رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شالیکاران ۹۲ هزارهکتاراز شالیزار‌های خود را با استفاده از آب بارندگی‌ها شخم زدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: شالیکاران گیلانی تا امروز ۹۲ هزار هکتار از شالیزار‌های خود را معادل ۴۰ درصد با استفاده از آب بارندگی‌ها شخم زدند.

وی، از افزایش شخم زمستانه شالیزار‌ در استان خبر داد و افزود: با همت شالیکاران شخم زمستانه شالیزار‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد بیشتر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از شالیکاران خواست با توجه به بارش‌های اخیر و مناسب بودن شرایط جوی هرچه سریعتر شالیزارهایشان را شخم بزنند.

علی درجانی گفت: از بین رفتن مکان‌های زاد آوری آفت کرم ساقه خوار برنج، استفاده بهینه از آب بارندگی‌ها و استفاده بهینه از وقت از مزایای شخم اول زودهنگام و زمستانه شالیزار‌ها است.

وی، از توزیع بیش از ۳۵ هزار تن کود شیمیایی مورد نیاز شالیکاران در کارگزاری‌های رسمی این شرکت، تعاونی‌های روستایی و بخش خصوصی خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، از کشاورزان خواست برای جلوگیری از ایجاد بازار دلالان و افزایش قیمت کود شیمیایی، این نهاده دامی را هر چه زودتر بگیرند و به روز‌های پایانی موکول نکنند.

علی درجانی، همچنین از ذخیره بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود خبرداد و افزود:ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: سد سفیدرود آب مورد نیاز ۱۸۰ هزار هکتاراز ۲۳۸ هزارهکتار شالیزار‌های گیلان را تامین می‌کند و آب بقیه شالیزار‌های گیلان از رود خانه‌ها، آب بندان‌ها وچاه‌ها تامین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود:گنجایش سد سفیدرود که بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است در زمان کنونی یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

علی درجانی، با بیان اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد، تصریح کرد: شالیکاران گیلانی حدود ۴۰ درصد از برنج کشور را تامین می‌کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

شالیکاران گیلانی ۹۲ هزار هکتار از شالیزار‌های خود را شخم زدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.