رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۱۴۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ دما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نرمال است

ضیاییان گفت: از ابتدای مهر تا پنجم فروردین میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۱ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۴۱ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ دما در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نرمال استصادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا پنجم فروردین مجموع بارش‌های کل کشور ۲۱۲.۹ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۸۸.۱ میلی متر و در بلندمدت ۱۷۰.۹ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت ۲۴.۶ درصد و مدت مشابه سال قبل ۱۴۱.۶ درصد رشد داشته است، افزود: این در حالی است که کماکان استان‌های کرمان ۲۳ درصد، یزد ۲۱ درصد، سیستان و بلوچستان ۱۴.۵ درصد و فارس ۶ درصد کمبود بارش را نسبت به دوره بلندمدت تجربه کرده است.

ضیاییان ادامه داد: استان ایلام ۱۰۷ درصد، گلستان ۹۱.۴ درصد و لرستان ۷۶ درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه امسال اکثر استان‌ها نسبت به سال گذشته بارش بیشتری دریافت کردند، بیان کرد: البته استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بارش کمتری را دریافت کرده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۱۲۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته/ برخی استان‌ها کماکان با کاهش بارندگی روبرو هستند


وی درباره آخرین وضع دما از ابتدای سال زراعی جدید گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تا ۴ فروردین ۹۸ نسبت به دوره بلندمدت در کل کشور ۸ دهم درصد افزایش داشته است و پیش بینی می‌شود که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دما در حد نرمال و خرداد نسبت به نرمال کمی افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ماه‌های آتی بارش‌ها در اغلب مناطق کشور نرمال خواهد بود، اظهار کرد: در برخی نوار شمالی بارش‌های بیش از حد نرمال خواهد بود.

وی ادامه داد: با وجود بارش‌های مناسب از ابتدای مهر ۹۷ تاکنون، کاهش ۶ درصدی بارش سال گذشته نسبت به دوره بلندمدت در برخی استان‌ها مرتفع نشده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه ایران طی یک دوره ۱۰ ساله در خشکسالی به سر می‌برد، بیان کرد: با وجود بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید می‌توان گفت که تا جبران خشکسالی ۱۰ سال اخیر فاصله زیادی داریم.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: بنابر آمار استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، تهران، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مرکزی و همدان توانستند کمبود بارش سال گذشته نسبت به دوره بلندمدت را در کشور جبران کردند و در مقابل استان‌های اصفهان، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان، هرمزگان و یزد همچنان با کمبود بارش روبه‌رو هستند.

انتهای پیام/

بارش‌های نرمال در اکثر مناطق کشور پیش روست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار