وزارت بهداشت در خرداد ۹۷؛

از رونمایی از ۶ بالگرد اورژانس هوایى تا کشف عامل مسمومیت‌های قارچی

در این بسته خبری به گزیده اخبار مهم رخ داده حوزه سلامت در خرداد ۹۷ اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۷ با همه خوبی‌ها و بدی‌ها اتمام رسید، در سال ۹۷ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود که در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار خرداد ماه سال  ۹۷ را مرور کنید، همچنین از محقق شدن یا به نتیجه نرسیدن برخی وعده‌های مسئولان حوزه بهداشت و درمان باخبر شوید.

دستور وزیر بهداشت برای تامین کمبود‌های تجهیزاتی بیمارستان‌های پایتخت

شست بررسی مشکلات بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در ایام ماه مبارک رمضان مورد بازدید شبانه وزیر بهداشت قرار گرفت، با حضور وزیر بهداشت، معاونین وزارت بهداشت، رئیس و معاونین این دانشگاه و 6 بیمارستان لقمان حکیم، امام حسین(ع)، شهدای تجریش، شهید مدرس، مهدیه و شهدای گمنام برگزار شد.

در این نشست، رئیس و معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان مشکلات این بیمارستان ها در جریان بازدید دکتر هاشمی از این 6 بیمارستان پرداختند.

وزیر بهداشت بر تسریع در تکمیل پروژه های عمرانی این بیمارستان ها شامل ساختمان کلینیک ویژه و بستری بیمارستان امام حسین(ع)، بیمارستان جایگزین 721 تخت‌خوابی شهدای تجریش و کلینیک های ویژه در حال ساخت بیمارستان های لقمان حکیم و مهدیه تاکید کرد.

تولید ۲۲ داروی بیولوژیک در کشور/ ۴ هزار میلیارد تومان دارو‌های مصرفی وارداتی است

 رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: از نظر توانمندی در تولید داخلی داروها چیزی کم نداریم، به گونه‌ای که دانش صنعت داروسازی ایران توسط دانشمندان برجسته این حوزه به جایی رسیده است که هم اکنون ۹۷ درصد از اقلام دارویی به تولید بومی رسیده و در این میان ۲۲ قلم از محصولات بیولوژیک با دانش بومی در کشورمان به تولید انبوه رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه دارو‌های  بیولوژیک تولیدی ایران از جمله گران قیمت‌ترین اقلام دارویی وارداتی به شمار می‌روند، گفت: خوشبختانه در این زمینه نیازهای کشور به واردات این دارو‌ها تقریباً از میان رفته و پیشرفت‌ها در تولید دارو‌های نو ترکیب به همت دانشمندان ایرانی همچنان ادامه دارد و این در حالی است که در زمینه تولید رادیو داروها با حمایت‌های سازمان انرژی اتمی کاملاً خودکفا شده‌ایم و نیازهای وارداتی‌مان در این زمینه قطع شده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به بازار دارویی سالیانه ۱۶ هزار میلیارد تومانی ایران گفت: بطور کلی بازار داروهای مصرفی در کشورمان هر سال ۱۲ هزار میلیارد تومان است که این رقم شامل اقلام دارویی تولید داخل می‌شود علاوه بر آن بطور سالیانه نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان دارو وارد کشور می‌شود و با توجه به گران قیمت بودن دارو‌های وارداتی از نظر ارزی تنها ۷۰ درصد از بازار دارویی ایران در اختیار تولید داخل است.

راه اندازی نخستین پایگاه اهدای خون ثابت در جوار حرم مطهر رضوی/ کمبود گروه خونی o منفی رفع می‌شود

خستین پایگاه اهدای خون ثابت در اطراف حرم مطهر رضوی  با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی به بهره برداری رسید.

این پایگاه اهدای خون با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع و با هزینه ای بیش از ۵ میلیارد ریال که بخش اعظم آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین شده است، با حضور مدیر عامل سازمان خون ایران، استاندار خراسان رضوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و جمعی دیگر از مسئولان به بهره برداری رسید.

تا پیش از این پایگاه انتقال خون در اطراف حرم مطهر رضوی در قالب کانکس به ارائه خدمات می پرداخت که با بهره برداری از این طرح، نخستین پایگاه انتقال خون ثابت در این منطقه ایجاد شد.

آماده باش طرح تابستانی نیرو‌های اورژانس/ فعالیت ۲۵۰۰ پایگاه در سراسر کشور

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: طرح تابستانه از امروز (پنجشنبه) ۲۴ خرداد ماه آغاز می‌شود و نیرو‌های اورژانس در این طرح در چندین حوزه فعالیت می‌کنند.

 وی در مورد تمهیدات اورژانس برای طرح تابستانه اظهار کرد: نیرو‌های اورژانس در چند حوزه از جمله بخش پیش بیمارستانی فعالیت می‌کنند که در این قسمت ۲۵۰۰ پایگاه اورژانس در سطح کشور در حالت آماده باش قرار دارند  همچنین از ۴ هزار دستگاه آمبولانس ۶۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۵۰ دستگاه موتورلانس، ۲ فروند آمبولانس دریایی و همچنین ۳۳ فروند بالگرد استفاده می‌شود.

استعفای وزیر بهداشت ١٠٠ درصد شایعه و ١٥٠ درصد بی‌اساس است/ واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار است

 ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما باید تولید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را در دستور کار قرار دهیم، طی مطالعات و به توصیه سازمان بهداشت جهانی واکسن HPV جزء واکسن‌های اولویت‌دار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: HPV دو بیماری مهم در کشورهای دنیا ایجاد می‌کند که زگیل ناحیه تناسلی و سرطان‌های مربوط به دهانه رحم مربوط به این ویروس است، این عارضه بیش از 100 نوع ویروس دارد که بعضی از آنها حامل زگیل ناحیه تناسلی و بعضی دیگر حامل سرطان دهانه رحم هستند.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص شايعه جابجایی یا استعفای وزير بهداشت گفت: اين موضوع درواقع چیزی شبیه دروغ ١٣ است، ١٠٠ درصد شايعه و ١٥٠ درصد بی اساس است، هاشمی بيشتر و قوی تر از هر زمانی به فعاليت مشغول است و شب گذشته تا ساعت ٣ بامداد مشغول بازديد از بيمارستان های بزرگ تهران بود.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: رابطه وزیر بهداشت با رئیس جمهور عالی و در بالاترین سطح طی پنج سال گذشته است؛ افرادی که وقتشان آزاد است این چنین شایعات را در فضای مجازی پخش می‌کنند، ما وظیفه داریم به شایعات توجه نکنیم و وظایفمان را به درستی انجام دهیم.

اجباری شدن غربالگری ژنتیک در هنگام ازدواج

اشرف سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت نقش مشاوره‌های ژنتیک را در گسترش پوشش  آزمایشات ژنتیک زمان ازدواج، بسیار مهم و اساسی دانست و اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ به صورت مقدماتی و از سال ۱۳۹۴ به صورت جدی، تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز خدمات ژنتیک زمان ازدواج را در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز کردیم و خوشبختانه مشاوره‌های ژنتیک که از دوران گذشته و از سال ۱۳۷۶ در کشور سازماندهی شده بود، برای اهداف بزرگ برنامه تحول نظام سلامت، دوباره سازماندهی شد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت، خدمات ژنتیک شامل مشاوره و تشخیص ژنتیک را به صورت کمی و کیفی گسترش داده تا بتواند خدمات ژنتیک بسیاری را که در بستر تحول سلامت ایجاد شده را حمایت کند، اعتقاد داریم که تا پایان برنامه ششم توسعه باید بتوانیم به هدف مشخص شده در برنامه تحول سلامت و برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ژنتیک اولویت دار، دست پیدا کنیم تا در یک بازه زمانی ۱۰ ساله، این بیماری‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

رونمایی از ۶ بالگرد اورژانس هوایى کشور

 مراسم رونمایی از ۶ بالگرد اورژانس هوایی با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان استانی در فرودگاه پیام کرج برگزار شد.

این ۶ بالگرد هوایی که برای اورژانس هوایی استفاده می‌شود از پیشرفته‌ترین بالگردهای هوایی برای این مورد در جهان است و برای امداد رسانی به آسیب دیدگان جاده‌ای و برون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بالگردها جزو تخصصی ترین هلیکوپترهای هوایی برای امداد رسانی هستند و برای اولین بار در کشور از این نوع بالگرد استفاده خواهد شد که مخصوص حمله بیمار در طول پرواز است.

از ویژگی‌ها منحصر به فرد این بالگرد، برانکارد تخصصی برای بیماران و دستگاه‌های مخصوص احیاء بیمار است و سریع و چابک بودن نیز از موارد ویژه دیگر بالگردهای هوایی رونمایی شده است.

عامل مسمومیت‌های قارچی اخیر در کشور مشخص شد

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو طی اطلاعیه ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچهای سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل مسمومیت های اخیر معرفی کرد.

در ابتدای این اطلاعیه آمده" با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت هموطنانمان از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و می تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار