مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای "بخشی" کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای "بخشی" بازار کاشان توسط اساتید مرمتگر اداره میراث فرهنگی کاشان خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ مهران سرمدیان معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان با اعلام این خبر گفت: تزئینات و نقاشی‌های مجموعه تیمچه و سرای بخشی که از بنا‌های مسقف راسته بازار کاشان است توسط اساتید مرمتگر این اداره مرمت گردید.

سرمدیان تصریح کرد: کاربری این بنا که دارای ۱۶۰۰مترمربع است و شامل فضا‌های باز و بسته از قبیل: تیمچه، سرا و یک هشتی که توسط آن به مجموعه بازار کاشان متصل میشود غالبا برای امور معاملات فرش در دوره قاجار بوده است.

او در مورد ویژگی‌های معماری این بنا اظهار داشت: این مجموعه تاریخی که از بنا‌های تاریخی ارزشمند کاشان است علاوه بر هندسه و نظم دقیقی که زیبایی بنا را دوچندان نموده دارای تزئینات کم نظیری شامل: یزدی بندی در گنبد و تزئینات معقلی در جداره‌ها و طاق‌ها و نقاشی‌ها روی اسپر‌ها و داخل یزدی بندی‌ها می‌باشد.

مرتضی شبانی مرمتگر رسمی این اداره که مسئولیت اجرای این پروژه را به عهده دارد نیز در همین زمینه گفت: تزئینات نقاشی این بنا در جایگاه خود از نظر تکنیک و اجرا نسبت به دیگر آثار تزئینی وابسته به معماری دوره قاجار در کاشان نفیس و منحصر به فرد می‌باشد و شیوه بوم سازی سطح کار این نقاشی‌ها که در نمونه‌های دیگر تزئینات نقاشی دیواری قاجار در کاشان کمتر یافت می‌شود بیانگر خلاقیت و توانمندی هنرمندی است که مسئولیت اجرای تزئینات نقاشی بنا را به عهده داشته است. به طور کلی تزئینات نقاشی این بنا شامل: خط کشی، انواع متنوعی از حاشیه سازی، ترنج‌های قرینه منقوش به مناظر لاجوردی، تخته پنج‌های نقاشی شده و انواع متنوعی از پاباریک‌های مزین به نقوش خطایی به همراه ۴ فرشته بزرگ در دو اسپر ورودی و خروجی بنا به صورت قرینه می‌باشد که عمدتا با رنگ‌های لاجوردی، اخرا و سبز اجرا شده اند.

مرتضی شبانی در پایان با توجه به اهمیت تاریخی و تزئینی این اثر، عملیات مرمتی این بنا را از جمله پروژه‌های مهم مرمتی این اداره بر شمرد و افزود: عملیات مرمتی این پروژه در حال حاضر شامل: پاک سازی گرد و غبار از روی اثر، تثبیت با پریمال ۵ درصد و موزون سازی رنگ‌ها در قسمت‌های کمبود به همراه استحکام بخشی استواز آنجا که روند مرمتی در چنین اثری تخصص ویژه‌ی خود را می‌طلبد و نمیتوان شتابزدگی را بر آن اعمال داشت، در حال حاضر روند مرمتی به صورت مداوم در حال انجام بوده و خوشبختانه با توجه به وسعت کار بخش اعظمی از مرمت آن به پایان رسیده است.

 
انتهای پیام/م

 

مرمت تزئینات نقاشی تیمچه و سرای "بخشی" کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار