خوان گوایدو: پس از اکوادور به ونزوئلا بازمی‌گردم

سردسته مخالفان دولت ونزوئلا که علی‌رغم حکم دیوان عالی مبنی بر ممنوعیت خروج از کشور به دلیل تحقیقات در حال انجام، آنجا را به مقصد کلمبیا ترک کرد می‌گوید قصد دارد به ونزوئلا بازگردد.

خوان گوایدو: پس از اکوادور به ونزوئلا بازمی‌گردمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا، روز جمعه از پاراگوئه و آرژانتین دیدن کرد تا حمایت آمریکای لاتین را برای انتقال قدرت در این کشور بحران‌زده به دست آورد. سردسته مخالفان شنبه (دیروز) در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت پس از سفر به اکوادو به ونزوئلا باز خواهد گشت. او همچنین اعلام کرد خواستار اعتراضات جدید در هفته آینده در ونزوئلا است. با این حال بنا به گفته رویترز، گوایدو زمان مشخصی را برای بازگشت خود به ونزوئلا اعلام نکرد.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، این هفته اعلام کرد گوایدو پس از بازگشت به کشور باید به دلیل شکستن حکم دیوان عالی محاکمه شود. این در حالی است که الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در ونزوئلا، در نشست خبری روز جمعه به خبرنگاران گفت: واشنگتن نگران بازگشت گوایدو به ونزوئلاست و راجع به واکنش شدید بین‌المللی در صورت بازداشت خوان گوایدو هشدار داد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته (شنبه) هشدار داد هرگونه اقدام احتمالی که آزادی و امنیت خوآن گوایدو، سردسته مخالفان ونزوئلا را هدف بگیرد موجب افزایش تنش‌ها در سراسر این کشور می‌شود و محکومیت بین‌المللی را به دنبال دارد.

خوان گوایدو روز ۲۲ فوریه به مرز کلمبیا با کاراکاس رفت تا کمک‌هایی ارسالی از سوی آمریکا را که در آنجا جمع‌آوری شده بود وارد ونزوئلا کند. این در حالی است که نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور، پذیرش این کمک‌ها را ممنوع اعلام کرده است. پس از آنکه تلاش‌های گوایدو جهت وادار کردن دولت برای ورود کمک‌های آمریکا ناکام ماند، او با فرار از ونزوئلا در نشست لیما که در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار می‌شد، شرکت کرد. سپس خوان گوایدو اعلام کرد می‌خواهد به کشورش بازگردد. به گفته معاون قضایی دادگاه عالی ونزوئلا، گوایدو ممکن است با مجازات ۳۰ سال زندان برای نقض ممنوعیت مسافرت به خارج از کشور مواجه شود.

گوایدو که پیشتر رئیس مجلس ملی ونزوئلا بود در تاریخ ۲۳ ژانویه و چند روز پس از آنکه دیوان عالی ونزوئلا او را به عنوان رئیس مجلس ملی بی اعتبار دانست، خود را رئیس جمهور موقت خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در همین حال آمریکا و متحدانش در اقدامی مداخله‌جویانه، او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ونزوئلا ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار