کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش سوم

یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش سومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «معده درد» را پرینوش آذرکیوان، پزشک عمومی پاسخ داده است.

سوال: مردی ۴۰ ساله هستم و بیش از ۱۰ سال است که بعد از تزریق دوز بالای کورتون دچار درد‌های شدید در سمت چپ و پایین شکم می‌شوم، در ابتدا این درد‌ها زود به زود بود و دچار تهوع هم می‌شدم، اما کم کم تهوع قطع شد، اما درد‌ها به همان شدت ادامه دارد، برخی پزشکان به سنگ کلیه مشکوک شدند که رد شد برخی به کیست روده که آن هم رد شد، برخی به کولیت که آن هم رد شد و برخی هم گفتند سندرم روده تحریک پذیر است که بیشتر علائم آن را ندارم، این درد‌ها گاهی ۲ ماه یک بار و هر بار یک هفته طول می‌کشد و باید مسکن‌های بسیار قوی تزریق کنم،  چگونه باید آن را درمان کنم؟

جواب: جراح باید شما را از نظر فتق شکم بررسی کند و اگر طبیعی بود متخصص مغز و اعصاب هم مراجعه کنید، گاهی اوقات درد‌هایی هستند که ایراد در بخشی از مغز است و به نوعی به صرع شباهت دارد و درد آن غیر معمول است، اگر سی‌تی‌اسکن شکم طبیعی بوده است باید مغز هم بررسی شود.

آیا مصرف کپسول امپرازول مضر است؟

سوال: ۲۰ سال است که مداوم کپسول امپرازول ۲۰ ناشتا مصرف می‌کنم و اگر چند روز مصرف آن به تاخیر بیفتد دچار ترش کردن شدید و سوزش معده و مری می‌شوم، آیا مصرف آن برایم مضرر است و موجب بیماری خطرناک نمی‌شود؟

جواب: خیر ضرر ترش کردن بیشتر است، اگر ترش کردن کنترل نشود می‌تواند مری را زخم و احتمال سرطان را زیاد کند.

سوال: هر روز یک مرتبه سوزش شدید معده دارم و به اصطلاح ترش می‌کنم، باید برای درمان چه کار کنم؟

جواب: اگر مدت زیادی است که این طور هستید باید مداوم داروی معده مصرف کنید، اما اگر به تازگی به وجود آمده است باید حتما آندوسکوپی شوید.

علل سوزش سردل

سوال: ۳۰ ساله هستم، ۲ بار اندوسکوپی انجام دادم، معده درد و سوزش سر دل دارم گفتند که ویروس معده دارم؛ مخصوصا صبح که از خواب بیدار می‌شوم که سوزش معده‌ام زیاد است، زیر دنده چپم و پشتم هم خیلی درد دارد، باید برای درمان چه کار کنم؟

جواب: ممکن است اسپاسم مری باشد و قرص کلینیدیوم سی می‌تواند موثر باشد، باید مری بررسی شود و آزمایش‌های دقیق‌تری انجام شود.

سوال: مردی ۲۰ ساله هستم و هرازگاهی دچار معده درد می‌شوم، با خوردن غذا یا میوه‌ای که طبع گرم دارد هم دچار درد معده می‌شوم، چگونه باید آن را درمان کنم؟

جواب: باید از خوردن غذا‌هایی که موجب درد می‌شود اجتناب کنید؛ با توجه به سن کم‌تان فعلا همین درمان کافی است، انسان‌ها به لحاظ طب سنتی طبعی متفاوت دارند و هر غذایی برای طبع خاصی مناسب است پس اگر غذایی با طبیعت شما سازگار نیست نباید آن را بخورید.

سوال: دختری ۱۵ ساله دارم، مدام دهانش بو می‌دهد کم اشتها است و میل به غذا ندارد، لاغر و کم وزن است، لحظه به لحظه ضعف دارد، برای درمان باید چه کار کند؟

جواب: اگر سابقه ناراحتی معده در خانواده شایع نیست باید پس از چکاپ کامل مشاوره روانشناسی بشود.

سوال: ۲ سال است که معده‌ درد شدیدی دارم و انتهای مِری‌ام (نزدیک قفهٔ سینه) سوزش دارد، نفخ معده هم دارم، در آندوسکوپی هم گفتند که معده‌ام زخم نیست، علت آن چیست؟

جواب: باید درمان سورش معده و میکروب معده برایتان انجام شود.

سوال: مدتی است که معده درد دارم، قرص سیکلوسپورین لوزارتان وراپامیل وفولیک اسید مصرف می‌کنم، حدود ۵۰ روز است که با خوردن هر غذایی دچار معده درد می‌شوم، حتی آب گرم و خاکشیر هم که می‌خورم دچار معده درد می‌شوم، حال  چند روز است که مقداری از درد معده‌ام کم شده است، ولی اکثر اوقات به خصوص شب‌ها معده درد می‌گیرم، قرص امپرازول و فاموتیدین هم برای معده درد میخورم‌برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: اگر سیکلوسپورین می‌خورید یعنی بیماری ایمنی دارید، باید با متخصص خود حتما مشاوره کنید ممکن است علت بیماری‌تان همین مورد باشد که از معده عود کرده است؛ البته ممکن است مشکلتان به دلیل عارضه دارو باشد.

سوال: دختری ۳۳ساله دارم و بیشتر مواقع از بوی بد دهانش رنج می‌برد، مشکلی برای دندان‌هایش ندارد و سالم هستند و در زمستان بیشتر مواقع گلوش خلط دارد، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: سینوزیت می‌تواند موجب بوی بد دهان شود، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه و وضعیت سینوزیت فرد مذکور را  بررسی کنید.

سوال: بیشتر از ۶ ماه است که سوزش معده دارم، دکتر هم رفتم و با قرص و شربت خوب نشدم، سوزش زمان خاصی ندارد، ولی اکثرا وقتی گرسنه می‌شوم سوزش دارم، ولی خب حتی وقتی سیر هستم هم سوزش دارم، سوزش را از انتهای گلو تا معده احساس می‌کنم و به صورت‌ خط این قسمت از بدنم می‌سوزد، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: حتما باید آندوسکوپی شوید.

سوال: معده‌ام خیلی ترش می‌کند، چیکار کنم؟

جواب: ترش کردن معده می‌تواند یک بیماری ساده یا خطرناک‌ترین بیماری باشد؛ اگر سن کمتر از ۳۵ باشد درمان دارویی معده ماند امپرازول یا رانیتیدن است و اگر بهتر نشد آندوسکوپی و اگر سن بالای ۳۵ باشد بیمار باید فورا اندوسکوپی بشود.

سوال: پسر هفت ساله دارم، حدود پنج ماه است هر زمان می‌خواهد از غذا دست بکشد، یعنی سیر شود می‌گوید دلم درد گرفته است، درد زیادی دارد آیا احتیاج به سونوگرافی دارد؟

جواب: باید چکاب کامل شود بخصوص انگل بررسی شود و علی الحساب خودتان در مدفوع توجه کنید، اگر انگل را دیدید که بروید پزشک و فرم آن را توضیح دهید و دارو بگیرید، اگر چکاب سالم بود آن وقت خیالتان آسوده باشد چنین درد‌هایی در بچه‌ها طبیعی هم محسوب می‌شود.

سوال: هر روز  چند دقیقه‌ای بعد سیرشدن از غذا دل درد دارم و معده ام دیر دیر کار می‌کند و یبوست دارم، علت آن چیست؟

جواب: یبوست در سن بالا طبیعی است، اما اگر در سن پایین و به تازگی ایجاد شده باشد باید چکاپ و کولونوسکوپی شوید.

سوال: با افزایش وزن سریع دچار مشکلات معده شده‌ام، یعنی با پرخوری در عرض سه ماه ۱۵ کیلو اضافه کردم، حالا رژیم چاقی را کنار گذاشتم، اما به شدت معده‌ام ترش می‌کند، البته دکتر امپرازول تجویز کرده است، ۶ ماه است آن را مصرف می‌کنم، وقتی دارو می‌خورم مشکلی ندارم، ولی به محض قطع دارو رفلاکس بر می‌گردد، آیا نیاز به جراحی دارم یا با ادامه دادن مصرف دارو‌ها خوب می‌شوم؟

جواب: باید نزد جراح و متخصص گوارش بروید.

سوال: بیشتر اوقات در معده خود احساس ضعف می‌کنم مانند مواقع مسمومیت، هیچگونه علامتی مانند اسهال و استفراغ هم ندارم، همیشه احساس می‌کنم مسموم شده‌ام، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: قرص رانیتیدین روزی ۲ عدد مصرف کنید، این در واقع همان بیماری معده محسوب می‌شود که نوع درد آن متفاوت است.

روش درمان معده درد

سوال: ۳۷ ساله هستم، مدت زیادی است که معده درد دارم، به طوریکه شب‌ها بر اثر درد معده از خواب بیدار می‌شوم، به صورت خودسرانه هر روز ناشتا یک عدد پنتوپرازول مصرف می‌کنم، بعد از یک دوره استفاده ۱۴ عددی برای مدتی درد معده ندارم، اما مجدد علائم برمی‌گردد، علت آن چیست؟

جواب: باید همیشه داروی معده بخورید و یک نوبت هم آندوسکوپی شوید.

سوال: ۳۴ سال سن دارم حدود ۱۰ سال است که معده‌ام از چهار انگشت زیر جناق سینه درد دارد، به حدی که هر بار برای تسکین درد باید بستری شوم، زمانی که درد در حال آرام گرفتن است خیلی آرام آرام درد به سمت راست کشیده می‌شود؛ حداقل سه روز طول می‌کشد تا کلا آرام شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید مداوم داروی معده فاموتیدین هرشب یک عدد بخورید.

سوال: درمان سریع زخم معده چیست؟

جواب: درمان زخم معده معلوم و معین است و زود و سریع ندارد یک نوع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
marziyeh
۰۶:۰۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۱
سلام ۲۴ ساله هستم گاهی پیش میاد که مردم شدید میسوزه و اکثرا تا ده روز خوب میشه هر قرص و شربت و داروهای گیاهی که خوردم فایده ای نداشته و انگار این ده روز باید به اتمام برسه ولی طی این ده روز میمیرم و زنده میشم چیکار باید بکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۵۳ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام من ۱۶ سالمه وقای ده سالم بود پدرم فوت کرد و من الان ۶ ساله معده درد و سوزش شدید دارم با هیچ دارویی خوب نشدم آندوسکوپی هم کردم هیچی مشخص نشده الن هم کاملا تموم روزای زندگیم معده درد و رفلاکس دارن
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
با سلام خسته نباشید بنده ۵۲ سالمه حدود ۲۵ سال است زخم معده دارم ۶ بار اندوسکپوپی کردم زخم معده و میکروب معده و ورم معده هم داشتم خیلی دارو هم مصرف کردم و هم هر دارو گیاهی هم گفتن مصرف کردم ولی خوب نشدم الان هم ۲ماه است که درد معده ام خیلی شدید شده و هر چه دارو مصرف میکنم یک ساعت هم درد معده ام خوب نشده اگر دوباره اندوسکپی کنم ضرر ندارد چکار کنم که از درد معده راحت بشم دیگه از زندگی خسته ام کرده یبوست و خلت پشت حلق هم دارم لطفا کمکم کنید ممنون از لطف شما
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۲:۵۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید من الان ۱۳ سالمه و ۶ ساله که معده درد خیلی شدید و طولانی در حدی که گریه کنم دارم وقتی یکی کمرم رو خیلی محکم چرب می‌کنه به مدت چند دقیقه خوب میشه انار هم که میخورم درد میگیره خیلی هم استرسی هستم وقتی معدم درد می‌کنه خیلی عصبی میشم و از موقعی که معده دردم شروع شده اشتهام کم شده و لاغر شدم و رشدم هم کم شده
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۲۱:۵۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید دخترم ۲۳سالشه ۵ساله که رفلاکس معده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام عزیزم پسرهفت ساله ام صدایش مدتی است گرفته شبها همه ش اب گلویش راقورت میدهدانگارچیزی میخورددهانش هم بوی بدی میدهدمخصوصاصبحهابااینکه مشکل دندان نداردچه کنم امکان دکتربردن هم ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام خانمی33ساله هستم مدتی هست نفع شکم دارم معدم هم درد مونه بعد غذا خوردن گرسنه باشم هم درد دارم پشتم بین دوتا گتفم هم درد دارم خلی هم استرس دارم
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۸:۴۶ ۲۷ دی ۱۳۹۹
سلام وقتتون بخیر مادر من مدتی هست که معده درد شدیدی پیدا کرده جوری که حال صحبت کردن هم نداره از جمله :ورم معده ،درد خیلی شدید در معده ،حالت تهوع،میلی به غذا نداره واقعا جوری هست که قابل توصیف نیست ممنون میشم راه کار های قطعی بدین در زمینه معده درد

باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
مهدی افکاری
۱۷:۲۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
تقریباً یک هفته است که تازه درد معده با حالت تهوع گرفتم،دکتر رفتم دعوا به من توصیه کرد. چه راهکار هایی برای حل درمان معده به کار ببرم
Iran (Islamic Republic of)
زهره هستم
۲۳:۵۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دسه روزه معده درد دارم این اولین بارمه که اینجوری شدید معده درد میگیرم ونمیدونم چی معدمه ولی از درد دارم میمیرم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۹:۳۳ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام خانمی ۶۴ساله ای هستم کمردردزانو درد دارم قرص های کپسول مفاصل ارپیس مخورم حدودشش ماهه الان سوزش سری دل دارم چکارکنم باید
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۱۸:۵۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
سلام خانم ۳۲ ساله ای هستم که چند روز ی است از معده درد و سوزش و ترش کردن خیلی عذاب میکشم انگاری تو گلوم یه چی‌گیر کرده ممنون میشم بگین مشکلم چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
اشدف جوادی
۰۰:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
سلام من پشته معدهام میسوزه و همچنین بقله دنده زیر سینه چپم وفشار به فک پایین میاد وگاهی سردرد خفیف و یخم هستم نوک دماغم مشکل چیست
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۰۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام .من 49 سالمه بعد از انوسکوپی درد معده و روده ام شدید تر شده است و رنگ مدفوعم کاملا سیاه شده است در حالی که قبل از اندوسکوپی اینطوری نبودم همچنین از داروهای لانزوپرازول 30 یک عدد قبل از صبحانه مصرف میکنم و بعد از صبحانه بیسموت ساب سیترات دو عدد و آموکسی سیلین500 دو عدد و کلاریترومایسین500 یک عدد مصرف میکنم آیا علت سیاه شدن مدفوعم به خاطر مصرف دارو هاست یا اندوسکوپی و آیا خونریزی کرده ام خواهش میکنم کمکم کنید ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۷:۲۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام 21 ساله هستم دچار رفلاکس معده میشم رفتم دکتر تشخیص میکروب معده داد و دارو برام نوشت مصرف کردم و دردم کمتر شده اما ریفلاکس کم تر شده با پنتوپرازول اما گلو درد دارم چند روزیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
قفسه ی سینه دخترم درد میکنه میگه انگار سنگ می کند بهش
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۱:۰۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر
من خانمی هستم ۲۷ساله ،چند ساله معده درد داشتم ،بعضی اوقات که ساعت غذا خوردم تاخیر داشت معده ام درد میگرفت.که بعد از این مشکلم یه مشکل دیگه هم برام پیش اومد چند باری خون در مدفوعم دیدم بخاطر همین حدود پنج ماه پیش به دکتر مراجعه کردم و بعد از اندوسکوپی و کلونوسکوپی گفتن میکروب معده دارم و مشکل خون بینیم هم از عصب روده ام هست.یه دوره دارویی برام تجویز کردن و گفتن که بعد از اتمام دوباره بهشون مراجعه کنم که متاسفانه همون موقع کورونا اومد و من نتونستم برم،الان یک ماه از تموم شدن داروهام میگذره که حدود یک هفته است که معده دردخفیف گرفتم اما قطع نمیشه،احساس میکنم میخ فرو کردن داخل قفسه سینه ام و همچنین چیزی تو گلوم گیر کرده.که مواقعی مثل نفس کشیدن عمیق یا دستشویی رفتن احساس میکنم این میخ بیشتر فرو میره .ممنون میشم کمکم کنید چون تو این شرایط میترسم به دکتر مراجعه کنم.
Iran (Islamic Republic of)
آیسان
۱۸:۳۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام
حدودا دو هفته هست ک شکم درد دارم
هفته اول اسهال داشتم
و شکم درد شدییید
هفته دوم یوبس شدم
و حتی مدفوع با درد شدید خارج میشه و سفته مثل چوب.
حالت عادی هم روزی ی بار دسشویی میرم و فقط ادرار...

الانم شکم و معدم ورم کردم
زمانی ک اسهال بودم
هرشب معدم ب شدت درد می‌گرفت و باید حتما آروغ میزدم
انگاری چاقو می‌خورد سر معدم..

نفخ هم دارم.. خسته شدممممم.. هیچوقت نمیتونم قرص کپسول بخورم چون احساس میکنم اصلا ب معدم نمیرسه.و پایین نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام من هفت ماه معده درد دارم هر روز بعضی موقع ها دور نافم درد میکنه هر چی می خورم معده درد میگیرم باید چیکار کنم بیشتر موقع ها یوبس میشم
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد ملایی
۰۹:۱۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
سلام من ۳ سالی هست هم ترش میکنم هم هشتهام کور میشه ی کمی بعضی اوقات درد میکنه معدم هم اینک معدم عینه نبض میزنه دلیلش چیه ۳۳ سالمه
آخرین اخبار