ثبت مجموعه چنار‌های روستای فانفین در فهرست آثار ملی

مجموعه چنار‌های روستای فانفین موسوم به هفت چنار واقع در بخش الموت غربی در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور ، پرونده ثبتی مجموعه چنار‌های روستای فانفین در بخش الموت غربی بررسی شد که پس از تائید نهایی، این اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.

خزائلی افزود: محوطه موسوم به هفت چنار در فاصله ۵۰۰ متری خروجی روستای فانفین واقع شده است و درمجموع ۶ درخت چنار سالم با تاج پوشش شاداب و قدمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال در این مجموعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه احتمالا یکی از درختان در طی سالیان دور از بین رفته است، اضافه کرد: این درختان در فرهنگ عامه دارای تقدس بوده و کسی اجازه بریدن شاخه‌های آن‌ها را ندارد.

وی تصریح کرد: این اثر ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی و تعیین عرصه و حریم اثر بر عهده این سازمان است، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن شود، ممنوع است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: در این جلسه همچنین چهار اثر طبیعی دیگر استان شامل چنار کهنسال روستای نارنده در بخش کوهین، چنار کهنسال روستای پروان در شهرستان آوج، درخت کهنسال گردو روستای زناسوج در الموت غربی و ذخیره گاه جنگلی ارس صمغ آباد در شهرستان آبیک نیز به ثبت رسیدند که در مجموع تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به ۴۲ عدد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ک

مجموعه چنار‌های روستای فانفین موسوم به هفت چنار به ثبت رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.