فضانوردان تازه‌وارد عامل آلودگی میکروبی و باکتریایی ایستگاه فضایی

هر انسان میزبان مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هاست و زمانی که به ایستگاه فضایی بین المللی می‌رود، امکان انتقال این میکروارگانیسم‌های زنده به محیط ایزوله ایستگاه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایستگاه فضایی بین المللی گران‌ترین وسیله دست ساخته انسان است که درمداری به دور کره زمین می‌چرخد؛ در این ایستگاه انواع آزمایش‌های فضایی با محوریت فضا یا حتی زمین انجام می‌شود و تیمی از فضانوردان به شکل نوبتی در آن حضور دارند.
 
به گفته محققان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، حفظ ایمنی، جلوگیری از رشد میکرو ارگانیسم‌های خطرناکی، چون باکتری‌ها در این فضای ایزوله شده است.
 
هر فضانورد که از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی سفر می‌کند، مجموعه‌ای از انواع میکروارگانیسم‌های منحصربه فرد و مخصوص خود را حمل می‌کند و یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها در ایستگاه فضایی، سرویس بهداشتی و حمام مجموعه است.
 

با وجود آنکه فضانوردان از ماه‌ها پیش از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی رژیم خوراکی خاصی را رعایت می‌کنند و در انتخاب آن‌ها معیارهایی، چون هوش و سلامت جسمانی و روانی مورد توجه است، اما میکرو ارگانیسم‌های فعال در بدن هر فضانورد می‌تواند تهدیدی برای دیگر خدمه ایستگاه فضایی باشد.
 
پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان داده است، باکتری‌هایی که به وسیله انسان به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌شوند دچار جهش ژنتیکی می‌شوند و این می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلای دیگر فضانوردان به بیماری‌های مختلف شود.
 
کارشناسان برای مقابله با این مشکل نوعی پوشش از جنس نقره و روتنیم را مورد استفاده قرارداده اند تا سبب از بین بردن میکروارگانیسم‌ها در سرویس بهداشتی ایستگاه فضایی بین المللی شوند.
 
این پوشش به نام AGXX به مدت شش ماه بر درب سرویس بهداشتی ایستگاه فضایی بین المللی نصب شد و کارشناسان میزان باکتری‌های زنده موجود بر روی آن را پس از طی این مدت ۸۰ درصد کمتر از حالت‌های دیگر شناسایی کردند.
 
اهمیت مبارزه با میکروب و باکتری‌ها در ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل امکان جهش یافتن باکتری‌ها و  به خطر افتادن سلامت فضانوردان است، زیرا آن‌ها مجبور به زندگی در ایستگاه فضایی برای بازه زمانی طولانی هستند و نمی‌توانند مواد خوراکی تازه موجود بر روی زمین را مصرف کنند.
 

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند زندگی در فضا سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و حتی فعال شدن باکتری‌ها و ویروس‌هایی، چون تبخال و زگیل بر روی بدن آن‌ها می‌شود.
 
کارشناسان در جست و جوی راهکار‌های جدیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن فضانوردان و انجام واکسیناسیونی ویژه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها در آن‌ها هستند.
 
منبع: bgr
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار