مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

سوخت گیری خودور‌های دوگانه سوز با ارائه گواهی سلامت انجام می‌شود/آغاز ثبت نام گواهی سلامت خودرو‌های دوگانه سوز

قاسمی ده چشمه گفت: از ابتدای دی ماه سال آینده، سوخت گیری خودرو‌های دوگانه سوز تنها با ارائه گواهی نامه سلامت صورت خواهد گرفت.

سوخت گیری خودور‌های دوگانه سوز تنها با ارائه گواهی نامه سلامت انجام می‌شود/آغاز ثبت نام گواهی سلامت خودرو‌های دوگانه سوزبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید قاسمی ده‌چشمه مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری با اشاره به تعداد خودرو‌های دوگانه سوز در کشور اظهار کرد: در پروژه تبدیل ناوگان به دوگانه سوز از سال ۱۳۸۲ فعالیت‌های مستمری توسط گروه‌های متفاوتی آغاز شده است و حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز در کشوروجود دارد. همزمان وزارت نفت با مشارکت بخش خصوصی ۲ هزار و ۴۰۰ جایگاه گاز رسانی را ایجاد کرده است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: در ادامه استفاده از سوخت‌های پاک، گاز به راحتی می‌تواند یورو ۵ و ۶ را بدست آورد که دستاورد آن در محیط زیست و هم در کاهش قیمت نسبت به قیمت بنزین می‌تواند به مشوق خوبی برای استفاده از این انرژی باشد.

وی افزود: ما تنها کشوری هستیم که به صورت میانگین ۹۰ درصد شبکه لوله کشی و ۲۵۰۰ جایگاه دارد که تمام نگرانی‌ها در استفاده از سی ان جی را برطرف می‌کند.


بیشتر بخوانید: ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودرو‌های دوگانه‌سوز آغاز شد


ده چشمه گفت: در بخش خودرو ما باید به سمت خودرو‌های پایه گازسوز حرکت کنیم، مخصوصا در بخش‌ ناوگان عمومی؛ مصوبه هیئت دولت توسط تیم کارشناسی از وزارت صمت و نفت کمک می‌کند استفاده از سوخت CNG در کشور تثبیت شود.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: نگرانی‌هایی در میان مردم درباره تعویض و هزینه‌های مخازن گاز است که با مصوبه دولت تا پرداخت ۵۰ درصد هزینه مخازن در این مصوبه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در بحث هوشمندسازی جایگاه سوخت علاوه بر ایجاد ایمنی، برای شناسایی خودرو‌هایی که خارج از واحد‌های صنعتی مجاز به گازسوز تبدیل شده اند و نیاز به بازنگری دارند، توافق خوبی میان وزارت نفت، صنعت و سازمان استاندارد به وجود آمده و کارگاه‌های تبدیل با کمک اتحادیه سوخت‌های جایگزین شناسایی شده است.

به گفته وی؛ از ابتدای دی ماه سال آینده، سوخت گیری خودرو‌های دوگانه سوز تنها با ارائه گواهی نامه سلامت صورت خواهد گرفت.

ده چشمه ادامه داد: ثبت نامه گواهی سوخت خودروهای دوگانه سوز آغاز شده است و متقاضیان می توانند از طریق سایت www.irngv.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با اشاره به توسعه استفاده از CNG بیان کرد: توسعه شبکه CNG روند مناسبی را داشته و مطابق برنامه‌های وزارت نیرو پیش رفته است، البته باید توجه کرد که افزایش ضریب آن به عملکرد خودروسازان نیز باز می گردد.

هزینه صدور گواهی نامه سلامت سوخت ۵۰ هزار تومان است

علی محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در ادامه نشست اظهار کرد: پیرو مصوبه دولت تمام خودرو‌های دوگانه سوز تبدیلی در کشور شناسنامه دار می‌شوند و می‌توانند وارد چرخه سوخت گیری شوند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: در گذشته فرایند تبدیل خودرو‌ها شفاف نبود، اما در حال حاضر با روند تبدیل خودرو‌های بنزینی، دیزلی به دوگانه سوز ساماندهی شده است.

وی افزود: مصرف هر متر مکعب CNG در برابر یک لیتر بنزین حدود ۴ هزار تومان صرفه جویی برای کشور دارد.

محمودیان با اشاره به تسهیلات برای دوگانه سوز کردن خودرو‌ها تصریح کرد: اقدامات مناسبی از سوی دولت، وزارت نفت و صنعت برای ارائه تسهیلات برای دوگانه سوز کردن خودرو‌ها صورت گرفته است که طی چند روز آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: مالکان خودرو‌های دوگانه سوز اعم از تبدیلی، کارگاهی و کارخانه‌ای بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران باید ضمن ثبت نام و ورود مشخصات در سامانه کشوری جامع اطلاعات خودرو‌های گازسوز به نشانی www.irngv.ir و انتخاب یکی از مراکز مجاز، نسبت به تست سلامت تجهیزات سوخت رسانی خود و اخذ کد مجاز سوخت گیری اقدام کنند.

به گفته، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین، پس از ثبت نام و تائید اطلاعات، فرد متقاضی وارد فرایند نوبت دهی می‌شود و با مراجعه به یکی از مراکز مجاز و انجام تست‌های مربوط، گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی را دریافت می‌کند.

وی افزود: همچنین خودرو‌هایی که به صورت کارگاهی تبدیل شده اند نیز می‌توانند پس از اخذ این گواهینامه اقدام به تغییر اطلاعات خودروی خود در کارت و سند و سایر مدارک هویتی کنند.

محمودیان افزود: در سراسر کشور حدود ۱۵۰۰ واحد مرکز خدمات فنی خودرو‌های دوگانه سوز داریم که ۳۶۰ مرکز برای ارزیابی اولیه تجهیز شده و مجوز‌های لازم را اخذ کرده اند و بقیه به تدریج وارد می‌شوند ضمن اینکه هرگونه تعمیر یا تعویض قطعه نیز در همین مراکز با قطعات استاندارد و زیر نظر متخصصصان و کارشناسان سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود و نیازی به مراجعه به سایر مراکز وجود ندارد.

وی تعرفه صدور گواهینامه را حدود ۵۰ هزار تومان و خودرو‌های فراخوان شده را دو میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: بخشی از هزینه‌های تجهیز و تعویض قطعات نیز با موافقت هیئت دولت توسط دولت تامین خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته افزود: از ابتدای دی ماه سال ۹۸ خودرو‌هایی که گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی را ندارند، سوخت رسانی به آن‌ها ممنوع است.

محمودیان تصریح کرد: با توجه به آغاز فرایند ثبت نام دریافت گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی، مردم می‌توانند به مرور نسبت به انجام آن اقدام کنند و آن را به روز‌های آخر موکول نکنند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: پیش بینی می‌شود از زمان ثبت نام تا دریافت پیامک برای تکمیل آن و دریافت گواهی سلامت یک ساعت زمان می‌برد و مردم پس از انتخاب کارگاه نزدیک به محل سکونت خود ظرف چند ساعت کار‌های مربوط به دریافت گواهی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار