ساخت ماشین لباسشویی فضایی به دست متخصصان روس

تلاش‌های یک شرکت روسی برای ساخت دستگاه لباسشویی قابل استفاده در فضا می‌تواند پایان بخش معضل شستشوی لباس‌های فضانوردان در سفر‌های فضایی باشد.

ساخت ماشین لباسشویی فضایی به دست متخصصان روسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تلاش‌های یک شرکت روسی برای ساخت دستگاه ماشین لباسشویی قابل استفاده در فضا می‌تواند پایان بخش معضل شستشوی لباس‌های فضانوردان در سفر‌های فضایی باشد.

شرکت فناوری‌هایی فضایی آر. کی. کی انرجیا (RKK Energiya) که در حوزه ساخت فضاپیما فعال است با انتشار یک فیلم کوتاه به معرفی تازه‌ترین نوآوری فضایی خود پرداخت.

این شرکت در ویدیوی منتشر شده اعلام کرد: «با توجه به سفر‌ها و اکتشافات فضایی میان ستاره‌ای در آینده، شرکت انرجیا اقدام به تولید یک ماشین لباسشویی ویژه برای استفاده در فضا کرده است.»

به علت کمبود و ارزش بالای آب در فضا، خدمه کنونی ایستگاه فضایی بین المللی در مدت زمان حضور خود در ماموریت‌های فضایی که گاه تا ۶ ماه هم طول می‌کشد به هیچ عنوان قادر به شستشوی لباس‌های خود نیستند و مجبورند چندین دست لباس با خود داشته باشند تا در صورت لزوم اقدام به تعویض آن‌ها کنند.

در سال ۲۰۱۷ یک ژورنال تخصصی روسیه‌ای فعال در عرصه فضایی، مقاله‌ای از پژوهشگران شرکت انرجیا منتشر کرد که در آن طرح ساخت چنین دستگاهی تشریح شده بود.

در این مقاله گفته شده بود ۳ خدمه ایستگاه فضایی برای اقامت یک ساله در ایستگاه فضایی بین المللی به ۶۶۰ کیلوگرم لباس نیاز دارند. در بخش دیگری از این مقاله آمده بود برای سفر ۲ ساله ۶ نفره به مریخ، میزان لباس مورد نیاز برای خدمه به ۳ تن خواهد رسید.

محققان روس امیدوارند این دستگاه لباسشویی بتواند در عوض استفاده از آب که بسیار نایاب است از دی اکسید کرین تولید شده بر اثر تنفس طبیعی فضانوردان استفاده کند که بر اثر یک فرآیند تحت فشار به نوعی مایع تبدیل می‌شود.

سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) نیز با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و بودجه‌هایی را به تحقیقات در خصوص یافتن روش‌هایی برای نظافت فضانوردان البته بدون آب تخصیص داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار