خوردن این ۶ ماده غذایی قبل از خواب ممنوع!

خوردن بعضی از مواد غذایی ممکن است بر کیفیت خواب شما اثر گذاشته و همچنین باعث بازگشت اسید معده یا ریفلاکس و دیگر مشکلات گوارشی شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  عصرانه یا شام یکی از اصلی‌ترین غذا‌های روز به شمار می‌رود. به همین دلیل نباید از خوردن این وعده مهم غافل شده و همچنین نباید هم به سراغ مواد غذایی ناسالم بروید. بهتر است وعده شام و عصرانه را سبکتر از دیگر وعده‌های غذایی انتخاب کنید.

خوردن این ۶ ماده غذایی قبل از خواب ممنوع!

با مصرف این وعده غذایی بسیاری از فرآیند‌هایی است که بدن ما را در طول استراحت انجام می‌دهد را کنترل می‌کنید، حال ممکن است در روند متابولیسم بدن تاثیر مثبت داشته باشید یا آن را با مصرف مواد غذایی اشتباه بر هم زنید.


بیشتربخوانید : اگر زیاد بخوابید چه اتفاق‌هایی در بدن‌تان می‌افتد؟


در واقع مواد مغذی که در این زمان از شبانه روز و در ساعت‌های شب دریافت می‌شوند، بر کیفیت خواب، هضم و گوارش و انرژی مغزی و بدنی روز بعد اثر گذار هستند. مشکل زمانی به وجود می‌آید که بسیاری از مردم نمی‌دانند چطور می‌توان غذای مناسب و صحیح را برای مصرف انتخاب کرد.

شاید برخی این گونه تصور کنند مصرف هر نوع ماده غذایی که بتواند گرسنگی قبل از خواب را از بین ببرد، مجاز است. در حقیقت باید این نکته را بدانید که هر آنچه مصرف می‌کنید، عواقب گوناگون گوارشی و متابولیسمی بر بدن می‌گذارد. پس شما چگونه می‌توانید از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید؟ بهترین روش آن است که ویژگی‌های مواد غذایی مختلف را بشناسید و مواردی که برای مصرف شبانه مناسب نیستند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در ادامه با چند ماده غذایی آاشنا می‌شوید که خوردن آن‌ها قبل از خواب و برای شب توصیه نمی‌شود.

خوردن این ۶ ماده غذایی ممکن است بر کیفیت خواب شما اثر گذاشته و همچنین باعث بازگشت اسید معده یا ریفلاکس و دیگر مشکلات گوارشی شود.

۱- ماکارونی و پاستا

ما نمی‌گوییم مصرف این ماده غذایی را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. این ماده منبع مهمی از کربوهیدرات محسوب می‌شود و برای زمان‌هایی از روز که فعال هستید، مناسب است. برای مثال بهتر است پاستا و ماکارونی را برای وعده ناهار در برنامه غذایی خود قرار هید. خوردن پاستا و ماکارونی در زمان عصر و شب و به عنوان وعده شام باعث احساس ناراحتی و سنگینی می‌شود و استراحت شبانه شما را بر هم می‌زند. همچنین این ماده غذایی به دلیل کالری بالایی که دارد، بر روی متابولیسم بدن و وزن نیز تاثیرگذار است.

۲- بستنی

خوردن بستنی به عنوان عصرانه یا در انتهای شب گزینه مناسبی نیست. هرچند بستنی یکی از خوراکی‌های خوشمزه و رضایت بخش به شمار می‌رود و احساس لذت به فرد می‌بخشد، ولی حاوی چربی‌های اشباع شده، قند و مواد افزودنی بسیاری است که بر روی وزن بدن و کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. مصرف بستنی در شب بر گوارش و هضم هم اثر گذار است. در نتیجه نفخ شکم و تحریک سیستم عصبی اتفاق می‌افتد. این عواقب با استراحت و خواب شما تداخل ایجاد می‌کند. بستنی باعث بازگشت و رفلاکس اسید معده شده و سطح گلوکز را افزایش می‌دهد.

۳- پنیر

پنیر و طبیعتا هر نوع غذایی که حاوی پنیر باشد را به هیچ وجه قبل از خواب مصرف نکنید. دسته پنیر‌ها حاوی مدل‌های مختلفی است و هر آنچه نام پنیر را دارد در این دسته بندی جای می‌گیرد. با وجود اینکه این ماده خطرناک نیست، ولی مصرف آن در شب باعث سنگینی معده شده و مشکلات خواب را به وجود می‌آورد. پنیر حاوی تیرامین است، این آمینو اسید تولید هورمون‌هایی که باعث تنظیم خواب می‌شوند را کاهش می‌دهد. اسید‌های چرب موجود در پنیر برای هضم در بدن سنگین هستند و ممکن است باعث واکنش‌های التهابی معده گردند.

۴- فلفل و چاشنی تند

انواع فلفل و سالسا طعم‌های تندی دارند که روی غذا بسیار تاثیرگذار است. با وجود آنکه خوردن این ادویه جات بد نیست، ولی بهتر این است که فلفل‌ها را در وعده‌های غذایی به جز شام مصرف کنید. غذا‌های تند باعث تحریک غشای مخاطی معده می‌شوند و زمینه‌های رفلاکس اسید معده و مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهند. زمانی که غذا و خوراکی‌های تند را قبل از خواب مصرف کنید، مشکلاتی از قبیل: سوزش معده، بازگشت اسید و درد معده به وجود می‌آید.

۵- گل کلم

این سبزی ترد یکی از غذا‌های سالم با کالری کم به شمار می‌رود. با وجود کیفیت بالای گل کلم، به دلیل اینکه باعث تولید گاز در بدن می‌شود بهتر است آن را در عصر و شب هنگام مصرف نکنید. مصرف این سبزی در وعده شام و قبل از خواب فرآیند گوارش و هضم را سخت می‌کند، این مسئله به دلیل حجم چربی و کالری آن به وجود می‌آید.

در حقیقت مصرف گل کلم برای سلامت احساس و روان توصیه می‌شود. این سبزی حاوی ماده‌ای است که سیستم عصبی را تحریک کرده و مغز را فعال می‌کند. در واقع با مصرف گل کلم فرد انرژی می‌گیرد، خواب برای او سخت شده و نوعی بی خوابی به سراغش می‌آید.

۶- گوشت قرمز و مواد غذایی فرآوری شده

فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز باشد، بهتر است مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده به طور کلی محدود شود. با وجود آنکه این خوراکی‌ها حاوی مواد مغذی هم هستند، ولی حجم بالای چربی‌های اشباع شده و مواد شیمیایی افزودنی آن‌ها را به انتخاب مناسبی برای رژیم غذایی سالم تبدیل نمی‌کند.

اکنون با اطلاع از این ۶ ماده غذایی به خوبی می‌دانید که خوردن آن‌ها قبل از خواب اشتباه محض است. پروتئین‌های موجود در این مواد گوارش را دشوار کرده و ممکن است در خوابیدن شما مشکل ایجاد کنند. با توجه به کالری بالای موجود در آنها، متابولیسم بدن کم می‌شود و به دنبال آن در فرد چاقی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و مشکلات خواب و استراحت، بهتر است به سراغ وعده‌های غذایی سبک و کم کالری بروید. رژیم غذایی متعادل و سالم در این ساعت از شبانه روز کلید سلامت و شادابی شماست.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

این ۶ ماده غذایی را در قبل از خواب نخورید!

برچسب ها: دانستنی ها ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
من همیشه شبها و قبل از خواب عادت دارم نون و پنیر و سبزی و گردو بخورم شما منو ناامید کردین والا من از همه شنیدم نون و پنیر سبزی به اضافه گردو بهترین غذای شب هست . مخصوصا من عاشق پنیر و گردو هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
ناامید شدم
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
پس چی بخوریم???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
زنجفبل دم کن بخور خوب مبشی یک ماه هر سه روز یک بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
همه رو میخورم چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ولی ا...
۰۹:۳۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
پس چه بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۲:۰۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
سبزیجات،بورانی،کله جوش و یتیمچه
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
سید حسن احمدی
۰۸:۲۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
خیالتان راحت هیشکی نه تنها قبل از خواب بلکه تو خواب هم گوشت قرمز نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
من هرروزک ازخواب پا میشم ریفلاکس معده دارم هرچی رفتم دکترم خوب نشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۸
سلام درزمان مصرف وعده غذایی زیره سبز و نعنا خشک بجای نمک فلفل استفاده کن خوبه