اصغری مطرح کرد؛

اعتبار بخشی و بازنگری برنامه‌های آموزشی داروسازی در سال ۹۸

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی گفت: دبیرخانه داروسازی در سال ۹۸ اعتبار بخشی و بازنگری برنامه‌های آموزشی داروسازی را هدف قرار داده است.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا اصغری دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه در سال ۱۳۹۷، گفت: هدف تحول در آموزش داروسازی در قالب بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است.

اصغری با بیان اقداماتی که در راستای ارتقای آزمون‌های داروسازی صورت گرفته اظهار کرد: طراحی سؤالات آزمون علوم پایه داروسازی، آزمون پذیرش دستیار، آزمون شفاهی و مصاحبه، آزمون کارشناسی ارشد، آزمون دانش آموختگان خارج از کشور و آزمون ارتقای دانش آموختگان خارج از کشور با تدوین شیوه نامه، فرم و دستورالعمل مربوطه انجام گرفت.

وی بر لزوم ارتقای استاندارد‌های آموزش داروسازی تاکید و اظهار کرد: در سال ۹۷، ۱۲ بازدید ادواری از دانشکده‌های داروسازی انجام و با ارائه بازخورد به دانشگاه مربوطه، مواردی که نیاز به بهبود دارند یادآوری شد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی از لزوم بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی در راستای پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و تطبیق با علم و تکنولوژی روز سخن گفت و اظهار کرد: در سال ۹۷ بازنگری برنامه آموزشی رشته‌های PhD شیمی مواد خوراکی، بیوتکنولوژی دارویی، فارماکوگنوزی و همچنین رشته‌های کارشناسی ارشد علوم دارو‌های پرتوزا و رشته ترکیبات طبیعی، دارویی و دریایی انجام شد.

وی با بیان اینکه روند بازنگری در برنامه آموزشی رشته مقاطع مختلف داروسازی ادامه دارد، افزود: در سال ۹۸ بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی و کارشناسی ارشد که بیش از ۵ سال از تاریخ تصویب آن‌ها گذشته صورت خواهد گرفت. این برنامه بمنظور پاسخگویی به نیاز جامعه و بارویکرد آموزش مبتنی بر توانمندی و به روزشدن برنامه‌های آموزشی انجام می‌شود.

سازماندهی هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی

اصغری از سازماندهی هیأت‌های ممتحنه و ارزشیابی رشته‌های دکترای تخصصی داروسازی در راستای اجرای بسته آمایش سرزمینی، مأموریت گرایی، تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه‌ها سخن گفت و اظهار کرد: برنامه شکل گیری هیأت‌های ممتحنه کلان مناطق در قالب ۳ گروه الف، ب. و ج. انجام می‌شود.

وی ادامه داد: گروه الف. شامل اعضای هیأت ممتحنه و ارزشیابی از دانشکده‌های داروسازی مستقر در کلان مناطق ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ است، گروه ب. شامــل دانشگاه‌های مستقر در مناطق ۵، ۸ و ۹ و گروه ج. شامل کلان مناطق ۱ و ۱۰ می‌باشد.

دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی با بیان اینکه اعضای هیات‌های ممتحنه منطقه‌ای از سوی مناطق معرفی شده و احکام آن‌ها پس از تایید دبیرخانه شورای آموزش داروسازی صادر شده است، گفت: در هر رشته، هریک از گروه‌های الف، ب. و ج. دبیر هیأت ممتحنه و ارزشیابی مستقل دارند که در تعامل با دبیرخانه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هدف از تشکیل هیات‌های ممتحنه منطقه‌ای این است که از تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در طراحی سوالات آزمون‌ها استفاده شود و گنجینه سوالات با کمک این اساتید تکمیل و طی مراحلی سوالات بازبینی و نهایتا بانک سوالات آزمون‌های داروسازی تکمیل و در طراحی سوالات آزمون‌ها از بانک استفاده می‌شود.

اصغری به برنامه دبیرخانه داروسازی در سال ۹۸ برای اعتبار بخشی برنامه‌های آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای، دکترای تخصصی رشته‌های مختلف داروسازی و همچنین رشته تخصصی داروسازی بالینی اشاره کرد و اظهار کرد: این فعالیت در راستای بسته اعتباربخشی از بسته‌های تحول در حوزه آموزش انجام می‌شود.

وی افزود: تمامی برنامه‌های آموزشی اجرا شده در دانشکده‌های داروسازی با استاندارد‌های تعریف شده ارزیابی درونی و ارزیای بیرونی شده و بازخورد آن به دانشکده اعلام می‌شود. انجام اعتباربخشی باعث توجه بیشتر به افزایش کیفیت در آموزش داروسازی کشور می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.