توصیه‌های آتش‌نشانی اصفهان برای پیشگیری و کاهش حوادث خطرناک چهارشنبه پایان سال

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت : برای پیشگیری و کاهش حوادث تلخ چهارشنبه پایان سال پویش مردمی را تحت عنوان " نه به چهارشنبه سوری خطرناک" راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فرهاد کاوه آهنگران سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی شهراری اصفهان برای تامین ایمنی چهارشنبه آخر سال اظهار کرد : هر ساله در اسفند ماه شاهد حوادث تلخ و ناگوار هستیم که با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال این شرایط بحرانی‌تر می‌شود؛ خوشبختانه امسال هنوز گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم ، اما همچنان آتش‌نشانی با ارائه توصیه‌ها به دنبال پیشگیری و کاهش حوادث خطرناک در پایان سال است.

وی افزود: آتش‌نشانی مخالفتی برای برگزاری رسم و رسوماتی که ریشه در فرهنگ ایرانی است ، ندارد ؛ بلکه با رفتارهای خطرناک و آسیب‌رسان مخالف است. امسال پویش کشوری  " نه  به چهارشنبه سوری خطرناک" برای مخالفت با چهارشنبه‌های خطرساز پایان سال راه‌اندازی شده است تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار و تلخ باشیم.

 سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: کودکان و نوجوان بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه آخر سال هستند چرا که این گروه سنی به دنبال تخلیه هیجان و احساسات خود هستند و در این شرایط وظیفه مسئولان واحدهای آموزشی و والدین این است که موارد آسیب‌ رسان را به آنها هشدار دهند، هرگونه بی توجهی و سهل انگاری در اجرای مراسم چهارشنبه سوری زیان‌های جبران ناپذیر مالی و جانی را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: برخی کودکان و نوجوانان به زشتی عمل خود آگاه هستند به همین دلیل معمولاً انبار و زیرزمین خانه‌هایشان را به عنوان محل اختفا و نگهداری موارد محترقه استفاده می‌کنند از این رو توصیه می‌شود خانواده‌ همواره این فضاها را مورد بررسی قرار دهند و در صورت امکان از رفت و آمد کودکان و نوجوانان به این اماکن جلوگیری کنند.

کاوه آهنگران گفت : کودکان در صورت دسترسی نداشتن به کبریت و مواد آتش‌زا به فروشگاه‌های رنگ، فروشگاه‌های مواد شیمیایی و داروخانه ها مراجعه می‌کنند که فروشندگان باید از فروش مواد آتش‌زا به این گروه سنی خوداری کنند و از سویی دیگر از شهروندان درخواست داریم به محض مشاهده خرید و فروش مواد آتش‌زا در محل‌های عمومی نظیر پارک‌ها به سرعت ماموران نیروی انتظامی را در جریان موضوع قرار دهند.

وی افزود: مواد محترقه باید در فضای باز تهیه و نگهداری شود، زیرا حمل مواد متحرقه در جیب و کیف حتی به مقدار بسیار کم خطرناک است و در صورت گرم شدن یا ضربه دیدن منجر به  آتش سوزی و سوختگی بدن می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: باید از پرتاب مواد آتش‌بازی به سمت دیگران خودداری کرد زیرا در صورت هر گونه برخورد این جسم خطرناک با اعضای بدن خسارات جدی را به بار خواهد آورد.

وی با بیان اینکه باید از آتش زدن لاستیک ، بوته ، هیزم و کارتون در محیط‌های بسته ، واحدهای مسکونی ، معابر، پارگینگ‌ها ، کنار درختان و ... خودداری شود ، ادامه داد : همچنین باید از  پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ‌، پشت‌بام و بالکن‌ خوداری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت : شهروندان باید از انداختن قوطی‌های دربسته ، اسپری‌ها ، مخازن گاز ، و ظرف تحت فشار به دورن آتش که منجر به انفجار می‌شود، خود داری کنند. زیرا مواد آتش زا ایمن نیست حتی در مواقعی که صورت خود را کامل پوشانده شده باشند.

کاوه آهنگران با بیان  اینکه باید از استفاده از مواد سریع الاشتعال مانند الکل ، نفت ، بنزین و غیره روی آتش خوداری شود ، ادامه داد : قدرت اشتعال این مواد بسیار بالا است و موجب سوختگی درجه بالا در فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه  آتش را باید در زمین هموار و مسطح روشن کرد ، گفت : باید از روشن کردن آتش در معابر باریک ، نزدیک پست‌های برق ، خودروها یا ایستگاه های فشار گاز خوداری کرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی  شهرداری اصفهان ادامه داد: پس از خاموش شدن آتش ، خاکستر باقیمانده را با آب خیس و پس از خاموش کردن کامل محل را ترک کنید.

انتهای پیام/م

راه اندازی پویش " نه به چهارشنبه سوری خطرناک" برای مقابله با حوادث تلخ چهارشنبه پایان سال

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.