از بازی گوی و چفته تا پخت آش سنتی بهاره در مزرعه امام نایین

رئیس شورای اسلامی روستای مزرعه امام نایین گفت: از مهم ترین آداب و رسوم و برنامه های هر ساله نوروز در روستای مزرعه امام نايين، بازی محلی "گوی و چفته" و پخت آش سنتی بهاره می باشد.

اسماعیل میری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: روستای مزرعه امام از توابع بخش مرکزی شهرستان نائین، روستایی تاریخی و فرهنگی با قدمتی از دوران صفویه و قبل از آن است که وجود آثار تاریخی متعدد ازجمله قلعه‌های تاریخی، مساجد تاریخی، حسینیه، سقاخانه، آب انبار‌ها و قنوات همگی دال بر این باور است و خوشبختانه اهالی روستا هر ساله با آغاز بهار و برگزاری مراسم فرهنگی، بومی و محلی به این اسناد تاریخی و فرهنگی قوتی تازه می‌بخشند.
 
به گفته وی، بخشی از آداب و آئین سنتی نوروز در روستای مزرعه امام نایین را برگزاری بازی "گوی و چفته" و پخت آش سنتی بهاره دانست که حال و هوای تعطیلات نوروزی را در این روستا کاملا متفاوت و ویژه می‌کند.
 
وی اظهار نمود: با آغاز بهار و تحولات طبیعت، مردمان همیشه شاکر و سخت کوش روستای مزرعه امام به پاس شکرگزاری و قدرشناسی از پرودگار به پخت آش بهاره می‌پردازند و تمامی اهالی و مهمانان نوروزی مهمان این خوان گسترده و پربرکت می‌شوند.
میری با اشاره به سنتی بودن تمامی مراحل آماده سازی و پخت آش بهاره بیان نمود: اصلی‌ترین مواد اولیه پخت آش بهاره، گندم میباشد که بطور کاملا سنتی در هاون‌های سنگی نیمکوب و به دیگر مواد و حبوبات مورد نیاز برای تهیه آش بهاره در دیگ‌هایی که دورتا دورش را با گِل پوشانده اند و با هیزم روشن شده اند اضافه می‌شود و از مرد و زن، کوچک و بزرگ روستا همگی آستین همت بالا می‌زنند و در پخت آش بهاره شرکت میکنند.
 
رئیس شورای اسلامی مزرعه امام از دیگر آداب نوروز در این روستا را برگزاری بازی محلی "گوی و چفته" با هدف فرهنگ سازی واحیای بازی‌های بومی، تزریق شور ونشاط دربین اهالی روستا برشمرد و گفت: "گوی و چفته" از قدیمی‌ترین بازی‌های محلی و قدیمی روستای مزرعه امام شهرستان نایین است که بصورت گروهی با حضور نماینده‌های گروه‌های سنی مختلف در نوروز برگزار می‌شود و از لحاظ نوع و شرایط بازی با چوگان اروپایی برابری می‌کند. 
 
انتهای پیام/م 
 

آداب و رسوم در روستای مزرعه امام نايين

برچسب ها: شورای شهر ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.