همه کسی یکی از غارهای طبیعی با چشمه جوشان در همدان

غار همه کسی یکی از جاذبه های طبیعی استان همدان است که هرساله درایام نوروز مخاطبان زیادی از سراسر کشور را به خود جذب می کند.

همه کسی  یکی از غارهای طبیعی با چشمه جوشان  در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، غار همه کسی در ۶۴ کیلومتری شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی روستای همه کسی قرار دارد.غار همه کسی در یک منطقه کارستی به وسعت چند کیلومتر مربع واقع شده است که در آن تعدادی چاله های وسیع قرار دارد. یک چشمه آب جوشان در نزدیکی غار جاری بوده که به علت حفر چاههای عمیق نیروگاه برق همدان و پایین رفتن سطح سفرههای زیرزمینی آب، خشک شده است.
غار همه کسی علاوه بر ارزشهای باستان شناسی از نظر مطالعات زمین شناسی نیز دارای اهمیتی ویژه است.
با توجه به وجود چشمه آب نزدیک غارهمه کسی ، گودالهای آب درون تالار بزرگ، مسطح بودن کف، و تنگی دهلیزهای رابط بین تالارهای آن، این غار محلی مناسب برای پناه گرفتن در مقابل حملات بیگانگان در مواقع ناامنی بوده است، به نحوی که در چنین شرایطی اهالی منطقه در آن پناه می گرفته اند. در حقیقت همه کسی به معنای همگانی برای افراد آشنا و ساکن منطقه در مواقع حمله و خطر و احتمالاً وجه تسمیه غار و روستای آن همین همگانی بودن آن است.

همه کسی  یکی از غارهای طبیعی با چشمه جوشان  در همدان
غار همه کسی دارای دو دهانه است. دهانه سمت چپ، به سوی غرب، راه اصلی ورود به غار، و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۵۰ متر است.
پس از این دهانه، دهلیزی تنگ و خاک آلود به طول ۳۰ متر قبل از دالانِ متصل به تالار اصلی قرار دارد. تنگی و خاک آلودگی دهلیز به علت حفاریهایی است که در طول مسیر به وسیله گنج یابان انجام شده است. دهلیز را باید به طور خزیده طی کرد. در مسیر دهلیز مقداری آجر، ساروج، و سفال شکسته ریخته شده که حاصل حفاریهای کنارههای دهلیز است.
دالان متصل به دهلیز چند متر طول دارد و به تالار اصلی غار باز میشود. ابعاد این تالار ۴۰×۳۰ متر و ارتفاع آن ۸ متر است. سقف این الار در گذشته ریزش کرده است و تخته سنگهای بزرگ کف، حاصل آن ریزش اند.

همه کسی  یکی از غارهای طبیعی با چشمه جوشان  در همدان
در کف تالار، علاوه بر تخته سنگهای ریزشی، دو گودال خشک آب وجود دارد. در گودال سمت چپ یکی از نادرترین پدیدههای داخل غار دیده میشود و آن لایهای به قطر ۵ میلی متر از کلسیم کربنات است که به ورقه یخی که بر اثر سرما در سطح آب تشکیل میشود، شباهت دارد و سرتاسر گودال را پوشانده است. گودال سمت راست ۱ متر عمق دارد و احتمالاً آب مورد نیاز غارنشینان را تأمین میکرده است.
علاوه بر دالان ورودی، ۵ دالان دیگر به تالار اصلی متصل اند بعد از دالان ورودی و در جهت حرکت عقربههای ساعت، دالانها عبارت اند از:
دالان اول که به یک تالار کوچک به ابعاد ۱۲×۱۰ متر و ارتفاع ۴ متر ختم میشود.
دالان دوم به ابعاد ۱۵×۲ متر و ارتفاع ۲ متر.

همه کسی  یکی از غارهای طبیعی با چشمه جوشان  در همدان
دالان سوم به یک تالار به ابعاد ۲۵×۲۰ متر میرسد. در وسط این تالار تودهای لاشه سنگ هست که روی آنها تعدادی استخوان جانوران بزرگ ریخته شده است؛ احتمالاً جانورانی که این استخوانها متعلق به آنها بودهاند، به وسیله غارنشینان شکار شده و به مصرف خوراک آنها رسیده اند. پس از این تالار، تالار دیگر به ابعاد ۱۵×۱۵ متر قرار دارد. این تالار به یک دهلیز ختم میشود.
دالان چهارم به طول ۸ متر، ابتدا به یک تالار به ابعاد ۲۰×۱۵ متر و ارتفاع ۵ متر و سپس به یک دهلیز ۷ متری میرسد.
دالان پنجم ۴۰ متر طول دارد و به دهانه فرعی غار میرسد.

گفتنی است؛غار همه کسی یکی از جاذبه های طبیعی استان همدان است که هرساله درایام نوروز مخاطبان زیادی از سراسر کشور را به خود جذب می کند .
انتهای پیام/ج

همه کسی یکی از غارهای طبیعی و شگفت انگیز در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.