مسافران از وسایل خوراک پزی برای گرمایش استفاده نکنند/ مونوکسیدکربن در کمین است

متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان سفر به هیچ عنوان از وسایل خوراک پزی برای گرمایش محیط استفاده نشود.

مسافران از وسایل خوراک پزی برای گرمایش استفاده نکنند// مونوکسیدکربن در کمین استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  حمیدرضا ریحانی متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هر ساله فصل بهار نیز با خود باران و سرما نیز دارد و مشهد مقدس در این ایام با حجم زیادی از زائران روبرو می‌شود و گاه می‌شود که مسافران در کمپ‌ها و پارک‌ها چادر می‌زنند.

وی ادامه داد: در این فصل نیز مانند فصل سرد زمستان باید نکات ایمنی را برای پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن رعایت کرد؛ مسافران نیز باید بیشتر مراقب باشند تا تعصیلات را با حفظ سلامتی پشت سر بگذرانند.

متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای پیشگیری از بروز حوادث گازگرفتگی، استفاده از وسایل تولید حرارت باید به شکلی باشد که سوخت به طور کامل و با اکسیژن بسوزد از وسایل گرمایشی به هدف تولید گرما و از وسایل پخت و پز برای پخت غذا استفاده شود، استفاده طولانی مدت از اجاق‌های خوراک پزی برای گرم کردن فضای اتاق یا چادر بسیار خطرناک می‌باشد.

ریحانی افزود: درسفر هنگام استفاده از وسایل گرمایشی و پخت و پز در چادر باید قسمتی از چادر یا هنگام استراحت در اتاق‌های کوچک سربسته نیز باید کمی در یا پنجره را باز گذاشت تا هوا مبادله شود. هم چنین از روشن بودن خودرو به مدت طولانی در فضای کوچک و سربسته خودداری شود.

وی تصریح کرد: فردی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌شود علائم مختلفی از جمله سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی دارد و اگر فرد دچار مسمومیت شدید شود امکان کاهش هوشیاری، مشکلات تنفسی و تشنج وجود دارد.

متخصص طب اورژانس در مواجهه با فرد مسموم، گفت: در مواجهه با فرد مسموم باید بلافاصله فرد را از محیط خارج کرد و به فضایی آزاد و باز انتقال داد و برای خارج شدن کامل گاز در و پنجره‌ها را باز گذاشت.

ریحانی ادامه داد: تا زمانی که گاز به طور کامل از محیظ خارج نشده باشد فرد مسموم نباید دوباره به محیط بازگردد و مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی در اسرع وقت نیز توصیه می‌شود.

انتهای پیام//آ. ف


کرم کردن فضای چادر یا اتاق با وسایل خوراک پزی، ممنوع

برچسب ها: حوادث ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار