لاوروف: اظهارات بولتون درباره بکارگیری دکترین مونرو در ونزوئلا توهین‌آمیز است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص بکارگیری دکترین مونرو در ونزوئلا را مورد انتقاد قرار داد.

لاوروف: اظهارات بولتون در خصوص بکارگیری دکترین مونرو در ونزوئلا توهین‌آمیز استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص بکارگیری «دکترین مونرو» در ونزوئلا را متکبرانه و توهین آمیز توصیف کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: معتقدم از زمان تاسیس سازمان ملل در سال ۱۹۴۵، این نهاد جهانی‌ترین و قانونی‌ترین سیستم برای تنظیم قوانین بین اللملی بوده است. تئوری و عمل به چنین سیاست‌هایی توهین آمیز است. به همین دلیل معتقدم که کشور‌های آمریکای لاتین به اظهارات متکبرانه جان بولتون واکنش نشان خواهند داد.

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود گفت: او (بولتون) فقط نگفت که دکترین مونرو برای ونزوئلا قابل اجرا بود، او (با بیان این اظهارات) به تمام آمریکای لاتین توهین کرد.

روز گذشته مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد واشنگتن در حال بکارگیری دکترین مونرو در ونزوئلا بوده است. پیشتر نیز رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفته بود دکترین مونرو در مقایسه با دکترینی که در حال حاضر شکل گرفته، رنگ باخته است و آمریکا با توسل به زور، سعی در براندازی کشور‌هایی دارد که خواسته هایش را تامین نمی‌کنند.

 طبق تعریف دکترین مونرو، هرگونه اقدام دولت‌های اروپایی برای باز پس گیری قسمت‌هایی از خاک آمریکای لاتین در نظر آمریکا عمل خصمانه‌ای تلقی می‌شد و در واقع هشداری به دولت‌های اروپایی برای مداخله نکردن در امور آمریکای لاتین بود.

یادآور می‌شود، خوآن گوایدو، سردسته مخالفان که پیشتر رئیس مجلس ملی ونزوئلا بود در تاریخ ۲۳ ژانویه و چند روز پس از آنکه دیوان عالی ونزوئلا او را به عنوان رئیس مجلس ملی بی اعتبار دانست، خود را رئیس جمهور موقت خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. در همین حال آمریکا و متحدانش در اقدامی مداخله‌جویانه، او را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا ، ونزوئلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شی
۲۱:۵۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
لعنت بر بولتون
آخرین اخبار