حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

حفظ و نگهداری از درختان در تمام جهان از اهمیت ویژه برخوردار است. در ایران باستان نیز درخت جایگاه ویژه نزد مردم داشته، اما از حفظ جنگل و شغل جنگلبانی چه می دانید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، منابع طبیعی در هر سرزمینی جزء دارایی‎ها و ثروت‎های آن به حساب می‎آید. مراتع و جنگل‎ها یکی از مهم ترین منابع طبیعی هستند که در حفظ و نگهداری آن باید برنامه ریزی و اقدام شود. متاسفانه در کشورهای در حال توسعه، معمولا توجه لازم به این منابع نمی‎شود و ارزش آنان در بسیاری مواقع نادیده گرفته می‎شود.

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

در واقع حفاظت از منابع طبیعی وظیفه همه مردم کشور بوده و باید به صورت فرهنگ بین آن‎ها درآید. ولی در کنار آن در حوزه تخصصی، نیاز به افرادی است که کار نگهداری از جنگل ها و مراتع را بر عهده بگیرند. جنگلبان‎ها مسئول نگهداری و پاسداری از جنگل‎ها هستند. رضا خان در سال ۱۳۱۳، حکم به انحلال جنگلبانی داد زیرا بسیاری از شهرهای ایران فاقد گازکشی بودند اما از آنجا که این عمل باعث قطع بی‎رویه درختان می‎شد و اقدام جنگلبانان در جهت جلوگیری از بریدن بی‌ حد درختان بوده است، او بودجه جنگلبانی را نیز از لیست استانداری‌ها حذف کرد.

جنگلبانان نقش مهمی را در حفاظت از جنگل‎ها برای آیندگان دارند. آن‎ها با دانش و شناختی که از طبیعت دارند به کمک شیوه‎های گوناگون، وظیفه پاسداری از طبیعت را بر عهده دارند. ایشان در شرایط آب و هوایی سخت اعم از گرما و سرمای شدید و طاقت فرسای برخی مناطق باید کار کنند.

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

خوزستان با توجه به طبیعت خاص و تنوع زیستی آن همیشه مکانی مهم برای افرادی بوده که به دنبال سوء استفاده از طبیعت در جهت منافع شخصی خود هستند (مانند قاچاقچیان چوب)، این افراد یکی از بزرگترین خطرات موجود برای جنگل و جنگلبانان به حساب می‎آیند. به طوری که در سالیان اخیر چندین جنگلبان به دست این افراد به شهادت رسیده‎اند. علاوه بر خطر بالا، خطرات طبیعی نیز برای جنگلبان وجود دارد که همه اینها بخشی از سختی‎های این شغل است. جنگلبان باید فردی مسئول و آگاه از مسایل ایمنی باشد. همچنین باید دارای توانایی خوب جسمی بوده و در حل مسائل و مشکلات توانایی و سرعت عمل داشته باشد.

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

فرزاد امین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه حوزه کار ما شهرستان اهواز، باوی و حمیدیه است، گفت: «وسعت جنگل‎ها در این مناطق بالغ بر ۴۱٧ هزار هکتار است که در واقع مجموع عرصه‎های ملی است و این عرصه ها تحت عنوان اموال هستند که پاسداری از آن ها جزء وظایف ما است، قطعا مسائل و مشکلاتی وجود دارد و در همین حوزه کوچک نسبت به کشور، از لحاظ نیروی حفاظتی در تنگنا قرار داریم اما وظیفه ما ایجاب می‎کند تا کار خود را به هر شکلی انجام دهیم.»

جنگلبانی

وی افزود: «نسبت حفاظت از جنگل، هر ۱۰ هزار هکتار به یک نفر است، یعنی یک نفر باید از ۱۰ هزار هکتار حفاظت می‌کند و با توجه به وسعت جنگل‌های مناطق ذکر شده بالای ۴۰ نفر نیروی حفاظتی نیاز است که این تعداد وجود ندارد. ناگفته نماند که با توجه به وسعت کار موضوع تردد نیز مطرح است. مشکلات در زمینه خودرو و سرعت عمل در رسیدن به محل برای مقابله با رخداد‌های طبیعی مانند آتش سوزی و تخریب جنگل‌ها و مراتع نیز وجود دارد، که امیدواریم در این زمینه تجهیزات مورد نیاز در اختیار ما قرار بگیرد تا کمکی باشد به حفظ و حراست از عرصه‌های ملی که متعلق به تک تک ایرانیان است.»

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

امین در پایان با اشاره به اینکه یکی از وسایل مورد نیاز، ماشین آلات اطفای حریق برای آتش سوزی در جنگل است، بیان داشت: «در واقع جهت مهار آتش با مشکلات زیادی مواجه هستیم که این ضرورت آتش نشانی را یادآور می‎شود، همچنین وسایل و ماشین آلاتی که بتوانند در ماسه‎زارها، برای رفت و آمد به جنگل‎هایی که با ماسه احاطه شده‎اند تردد کنند.»

جنگلبانی

علیرضا جمشیدیان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه ۹۸۰ هزار هکتار جنگل در کل استان خوزستان وجود دارد، گفت: «این جنگل‌ها عمدتا در حوزه زاگرس هستند و پراکندگی آن ها در ۶ شهرستان و هم مرز با استان‌های لرستان، کهگلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری است. تعداد نیروی مشغول به کار در این عرصه‌ها ۴۸ نفر است و چند نفر هم امریه هستند که خدمت سربازی را می‌گذرانند. باید در هر ۵ هزار هکتار یک تن نیروی جنگلبان وجود داشته باشد که در حال حاضر یک دهم این نیرو‌ها در اختیار ما هستند و قاعدتا باید از راه استخدام سراسری و یا از راه مشارکت مردمی مانند قرق‎بان‌های افتخاری و گرفتن نیرو‌های امریه متخصص، به دنبال افزایش ظرفیت باشیم تا این نیاز مرتفع گردد.»

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

وی در ادامه با اشاره به استخدام سراسری، که در دست منابع طبیعی نیست و عهده دار آن مجلس است، اظهار کرد: «ظرفیت برای جنگلبانی از طرف مجلس اعلام می‎شود و بر اساس آن، روال قانونی نیز طی می‎گردد و ما هیچ گونه اختیاری در این خصوص نداریم و تمامی مجوزها در دست مجلس است هر چند ما ظرفیت نیاز را اعلام می‎کنیم، اما چه تعداد تامین می‎شود موضوعی است که از حوزه توانایی ما خارج است.» او درباره سازمان‎های مردم نهاد که تلاش‎های زیادی را در این راستا انجام می‎دهند، گفت: «برخی قرق‎بان‎های افتخاری وجود دارند که هنگام آتش سوزی ما را یاری می‎رسانند یا زمان قطع غیر‎قانونی درخت‎ها به ما اطلاع می‎دهند.»

ابوذر دانایی، محافظ یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان اهواز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در خصوص وظایف یگان حفاظت از محیط زیست که حفاظت از اراضی ملی را بر عهده دارند، گفت: یکی از پیشه‎های این ارگان پاسداری از عرصه‎های ملی و دولتی طبق قوانین تصویب شده است، ضمن آنکه حق هیچگونه شلیک برای ما وجود ندارد حتی اگر همکاران ما نیز مورد اصابت گلوله قرار گیرند باز هم حق شلیک نداریم در حقیقت حکم تیراندازی برای ما وجود ندارد.

جنگلبانی

وی مشکلات دیگر شغل جنگلبانی را اینگونه بیان کرد: کمبود نیرو‎ی انسانی یکی از دشواری‎های موجود است و البته بحث حقوقی و مالی؛ قراردادهایی که بسته می‎شود با مبالغ آن، گروهبان‎ها در خرج و مخارج زندگی دچار مشکل هستند و انتظار می‎رود حمایت مالی لازم صورت گیرد. با توجه به وسعت زیاد این منطقه در حالی که باید توسط ۳ نفر اداره شود فقط یک نفر در حال کار است و با توجه به کمبود نیرو قرق‎‎بان باید به صورت ۲۴ ساعته و تمام وقت آماده باش باشد.

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

طبق آمار سازمان منابع طبیعی خوزستان در سال ٩٧ هزاران درخت قطع شده و هزار هکتار زمین در آتش سوخته است، اگر می‎‎خواهیم صدای آزار دهنده قطع درختان گوشمان را نخراشد یا دیدن تصاویر سوختن درختان در جنگل دل‎‎هایمان را به درد نیاورد، باید به فکر باشیم تا با حمایت از جنگلبان‎‎ها، طبیعت را هم برای خود نگه داریم و هم به آیندگان هدیه دهیم تا آنان نیز پاسدار درختان باشند. در پایان فراموش نکنیم که انوشیروان دادگر نیز ۱۵۰۰ سال پیش گفته است: دیگران کاشتند تا ما برداشت کنیم، ما نیز بکاریم تا آیندگان برداشت کنند.

حافظان بی محافظ جنگل ها / پاسداری از پوشش گیاهی، وظیفه ملی

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار