خسارت ۶ میلیارد تومانی سیلاب به اماکن تاریخی و فرهنگی مازندران

سیلاب هشت روز گذشته در مازندران ۶ میلیارد تومان به آثار تاریخی و فرهنگی استان خسارت وارد کرد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه سیلاب و بارش برف چند روز اخیر در استان موجب آسیب و خسارت جدی به برخی اماکن تاریخی از غرب تا شرق استان شده است.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کارشناسان این اداره کل براورد اولیه خسارت بیش از ۶ میلیاردتومان است که تا پایان تحقیقات این میزان احتمالاً افزایش خواهد یافت.

ایزدی گفت: ورود حجمی زیادی از آب و ته نشین شدن لجن و گل و لای در محوطه‌ها و داخل بنا‌های تاریخی استان سبب تخریب بخشی از کانال‌های زهکش اماکن تاریخی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران افزود: به دلیل حجم بالای آب باران و سیلاب در منطقه نکا سبب خسارت به بخش از بقعه امامزاده عبدالله و آب انبار اطرب نکا، سقانفار سالدوست کلا و پل‌های تاریخی وثبت ملی آجری استرآباد و افراکتی در شهرستان قائمشهر شده است.

وی با بیان اینکه اماکن تاریخی شهر ساری دچار خسارت شده است، گفت: بارش باران شدید و ورود حجم زیادی از گل و لای و لجن در کانال‌های ورودی و زهکش‌های مجموعه تاریخی فرح آباد ساری سبب تخریب بخشی از دیواره و کاشی‌های مجموعه تاریخی، پل تاریخی، حمام صفویه و کاخ جهان نمای فرح آباد فرح آباد ساری شده است.

ایزدی گفت: امامزاده زکریای لاویج، مقبره کمررود و بقعه شیخ فضل نور و حمام و آب انبار سید کلای در شهرستان نور بر اثر افزایش باران و برف و فشار زیاد دچار خسارت شدند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران به آسیب اماکن تاریخی در شهرستان رامسر نیز اشاره کرد و افزود: بر اثر بارش باران و سیلاب باغ ۳۰ هکتاری، هتل قدیمی و پل تاریخی صفویه و قلعه مارکو دراین شهرستان دچار خسارت شد.

وی گفت: در سوادکوه شمالی پل شاهپور، پل شاه عباسی داخل شهر شیرگاه با ورود سیلاب، فشار شدید آب و ورود لجن و ته نشست گل و لای ترک برداشته شده است.

وی افزود: در شهرستان بندپی بابل نیز قلعه مقبره درویش یوسف، سقانفار ابولحسن کلا کلا، مقبره ملا محمد ابن شهر آشوب و امامزاده مشهد سرا و بخشی از مقبره درویش فخر الدین و سقانفار کبود کلا با بسته شدن کانال‌های زهکشی این مکان‌ها بر اثر فشار آب خسارت وارد شده است.

ایزدی گفت: در منطقه گلوگاه دو آثار تاریخی شامل حمام تاریخی وگرگین آباد و لمراسک و در منطقه بابلسر شهربانی و میدان بیت المقدس وتخریب بخشی از سقف ساختمان گمرگ آسیب دید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران افزود: در چالوس کاروان سرای سنگی کندوان و عمارت افغان نژآد و حسینه فرحی رستمکلا و گوهر تپه بهشهر به دلیل وقوع سیلاب و پر شدن لجن و گل و لای تخریب شده است.

وی گفت: فشار روان آب‌ها و ته نشین شدن لجن باعث آبگرفتگی تخریب و آسیب جدی به ساختمان امامزاده اوسا در شهرستان میاندورود، سبب خسارت عمارت افغان نژاد، حسینه فرحی رستمکلا و گوهر تپه بهشهر شده است.

انتهای پیام/ا

اماکن تاریخی مازندران در سیل اخیر ۶ میلیارد تومان خسارت دید

برچسب ها: نوروز ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار