عسلویه میزبان مسافران بهار

عسلویه را حالا خیلی‌ها می‌شناسند؛ شهرستانی که نامش با انرژی و گاز پیوند خورده است و خانه بسیاری از ایرانیان با گازی که از اینجا تولید می‌شود گرما می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهرستان عسلویه در جنوبی‌ترین نقطه استان بوشهر قرار گرفته و فاصله عسلویه تا مرکز استان ۲۸۹ کیلومتر است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و چاه مبارک تشکیل شده و  ۲۰ روستا و سه شهر به نام‌های عسلویه، نخل تقی و چاه مبارک دارد.

از عسلویه دیدن کنید

شهرستان عسلویه بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۷۳ هزار نفر جمعیت دارد. البته بایددر نظر داشت که این شهرستان جمعیت غیر ساکن هم کم ندارد. جمعیتی که محل کارشان عسلویه اما سکونتشان جای دیگری است.

عسلویه را می‌توان ایرانی کوچک نامید، وقتی وارد تاسیسات نفت و گاز این شهرستان می‌شوید می‌بینید افرادی از همه نقاط کشور اینجا مشغول به کار هستند.

۸۵ درصد مردم این شهرستان دارای مذهب سنی و زبان عربی هستند. غذا‌های محلی این شهرستان عبارتند از: مچبوس، حلیم، گمنه.

بزرگ‌ترین میدان گازی جهان

بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در شهرستان عسلویه قرار دارد؛ میدان پارس جنوبی که هشت درصد گاز جهان و ۴۷ درصد ذخایر گازی کشور را در خود ذخیره کرده و میان ایران و قطر مشترک است. این میدان در ۱۰۰ کیلومتری ساحل عسلویه در دل خلیج فارس قرار دارد.

از ۲۴ فاز طراحی شده برای توسعه این میدان گازی تا کنون، ۲۲ فاز به بهره‌برداری رسیده است. چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ در واپسین روز‌های سال ۹۷ به دست رئیس جمهور افتتاح شدند. حالا فقط فاز‌های ۱۱ و ۱۴ مانده‌اند.

در عسلویه چندین واحد پتروشیمی نیز فعالیت دارند و لایه نفتی پارس جنوبی هم در حال بهره‌برداری است.

دیدن تاسیسات صنعتی این شهرستان یکی از جاذبه‌هایی است که هر ایرانی تمایل دارد آن را ببیند.

                                                                          از عسلویه دیدن کنید

جاذبه‌های طبیعی عسلویه

شاید بیشتر ما عسلویه را به میدان گازی پارس جنوبی بشناسیم اما این شهرستانی جاذبه‌های طبیعی هم دارد. مانند ساحلی که هم می‌توان در آن شنا کرد و هم قایق سواری و ماهیگیری.

ساحل بُنود با داشتن مناطق بکر یکی از جاذبه‌هایی است که به تازگی گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان عسلویه می‌توان به پارک ملی دریایی نایبند اشاره کرد؛ نخستین پارک ملی دریایی کشور.

پارک ملی دریایی نایبند با مساحت بیش از ۴۰ هزار هکتار در سال ۱۳۸۲، در شورای عالی محیط زیست به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور ثبت شد.

سواحل ماسه‌ای نایبند، محل تخم گذاری لاکپشت‌های دریایی است و جنگل‌های متراکم آن محل مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزی در فصل زمستان است.

حرا، کُنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، صبر زرد و انواع گیاهان شور پسند از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه به شمار می‌رود.

جبیر، گرگ، شغال، کفتار، گربه وحشی، کل و بز، پستانداران دریایی نظیر دلفین و پرندگانی مانند هوبره، کبک، تیهو، انواع باز‌های شکاری و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی هم از گونه‌های جانوری موجود در پارک ملی دریایی نایبند است.

                                                                      از عسلویه دیدن کنید

سواحل  نایبند محل تخم‌گذاری یک گونه نایاب از لاک‌پشت‌های دریایی است که این روزها برای لانه گزینی و تخم‌گذاری به این منطقه می‌آیند.

ساخت مکان‌های تفریحی برای میزبانی از گردشگران

معاون فرماندار شهرستان عسلویه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت:۳۲۰ میلیارد ریال در یک سال گذشته برای ساخت مکان‌های تفریحی در شهر‌های عسلویه و چاه مبارک هزینه شده و امکانات لازم برای اقامت مسافران نوروزی نیز در آن‌ها در نظر گرفته شده است.

علی رحمانی با بیان اینکه همه امکانات شهرستان عسلویه برای میزبانی از مسافران نوروزی مهیاست، افزود: ۲۰ مدرسه، ۳۰۰ چادر مسافرتی و سه اقامتگاه نوروزی برای مسافران در نظر گرفته شده و ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام هم به امکانات بوستان‌های این شهرستان اضافه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پارسال حدود ۱۰۰ هزار نفر به  این شهرستان سفر کردند، بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم امسال مسافران بیشتری به این شهرستان بیایند.

معاون فرماندار شهرستان عسلویه ادامه داد: سالن‌های ورزشی اداره‌ها و مدارس نیز در صورت وقوع حوادث در آماده باش قرار خواهند گرفت تا شرایط مدیریت شود.

رحمانی از هموطنانی که مقصد سفرشان استان بوشهر است خواست از عسلویه نیز دیدن کنند.

علیرضا بحرانی اقبالی

انتهای پیام/ م

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، گاز ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.