باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه گزارش می دهد؛

سفر به دیار سلجوقیان و ایلخانان/ ارومیه دیار فرهنگ و تمدن

اگر در ایام تعطیلات نوروز به آذربایجان غربی سفر کردید حتما به مرکز استان یعنی ارومیه سری بزنید و از زیبایی‌های تاریخی و جاذبه‌های بی نظیر گردشگری لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،اُرومیّه یکی از کلان شهر‌های ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ با ۷۳٦ هزار و ۲۲٤ نفر جمعیت، دهمین شهر پر جمعیت ایران و دومین شهر پر جمعیت منطقهٔ شمال غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد می‌باشد.

ارومیه به عنوان شهر دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، نخستین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران، پایتخت والیبال ایران، دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود. دارالنشاط، پاریس ایران، شهر آب، شهر ادیان، مذاهب و اقوام از القاب ارومیه است.

از غذا‌های سنتی ارومیه می‌توان به دلمهٔ برگ مو، کوفته، یتیمچه و آش‌های کشک (قاتیخ)، عیران و اماج اشاره کرد.

دریاچه ارومیه یک دریاچه آب شور در شمال غرب ایران است. این دریاچه استان آذربایجان شرقی و غربی را از یکدیگر جدا می‌کند. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در خاورمیانه و دومین دریاچه آب شور بر روی کره زمین بود. دریاچه ارومیه در ارتفاع ۴۱۸۳ پایی از سطح دریا، در ۳۷ درجه تا ۳۸/۵ درجه عرض شمالی و ۴۵ درجه تا ۴۶ درجه طول شرقی قرار دارد. طول آن ۱۴۰ کیلومتر در راستای شمال-جنوب و عرض آن ۸۵ کیلومتر در ۸۵ کیلومتر در گستره شرق-غرب با مساحت سطح آب ۵ تا ۶ هزار کیلومتر مربع است.
 
سفر به دیار سلجوقیان و ایلخانان/ ارومیه دیار فرهنگ و تمدن
 


ارومیه دارای بنا‌های تاریخی متعددی است که از آن جمله می‌توان به عمارت شهربانی ارومیه، عمارت سه گنبد، موزه ارومیه، یخچال ۹ پله، پل باراندوز، کاروان‌سرای ارومیه، بازار قدیم ارومیه، گرمابه آخوند، ساختمان جهاد دانشگاهی و ساختمان شهرداری ارومیه اشاره کرد. این مکان‌ها می‌توانند مقصد گردشگران و مسافران ورودی استان باشد.
 

بازار ارومیه

 
حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی ادار کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت: مجموعه تاریخی بازار ارومیه در مرکز شهر و در میان بافت تاریخی شهر واقع شده است. قدمت کالبد فعلی این مجموعه به دوره‌های سلجوقی تا قاجار می‌رسد.
 
سفر به دیار سلجوقیان و ایلخانان/ ارومیه دیار فرهنگ و تمدن


وی افزود: این بازار دارای ۱۰۰۰ باب مغازه با مشاغل متفاوت و تعداد هفت تیمچه و سرای بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد می‌باشد.

 

ساختمان شهربانی

 
سپهر فر ادامه داد: در اوایل دوره پهلوی اول به فاصله دو الی سه سال بعد از احداث ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی توسط ملا اوستا (معمار ساختمان شهرداری) در ضلع شرقی میدان ایالت بنا شد و هم اکنون نیز با کاربری موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار گرفته است.

 
سفر به دیار سلجوقیان و ایلخانان/ ارومیه دیار فرهنگ و تمدن
 

ساختمان شهرداری

 

وی افزود: طرح بنای ساختمان شهرداری در اوایل دوره پهلوی اول و توسط متخصصان آلمانی تهیه و توسط ملا اوستا که چیره دست‌ترین معمار زمان خود در شهر بود، اجرا شده است. این بنا و سه بنای دیگر ساختمان شهربانی، ستاد لشکر و دادگستری در پیرامون میدان تاریخی ایالت شکل گرفته اند.

مقبره سه گنبد

 
بنای مقبره سه گنبد ارویه در دوره سلجوقی توسط معمار منصور بن موسی به سال ۵۸۰ه. ق. بنا شده است و ویژگی‌های منحصر به فردی را دارا می‌باشد.

سفر به دیار سلجوقیان و ایلخانان/ ارومیه دیار فرهنگ و تمدن

 

کلیسای ننه مریم

 
کلیسای ننه مریم که در خیابان خیام ارومیه واقع شده، با نام کلیسای شرق آشور هم شناخته می‌شود و قدمت آن به دوره ساسانی می‌باشد.

 

دو قوز پله بوز خاناسی

 
یخچال دو قوزپله در محله عسکر خان و فلکه مفتح واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و زمانی به عنوان محل تامین یخ مورد نیاز شهر ارومیه استفاده می‌شده است.
 

پیست اسکی خوشاکو ارومیه

پیست اسکی خوشاکو ارومیه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های شهر ارومیه است، این پیست که همه سال در فصل زمستان پر از گردشگران ایرانی و خارجی است، به دلیل طبیعت بسیار زیبا غیر از اسکی بازان، گردشگران زیادی را گرد خود جمع می‌کند. اما اگر به منظور اسکی کردن به این مکان مراجعه می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این پیست صرفا روز‌های جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر پذیرای علاقه‌مندان به ورزش اسکی می‌باشد.

 

دره‌ی قاسملو ارومیه

این دره از پربازدیدترین جاذبه‌های شهر ارومیه محسوب می‌گردد و سالانه گردشگران زیادی به این مکان سر میزند این دره نیز یکی از تفریگاه‌های مهم ارومیه به شمار می‌رود. از دلایل گردش پذیر بودن این جاذبه، مناظر و چشم انداز‌های طبیعی و همچنین چشمه‌هایی است که در داخل باغ‌ها و دره‌ها پیداست. بهترین فصل بازدید از دره قاسملو ارومیه فصول بهار و تابستان است.

 

چشمه آب گرم هفت آباد ارومیه

چشمه آب گرم هفت آباد ارومیه در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و در روستایی به نام هفت آباد واقع شده است. از جاذبه‌های این مکان نیز می‌توان دامنه‌های بسیار زیبای اطراف آن را نام برد، همچنین یک کوه آتشفشان غیرفعال در نزدیکی این چشمه قرار دارد که موجب شده تا زیبایی‌های این مکان دو چندان شود، این مکان بسیار گردش پذیر است و اکثر مسافران که به ارومیه سفر می‌کنند به این منطقه سری می‌زنند. چشمه آب گرم هفت آباد در روز‌های گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی بسیاری است که قصد دارند خاطره خوبی از سفر خود داشته باشند.

 

 

 
انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.