احمال شیوع تب برفکی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به احتمال شیوع تب برفکی در استان هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،  امید جمشیدی معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به هشدار دامپزشکی در زمینه احتمال شیوع تب برفکی در برخی استان‌های کشور باید در زمینه پیشگیری و مقابله با این بیماری برنامه ریزی شود.

وی بیان کرد: با توجه به تصویب ستاد تنظیم بازار استان و دستور استاندار، همچنان خروج دام زنده از استان ممنوع بوده و دامداران باید ضمن جدی گرفتن هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی، در زمینه رعایت موارد بهداشتی قرنطینه‌ای اقدام کنند.

جمشیدی تصریح کرد: باید دامداران از رفت و آمد‌های غیرضروری افراد در واحد دامپروری جلوگیری کرده و در صورت وجود دام‌های غیرواکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، هرچه سریعتر به اداره دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند.

وی مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها، را از جمله علائم بیماری تب برفکی اعلام کرد.

معاون سلامت دامپزشکی استان اضافه کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در دام‌ها یا سایر نشانی‌های اعلام شده هر چه سریعتر به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی مراجعه کرده و یا با سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع دهند.

به علت شیوع تب برفکی در اسفند سال ۹۴ بیش از ۲۰ رای گاو و گوساله در منطقه ایدنک شهرستان لنده استان کهگیلویه و بویراحمد تلف شد.

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر است که به لحاظ شدت خسارت‌های اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف و ویروس عامل بیماری تب برفکی قرار می‌گیرند.

شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا و حدود ۱۰۰ درصد بوده، اما میزان مرگ و میر بسیار پایین بوده و به طور عمده دام‌های جوان را در برمی گیرد.

انتهای پیام/غ

تلاش برای پیشگیری از شیوع تب برفکی

برچسب ها: دامپزشکی ، دامداران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.