باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه گزارش می دهد؛

به کرمانشاه گهواره تمدن سرزمین سنگ و آب خوش آمدید

استان کرمانشاه جلوه ای از مناظر شگفت انگیز طبیعت با تمدنی از گذشته های کهن ایران هرساله پذیرای گردشگران زیادی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، استان کرمانشاه جلوه ای از رنگ آمیزی طبیعت همراه با مناظر خیره کننده ای  است که ساعت ها می توان نظاره گر آن بود.

نمی شود به استان کرمانشاه سفر کرد و زیبایی های آن را ندید قدم به قدم می توان نشانه ای از کهن ترین ایران باستان را در آن به تماشا نشست شهر سنگ و آب که گهواره تمدن می نامندش  قدیمی ترین سکونتگاه بشر در خاورمیانه متعلق  را در خود جای داده است .

از هر مسیری که وارد استان شوید  سر راهتان مناظر طبیعی و آثار تاریخی خواهید دید که در خاطره تان حک می شود استان کرمانشاه با جمعیت دو میلیون نفری به عنوان مرکزیت غرب  کشور ۱۴ شهرستان دارد آب و هوای چهار فصل این استان از ویژگی های منحصر به فردآن است.

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدید

سنگ‌نبشته بیستون بزرگترین سنگ‌نبشتهٔ جهان

 
سنگ‌نبشته بیستون بزرگترین سنگ‌نبشتهٔ جهان، نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی و از آثار  هخامنشیان واقع درشهر بیستون از توابع شهرستان هرسین در سی کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است.
 
سنگ‌نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سند‌های تاریخ جهان و مهم‌ترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد.

محوطه بیستون از آثار ملی ایران است و خود این اثر هم از سال ۲۰۰۶ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.

 

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدید

طاق‌بستان ،سنگ نوشته‌های دورهٔ ساسانی

طاق‌بستان  مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های دورهٔ ساسانی است که در ایران در محله طاق‌بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده‌است. این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده‌است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد.
 
چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای و مراسم شکار گراز توسط سوار کاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ در آن حک شده‌است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردش گاهی زیبا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده‌است.

بازار کرمانشاه 

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدید

بازار کرمانشاه به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های شهر محسوب  می‌شود که ترکیب دلپذیری از فعالیت‌های تولیدی،  بازرگانی،  اجتماعی،  فرهنگی،  مذهبی  را درخودجای داده و با همه تنوع در این بازار ،ساختاری یکپارچه و هم بستگی با یکدیگر دارند . که به درستی شالوده اصلی شهر کرمانشاه است .  بازار بزرگ شهر بخشی از میراث کهن است که گذشته از معماری دلپذیر و درخور توجه اش بازگو کننده تاریخ، خاطرات و اندیشه‌های شهر است.

بررسی روند شکل گیری بازار بزرگ جدای از چگونگی شکل گیری بافت تاریخی شهرکرمانشاه  به دوره زندیه برمی گردد .از این بازار به عنوان تاریکه بازار یاد می شود.

غار قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه

غار قوری قلعه، بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال ، در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر - پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته‌است.

ژرفای حوضچه‌های این غار به ۱۴ متر می‌رسد هم چنین دمای درون غار ۷ تا ۱۱ درجه است و در همگی فصل‌های سال ثابت است. این اثر طبیعی دارای تالار‌های زیبا در ۱۴۰۰ متری و ۵۰۰ متری به نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس است این غار یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی و جهانگردیِ شهرستان روانسر  است.

در جریان تسطیح دهانه غار آثاری از اواخر دوره ساسانی در کف غار کشف شد که شامل هشت عدد ظرف نقره‌ای با نقش کبک و پرندگان شکاری و درنا، تکه‌های سفال و پانزده سکه ساسانی مربوط به یزدگرد سوم است.

 سراب بسیار زیبا  نیلوفر  به صورت استخر وسیعی  رویشگاه از گل های نیلوفر است  

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدید
سراب بسیار زیبا  نیلوفر در  در بیست  کیلو متری شمال غربی شهر کرمانشاه درابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کما جار قرار دارد . این سراب به صورت استخر وسیعی  رویشگاه از گل های نیلوفر است  غنچه ها و برگ های این گل ها سر از آب بر آورده و سطح سراب را می پوشانند جهت رفاه باز دید کنندگان در اطراف این سراب , تاسیسات و پارکی بسیار زیبا احداث شده است.
 

 تکیه معاون‌الملک از  آثار زیبا و باشکوه  از دوره قاجاریه در کرمانشاه است

 تکیه معاون‌الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه است که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار مانده‌است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محلهٔ آبشوران قدیم و در خیابان «حداد عادل» واقع شده‌است.  

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، معاون اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی  شهرستان  کرمانشاه گفت : مجموعه معاون الملک یکی از بناهای فوق العادست که از چندین قسمت تشکیل شده    شامل زینبیه  عباسیه حسینیه  حمام حسن خان  گشایش فضای جلوی مجموعه جلوه خاصی دارد که از تکایا متبر ایران است.

وی بیان کرد : جابر انصاری جامعه شناس مشهور کشور تکیه معاون الملک به عنوان  موزه کاشی ایران است کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوشی از ایران باستان و بسیار زیبا و رنگ‌های صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بی‌همتاست.

رشیدی افزود:شخصیت های شاهنامه  و سلاطین در ادوار مختلف  اشعار زیبا حماسه های فراوان به تصویر کشیده شده است.

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدید
وی بیان کرد:مجموعه  بیگلر بیگی  اثر تاریخی دیگری در بافت شهری کرمانشاه  تالار آیینه کاری با تزیینات فوق العاده زیباو منحصر به فردی دارد سلسله مراتب دسترسی به فضا نیز یکی دیگر از جلوه های این مجموعه تاریخی استان کرمانشاه است.

وی گفت: تکیه بیگلر بیگی به ۲۴ اتاق  باغچه بندی بی نظیری دارد که ویژگی شاخص ان در بین آثار است.

به کرمانشاه گهواره تمدن شهر سنگ و آب خوش آمدیدبنای معروف به معبد آناهیتا

بنای معروف به معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور و بر سر راه امروزی همدان- کرمانشاه واقع شده است این بنا با۶/۴ هکتار بر روی پشته­ای صخره­ای از نوع شیست مشرف به دشت کنگاور ساخته شده که بلندترین نقطه آن ۳۲متر ارتفاع دارد. گوشه شمال غرب این بنا امامزاده ابراهیم و مسجدی بر پا است.

نقشه بنای کنگاور چهار ضلعی و به ابعاد ۲۰۹×۲۲۴متر است که هر ضلع آن به شکل دیواری به ضخامت ۵/۱۸ متر است که بر روی آن ردیفی از ستونهای قطور قرار گرفته است. بر روی دیوارهای این بنا به جز فاصله بین دو رشته پلکان جنوبی یک ردیف ستون قرار گرفته است این ستونها کوتاه و قطورند فاصله ستونها از محور تا محور ۴۷۵ سانتیمتر است ستونها در این مکان بر خلاف آپادانای داریوش و پاسارگاد ساده و بدون تزیینند و کوتاه و قطور و از دو جنبه معماری و حجاری قابل بررسی و توجه­ است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،رییس  اداره میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی شهرستان کرمانشاه از امکان اقامت رایگان مسافران نوروزی  در کانکس ها خبر داد و گفت: در ستاد خدمات سفر کرمانشاه تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و مراکز اقامتی  مهمانپذیرها  خانه مسافر  هتل آپارتمان ها که تحت نظارت میراث فرهنگی هستند از آمادگی کامل برخوردارند.

روشن بیان کرد: در سه پارک سطح شهر کرمانشاه امکان اقامت مسافران فراهم شده است پارک شاهد  پارک شرقی پارک شبدیز  کانکس و چادرهای مسافرتی رایگان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: محوطه های تاریخی تکیه بیگلر بیگی  طاقبستان تکیه معاون الملک مساجد تاریخی  همه آماده پزیرایی از مسافران و گردشگران هستند .

مسافرانی که قصد سفر به مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری را دارند باید در حفظ و نگهداری محوطه کوشا باشند و هم چنین از اقداماتی که موجب آسیب زدن به این مکان ها  می شود پرهیز کنند تا علاوه بر لذت  از یک سفر مفرح این آثار همچون یادگاری ارزشمند برای آیندگان باقی بماند.

انتهای  پیام/ز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار