عملکرد باری و مسافری راه آهن در سال ۹۷ افزایش یافت

سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی گفت: عملکرد باری راه آهن در سال جاری ۹ درصد و در بخش مسافری ۱۳.۸ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است.

عملکرد باری و مسافری راه آهن در سال ۹۷ افزایش یافتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،سعید رسولی روز جمعه در نشستی خبری در مشهد افزود: در سال ۹۷ مجموعا ۲۶.۸ میلیون مسافر و ۴۸.۷ میلیون تن کالا در شبکه ریلی کشور جابه جا شده که از نظر بار رکورد جدیدی برای شبکه ریلی راه آهن در کشور است.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های کلان در برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد بار کشور از طریق راه آهن جابه جا شود که در حال حاضر این رقم ۱۲ درصد است.

رسولی، رویکرد راه آهن را اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور اعلام و بیان کرد: یکی از دلایل پائین بودن راندمان حمل بار ریلی در کشور دوری مراکز عرضه بار از شبکه راه آهن است لذا باید در ساخت این مراکز اتصال به شبکه راه آهن مدنظر گرفته شود.

اتصال ۳۵ مرکز بار به شبکه ریلی

سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی گفت: در این راستا ایجاد ۲۱۵ کیلومتر خط آهن برای اتصال ۳۵ مرکز بار به شبکه ریلی کشور در برنامه سال آینده این شرکت قرار دارد.

رسولی همچنین از تردد نخستین قطار باری کشورمان در مسیر ریلی کشور ترکمنستان در فروردین ماه آینده خبر داد و گفت: با تفاهم‌های صورت گرفته امکان بهره گیری از ناوگان باری کشور در جابه جایی بار درون شبکه ریلی کشور‌های سی آی اس از جمله کشور‌های آسیای مرکزی افزایش می‌یابد و واگن بیشتری در اختیار تجار ایرانی و خراسانی قرار می‌گیرد.

تحریم دریایی، حمل و نقل ریلی را پررنگ کرد

رسولی به اعمال محدودیت‌ها در حمل و نقل دریایی بار کشور اشاره و بیان کرد: اعمال فشار‌ها بر دالان‌های حمل و نقلی و تحریم‌های دریایی، موجب پر رنگ شدن نقش راه آهن در جابه جایی بار بین المللی شده است.

وی گفت: برای بهره گیری بهتر از این موقعیت، راه آهن جمهوری اسلامی در سال گذشته اداره کل بازرگانی خارجی را با تمرکز بر موضوع ترانزیت بار راه اندازی کرد.

این مسئول افزود: هم اکنون با بهره گیری از این ظرفیت قطار‌های کانتینربر چینی طی ۱۴ روز مسیر ریلی بین ۲ کشور را می‌پیمایند و طی سال آینده نیز با بهره برداری از خط ریلی ۳۳ کیلومتری شلمچه -بصره دالان جدید ریلی در جهت ترانزیت کالا و جابه جایی مسافر در منطقه راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین از برنامه اتصال ریلی و یا راه اندازی خطوط جدید بین شهر‌های رشت-آستارا، تهران –استانبول، مشهد- وان ترکیه خبر داد.

رسولی همچنین اظهار داشت: اتصال شهر اسفراین به شبکه ریلی کشور در بخش زیرسازی ۷۰ درصد و اتصال سبزوار به شبکه راه آهن نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اشت.

وی همچنین به بخشی از ظرفیت خالی شبکه راه آهن در بخش مسافری اشاره و بیان کرد: جابه جایی مسافر با قیمت‌های رقابتی در سفر‌های ریلی در بخش خصوصی تعریف می‌شود و با توجه به انتظار مسافران در افزایش سرعت رسیدن به مقصد، راه آهن کاهش زمان سیر قطار‌ها را در دستور کار خود قرار داده که کاهش ۲ ساعته مسیر تهران- مشهد طی سال‌های گذشته از آن جمله است.

رسولی گفت: اتصال پایانه سفر‌های شهری از جمله مترو و اتوبوس به ایستگاه‌های راه آهن در ارائه بهتر خدمات به مسافران ریلی موثر است و این اقدامات در ایستگاه‌های بزرگ کشور انجام شده و یا در حال تکمیل است.

عدم پویایی شرکت‌های مسافربری راه آهن

وی با اشاره به عدم افزایش بلیت قطار‌های مسافری با وجود افزایش هزینه‌ها در سال جاری خاطر نشان کرد: اقتصاد شرکت‌های مسافربری پویا نیست و راه آهن امتیاز‌های خوبی از جمله عدم دریافت حق دسترسی به شبکه ریلی و اعمال تخفیف‌های ۵۰ درصدی در تامین لوکوموتیو در برخی خطوط و سایر تخفیف‌ها را در نظر گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا دولت برای هر نفر کیلومتر سفر ریلی بین شهری ۵۷۰ ریال و هر نفر کیلومتر سفر ریلی حومه‌ای سه هزار و ۳۱۸ ریال یارانه تخصیص می‌دهد.

سرپرست راه اهن جمهوری اسلامی به سهم حدود ۵۰ درصدی مسیر خراسان در سفر‌های نوروزی راه آهن اشاره و بیان کرد: از امروز ستاد سفر‌های نوروزی راه آهن خدمات دهی به مسافران از طریق پنج هزارو ۱۷۰ رام قطار برای مدت ۲۲ روز را آغاز کرد.

برنامه ریزی برای ۲ میلیون مسافر نوروزی

رسولی گفت: سفر‌های نوروزی امسال برای جابه جایی ۲ میلیون و ۱۰ هزار مسافر برنامه ریزی شده است که این ظرفیت نوروز پارسال ۱.۸ میلیون مسافر بود که البته با افزایش چشمگیر کیفیت سفر، علیرغم ثبات قیمت‌ها همراه بوده است.

وی افزود: در نوروز امسال قطار‌های مسافربری از یک تا پنج ستاره رتبه بندی شده اند که در بلیت‌ها نیز این رتبه بندی‌های ارائه خدمات که منطبق با شاخص‌های بین المللی است، قید شده است و این اقدام رابطه مسافر با شرکت‌های مربوطه را شفاف کرده و حرکتی برای تحقق حقوق شهروندی در عرصه خدمت رسانی ریلی کشور محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: شرکت‌های خصوصی همکار با راه آهن باید توجه کافی را نسبت به تامین حقوق کارگران خود به کار بندند و در این راستا و طی اقدامات صورت گرفته ۲ ماه حقوق معوق و عیدی کارگران شرکت تراورس پرداخت شده است.

۱۳ هزار کیلومتر خطوط راه آهن اصلی، فرعی، مانوری و صنعتی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: راه آهن ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.