توصیه و هشدار‌هایی برای مسافران نوروزی

معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مسافران نوروزی برای گذراندن سفری همراه با سلامت توصیه‌هایی ارائه کرد.

توصیه و هشدار‌هایی برای مسافران نوروزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا کریمی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با بیان اینکه مراکز روزانه بهداشتی در دو نوبت نیمه نخست و نیمه دوم نوروز به صورت کامل در سطح استان فعال است، گفت: مراکز شبانه روزی بهداشت در سطح استان نیز با حضور پزشک و ماما و همچنین ارائه خدمات دندانپزشکی، آزمایشگاه و رادیولوژی در استان فعال هستند و خدمات دندانپزشکی نیز در روز‌های غیر تعطیل ارائه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت سیزده مرکز غربالگری نوزادان در سطح استان که سه مرکز در شیراز است، افزود: با برنامه ریزی انجام شده، هر مرکز درمانی نمی‌تواند بیش از سه روز تعطیل باشد، واکسیناسیون کودکان نیز در تمام شهرستان ها، چه در روز‌های تعطیل و چه روز‌های غیر تعطیل انجام می‌شود.

کریمی با هشدار نسبت به پیشگیری از حیوان گزیدگی و خطر بیماری هاری در طبیعت گردی مسافران در ایام نوروز ادامه داد: هر حیوان خونگرمی از قبیل: احشام، دام ها، سگ و گربه و حتی حیوانات خانگی با چنگ زدن می‌تواند خطرساز باشد که برای این موضوع نیز در هر شهرستان یک مرکز برای پیشگیری از بیماری هاری برای ارایه خدمات ایمن سازی و دریافت واکسیناسیون به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

وی به مردم توصیه کرد: از برپا کردن چادر و استقرار در محل‌های نزدیک به این گونه جانوران پرهیز کرده و با پرهیز از ریختن زباله در اطراف، خودداری از پیاده روی با پای برهنه در طبیعت، در سلامتی خود و مسافران اثرگذار باشیم.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه برنامه بازدید و بازرسی‌ها از مراکز و اماکن بین راهی تا شانزدهم فروردین ادامه دارد گفت: مردم فارس می‌توانند هرگونه موارد تخلف بهداشتی را به شماره سامانه کشوری ۱۹۰ گزارش داده تا در سریع‌ترین و کمترین زمان ممکن، مورد رسیدگی قرار گیرد.

کریمی درباره مسمومیت با قارچ به دلیل تغییرات آب و هوا و رشد انواع قارچ در طبیعت نیز هشدار داد و افزود: تشخیص سمی بودن و غیرسمی قارچ‌های خودرو در طبیعت تنها با آزمایشگاه‌های معتبر امکان پذیر بوده و لازم است مردم از مصرف هرگونه قارچ در طبیعت خودداری کنند، زیرا پیامد‌هایی مانند بیماری‌های کلیوی، کبدی، تشنج و خطر مرگ را به دنبال دارد.
انتهای پیام/م

توصیه‌ به مسافران نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار