برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل؛

آلمان و فرانسه مشترکا ریاست شورای امنیت را برعهده گرفتند

بنا به اعلام سفرای آلمان و فرانسه، برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل این دو کشور مشترکا ریاست شورای امنیت این سازمان را برعهده گرفتند.

برخلاف سنت‌های پیشین، ریاست مشترک آلمان و فرانسه بر شورای امنیت سازمان مللبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ماینیچی، برای نخستین بار دو کشور ریاست مشترک شورای امنیت سازمان ملل‌ متحد را به عهده گرفتند. سفرای فرانسه و آلمان اعلام کردند این دو کشور مشترکا به ریاست شورای امنیت سازمان‌ ملل برای دو ماه، مارس و آوریل، انتخاب شدند.

کریستف هاسگن، سفیر آلمان، در این خصوص گفت: «ریاست مشترک فرانسه و آلمان بر شورای امنیت سازمان ملل در مارس و آوریل پیام روشن اروپایی و همچنین همکاری منحصر به فرد دو کشور را در مسائل مربوط به صلح و امنیت بین المللی به نمایش خواهد گذاشت».

طبق سنت، هر کدام از ۱۵ عضو شورای امنیت به ترتیب حروف الفبا، به مدت یک ماه ریاست آن را به عهده می‌گیرند. اما این بار، ابتدا فرانسه در ماه مارس بر صندلی ریاست خواهد نشست و سپس در ماه آوریل نوبت آلمان است که بر این صندلی تکیه زند؛ اما مسئولیت‌های ریاست در تمامی این دو ماه به عهده هر دو کشور خواهد بود.

فرانسه به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به همراه انگلیس، چین، روسیه و آمریکا دارای حق وتو است. آلمان در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به عنوان عضو منتخب در این شورا حضور داشت و از سال آینده به عنوان عضو غیردائم در آن حاضر خواهد بود. آلمان نیز مانند ژاپن، هند و برزیل (اعضای گروه چهار) خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت شده‌اند تا تعداد اعضای دائم جدید افزایش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار