وزیر آموزش و پرورش:

سازمانی که با نیا‌زها منطبق نشود، محکوم به نابودی است/ هیچ راه نجاتی جز مدرسه محوری نداریم

بطحایی گفت: مهمترین دلیل افت سازمان که منجر حذف می‌شود، آن است که با نیاز‌ها منطبق نشود .

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش تبیین برنامه ویژه مدرسه (بوم) که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، با اشاره به اینکه مقدمات اجرای برنامه ویژه مدارس از قبل آماده شده بود، اظهار کرد: همکاران سازمان پژوهش جرات لازم را پیدا کردند و کار عملیاتی شد و این موضوع در بسیاری از بخش‌های آموزش و پرورش وجود دارد که کاری آماده می‌شود، اما برای اجرا زمان‌بر می‌شود البته نه فقط آموزش و پرورش بلکه بسیاری از بخش‌های آموزش و پرورش گرفتار این نوع تصمیم گیری است.

وی ادامه داد: علی رغم فهرست قطوری از مشکلات، اما این برنامه بالاخره به همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: صاحب‌نظران حوزه‌های مدیریت سازمانی معتقدند مهمترین دلیل افت سازمان که منجر حذف می‌شود، آن است که با نیاز‌ها منطبق نشود و انطباق با نیاز‌ها شرط حیات سازمان‌هاست. همچنین در آموزه‌های دینی هم این موضوع مطرح است.

تغییر شرط بقا برای سازمان و نظام است

بطحایی بیان کرد: در حوزه برنامه‌ها هم همین موضوع اهمیت دارد و باز هم صاحب نظرات مدیریت بخش عمده سخنرانی خودشان را در حوزه تغییر بیان کردند؛ تغییر شرط بقا برای سازمان و نظام است، نظام آموزش و پرورش ما به عنوان نظامی که به شدت در آینده کشور اثر گذار است اگر درک صحیح از تغییر نداشته باشد و خودش را با نیا‌زهای آینده خودش تطبیق ندهد، محکوم به نابودی است.

راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش به همت سازمان پژوهش وقت و انرژی و سرمایه می‌گذارد برای این است که راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است و آموزش و پرورش برای آنکه خریدار داشته باشد و دیده شود و حساب برایش باز کنند، باید متناسب با نیاز‌های امروز و آینده نیاز‌ها را تغییر دهد، با این تفکر که مرغ یک پا دارد و باید همیشه همین باشد مطمئنا راه تنفس خود را بسته‌ایم و آموزش و پرورش نمی‌تواند ماموریت خودش را انجام دهد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر امروز بچه‌ها را به سختی در مدرسه نگه می‌داریم و بعد از تعطیلی آنها با شور و نشاط بیرون می‌روند؛ این‌ها نشان می‌دهد برنامه‌های آموزشی و پرورشی انطباق لازم با نیاز‌های امروز و فردا را ندارد، البته بی‌انصافی نمی‌کنم و بخشی از برنامه‌ها این چنین است.

بطحایی تصریح کرد: اگر برنامه‌ها آنگونه که قصد کردیم به اجرا در نیاید هم مشکل خواهیم داشت، در آموزش و پرورش زحمت می‌کشیم و عمر خود را می‌گذاریم، اما اتفاقی نمی‌افتد، چون که سرجای خودمان نیستیم، الان وقت عملیاتی کردن مطالعات ۳۰،۴۰ سال پیش است که تاکنون انجام دادیم.

وی با اشاره به برنامه درسی ملی ادامه داد: در این برنامه چرخش‌هایی تاکید شده است و با حلوا حلوا گفتن دهمنشیرین نمی‌شود و اگر ساعت‌ها از تحول صحبت کنیم و قلم بزنیم تا زمانی که آن مطالعات را مدبرانه عملیاتی نکنیم، اتفاقی نمی‌افتد، چرخش‌ها بالاخره باید اتفاق بیفتد، اگر باید موضوع محوری به کسب شایستگی بچه‌ها تبدیل شود، در نهایت این موضوع باید محقق شود.

باید چرخش شش گانه را محقق کنیم

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر بحث می‌شود که برنامه درسی هسته مرکزی است و باید از نظام متمرکز به جایی برسد که همه ارکان نظام تعلیم و تربیت را تحت پوشش قرار دهد، همین جا باید اتفاق بیفتد و به طور کلی باید چرخش شش گانه را محقق کنیم.

بطحایی با اشاره به اینکه سال‌های سال برنامه‌های آموزشی و پرورشی جدا کردیم، گفت: باید این برنامه‌ها را توام با هم کنیم و وقتی صحبت از چرخش برنامه‌ها و یکپارچه سازی می‌کنیم، این شروع مبارکی است.

مدرسه را یک موجود کر و کور و گنگ می‌دانیم

وی ادامه داد: به مدرسه محوری ایمان بیاوریم و باور کنیم هیچ راه نجاتی جز این نداریم، نمی‌توانیم فقط دستور دهیم که از بالا به پایین ابلاغ شود، در یکی از استان‌ها در یک سال ۱۰۰۰ بخشنامه به مدرسه رفته است و مدرسه را یک موجود کر و کور و گنگ دانستیم، اصلا در این فضا به نتیجه نمی‌رسیم، مدرسه باید روی پای خودش بایستد و از خلاقیت خودش استفاده کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بخشنامه کردن تا ابلاغ بخشنامه به مدرسه فقط با اجازه وزیر و مدیرکل استان است، سایرین می‌توانند شیوه‌نامه بدهند، اما مدرسه باید خودش تصمیم بگیرد؛ وقتیمدرسه راها کنیم، زمین می‌خورد، اما تا زمانی مدرسه روی پای خودش نباشد، موفق نمی‌شود.

بطحایی تصریح کرد. مدرسه به عنوان موجود زنده مستقل می‌تواند تنفس کند و به محرک‌ها پاسخ دهد به شرطی که ما آن را رها کنیم البته نمی‌گوییم فردا این اتفاق می‌افتد، اما باید اجازه آزادی عمل بدهیم.

وی ادامه داد: منِ وزیر خادم و پشتیبانی کننده مدرسه هستم و باید بایستیم تا مدیر مدرسه هر زمان حمایت خواست او را کمک کنیم، مدیران را آنقدر ضعیف کردیم که حتی وقتی به او اختیاری می‌دهیم از اجرای آن می‌ترسد و دائما می‌پرسد.

در برنامه بوم مهم‌ترین عامل موفقیت مدرسه است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه بوم مهم‌ترین عامل موفقیت مدرسه است و همه گفتنی‌ها باید مستقیم با مدیر مدرسه باشد و ابزار فناوری برای گفتگو وجود دارد.

 مدیران مدارس کلید عبور از همه موانع هستند

بطحایی تصریح کرد: مدیر مدرسه باید بداند مدرسه محوری چه مفهومی دارد، مدرسه‌ای که مدیری کاربلد دارد موفق‌تر است، هرچه سرمایه گذاری داریم باید روی مدیر مدرسه باشد، در گام اول کلید عبور از همه موانع مدیران مدارس هستند.

وی ادامه داد: مدیر یعنی فردی کاربلد و امیدوار و متکی به خودش که خلاقیت داشته باشد، ظرفیت‌ها و داشته‌هایش را بداند، چنین مدیری باعث حل مشکلات است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیر اگر بخواهد، اما بلد نباشد برنامه زمین‌گیر می‌شود، اما باید مدیر بلد باشد و بخواهد تا برنامه‌ها محقق شود.

بطحایی اظهار کرد: روز گذشته گزارشی ملاحظه کردم که در دوره ابتدایی آموزش زبان فارسی با تهدید جدی مواجه شده است و برنامه ویژه مدرسه فرصت مناسبی برای مطالبه افکار عمومی برای کار‌های قومی و محلی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.