روستای باستانی «قهی» از قدیمی ترین روستاهای بخش جلگه اصفهان

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای قهی گفت: روستای باستانی قهی از قدیمی ترین روستاهای بخش جلگه اصفهان است که با قرار گرفتن در حاشیه کویر، قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید محمد نژاد مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای قهی گفت: روستای باستانی قهی از قدیمی ترین روستاهای بخش جلگه اصفهان و با قرار گرفتن در حاشیه کویر،دارای آب و هوایی خشک است که قدمت روستای باستانی قهی بر اساس مدارک و آثار باقیمانده از آن به سال های قبل از اسلام می رسد.

وی افزود:روستای باستانی قهی یکی از قدیمی ترین روستاهای باستانی استان اصفهان می باشدو با وجود آثار ارزشمند، تاریخی و بافت های سنتی منسجم و منحصربه فرد ، به لحاظ قدمت و یکپارچگی می باشد و هر گونه عناصر معماری خاص روستایی را می توان تا حدود زیادی در آن مشاهده نمود.

محمد نژاد بیان کرد :بافت قدیمی روستای قهی در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ به ثبت شورای ثبتی استان اصفهان و سپس در فهرست آثارثبت شده ملی قرار گرفت.‌‌‌‌روستای باستانی قهی با بافتی زنده و بکر ، هدیه ایست از قرنهای دور به گردشگران و بستری است مناسب برای رشد صنعت گردشگری در منطقه که در راستای تحقق و پیشبرد این هدف تاکنون اقدامات بسیاری در زمینه حفظ و احیا بافت از سوی پایگاه میراث فرهنگی روستا صورت گرفته است

وی با اشاره به شناسنامه ی کهن و تاریخ بنای قهی به سده های قبل از اسلام تصریح نمود:مسجد جامع قهی با بافت و ساخت ساسانی، آثار بازمانده از دخمه های زرتشتی که تا چندین سال پیش خرابه های آن بصورت تلی از خاک موجود بوده است، بشدت این نظریه را تائید و گواه این موضوع است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای باستانی قهی به نویسنده معروف ماکسیم سیرو و نوشته های کتاب "راه های باستانی ناحیه اصفهان" اشاره و گفت :ماکسیم سیرو از روستای باستانی قهی چنین نوشته است: «در اینجا خانه های افسانه ای وجود دارد که سابقاً مرکز شتر داری تمام ایران مرکزی بوده است، قصبه های جی (قهی) و اخند ( هرند ) هر دو نزدیک کوهپایه در روی یک راه درجه دوّم قرار دارند که از سجزی می آید و مستقیماَ به ورزنه می رسد. جی را میتوان گفت که مرکز قافله های شتر ایران مرکزی بوده است.

بافت ساختمان های روستای باستانی قهی، سنتی و اکثر آنها متعلق به دوران قاجار است و دارای ارزش باستانی هستند.
روستای باستانی قهی مجموعه ای است به هم تنیده وهماهنگ و متنوع از احجام و فرم ها که در نگاه اول گنبد مساجد، آب انبارها و آسیاب ها و امواج کاهگلی پوشش منحنی سقفها، برجها، دیوارهای بلند و سردرهای عظیم، وبا نگاه موشکافانه تر بازارچه ها، بادگیرها بویژه بادگیر آب انبارها و... را به نمایش می گذارد. 

 

انتهای پیام/م 

 

روستای باستانی قهی یکی از قدیمی ترین روستاهای باستانی استان اصفهان می باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.