حل مشکل مردم سیل‌زده گلستان عزم جدی مسئولان دولتی را می‌طلبد.

انتظار مردم از دستگاه‌های دولتی برای تخلیه فوری آب/ حل بحران آق‌قلا به چه روشی ممکن بودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته (جمعه ۹ فروردین) حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به شکافتن جاده در استان گلستان برای مهار آب آق قلا گفت: جاده‌ها را شکافتند از اینجا و آن‌جا؛ این‌ها هیچ تاثیری ندارد. آب از آق قلا به گمیشان آمده و آب ایستاده است. انگار آب را از یک کاسه به کاسه دیگر بریزید.

در همین راستا روز گذشته نامه‌ای از استانداری گلستان  منتشر شد که در آن معاون سیاسی امنیتی استان گلستان از فرمانده سپاه این استان خواسته بود برای رهاسازی آب شهرستان آق قلا چند نقطه از ریل راه آهن  مجاور به این شهرستان  تخریب شود.


بیشتر بخوانید: درخواست استانداری گلستان از فرمانده سپاه برای انفجار ریل قطار+سند


راه مهار آب در شهرستان آق قلا چه بود

بارش شدید باران در آغازین روزهای سال  ۹۸ در منطقه آق قلا استان گلستان موجب جاری شدن سیل در سطح این شهر و  زمین های کشاورزی و همچنین آبگرفتگی جاده ها شد.

 بارش باران به حدی  شدید بود که با پر شدن گرگانرود،  سیلاب از سمت شمال آق قلا وارد این شهر شد. پس از وقوع سیل در برخی از مناطق این شهرستان، مردم اقدام به تخلیه منازل خود کردند. آب  وارد شده به آق‌قلا در این شهرستان ماند و جایی برای خروج این حجم از آب نبود.

طبیعی بود  حجم وسیعی از آب در آق قلا جمع شده است و  نمی‌توان با راهکاری کوتاه مدت از این سیلاب خلاصی یافت. لذا مسئولان دولتی در سطح استان گلستان به کمک نیروهای نظامی اقدام به تخریب چند نقطه از ریل راه آهن کردند تا آب جمع شده در آق قلا به بیرون خارج شده و به سمت دریا حرکت کند.

صبح امروز سرلشکر عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران  هم در بازدید از مناطق سیل‌زده آق قلا درباره انفجاری که در ریل راه‌آهن در حومه آق‌قلا انجام شد، اظهار داشت: منطقه کل‌آباد در شهرستان آق‌قلا دچار آب‌گرفتگی بود و این کار برای سرعت بخشیدن به تخلیه آب از این منطقه انجام شد که در این امر موثر بود. این منطقه جایی بود که بیشترین فشار به مردم وارد می‌شد و تلاش ما نیز این بود که آب زودتر از این منطقه فروکش کند.

وی افزود: متأسفانه ورودی‌های آب با بارش‌هایی که رخ داد و برفاب‌ها افزایش یافت و با توجه به اینکه کشش آب در منطقه و لب دریا محدود است، این امکان فراهم نشد که بتوانیم زندگی مردم را از آب تخلیه کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه سپاه به امر تخلیه آب کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر بقیه دستگاه‌های دولتی امکانات خود را به اندازه نیرو‌های مردمی، بسیج، سپاه ارتش و سایر نیرو‌های مسلح، پای کار بیاورند؛ سریعتر این کار انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با این کار‌هایی که انجام می‌شود و انفجار‌هایی که صورت می‌گیرد دیگر به ما تهمت اینکه آب را از این طرف به آن طرف انتقال می‌دهیم، نزنند؛ چون اینجا نقطه‌ای است که آب باید خارج شود.

در همین راستا عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان در خصوص آخرین اقدامات برای سرعت‌بخشی به خارج کردن آب از شهرستان گمیشان گفت:  طبق برنامه ریز‌های انجام شده با کمک فرمانده کل نیروی دریایی ارتش تصمیم گرفته شد تا یک لایروب از سمت دریا وارد گمیشان شود تا لایروبی بستر رودخانه‌ها انجام گیرد و سرعت انتقال آب به دریا تشدید شود.

چراغعلی با بیان اینکه با کمک نیرو‌های سپاه ارتباط زمینی محور مواصلاتی بندر ترکمن به گمیشان برقرار شد؛ افزود: در بالا دست سد‌های استان هدایت آب به دریا نیز در حال انجام است تا خسارت‌های روستا‌ها و مزارع کاهش یابد.

حل بحران سیل مانند دیگر بلایای طبیعی نیازمند اقداماتی موثر و سریع است. اگرچه می‌توان اقدام استانداری گلستان و سپاه پاسداران برای تخریب چند نقطه از ریل راه آهن مجاور به شهرستان آق‌قلا را مورد بحث قرار داد؛ باید ببینیم اقدامات دیگر دستگاه‌های دولتی در حل این بحران تا چه حد سریع و موثر بوده است.

تسریع در امدادرسانی امری است که  این روزها بیش از هر چیز به آن نیاز داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
-
عباس گودرزی
۱۱:۰۲ ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
سلام اگر نقشه منطقه از نظر شیب مشخص گردد و در مکان هایی که هم سطح دریا هستند اجازه سکونت داده نشود و برای اسکان مردم شهرک سازی ایمن با کرسی چینی مناسب احداث گردد شاهد کاسه چه کنم نه کنم نخواهیم بود . حتی اگر کانال هم به دریا بزنیم در اثر مد نیز منطقه دچار آسیب خواهد شد . پس اصولی بیندیشید تا ایمنی داشته باشید . راه حل موقت انحراف در مسیل های منتهی به مناطق مسکونی ، افزایش دما برای تبخیر بیشتر ، حفر کانال شیبدار به دریا یا محیط های غیر مسکونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
واله كسي از تلفات سيل خوشحال نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
انشالله شاهد هیچ حادثه ای دیگه نباشیم
Germany
سیل زده
۲۱:۴۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۸
باران می بارد سیل می شود، و نمی بارد خشکسالی و دریاچه ها و برکه ها خشک می شود، آب که دست پا ندارد، آب باید کانال کشی و هدایت شود، اگرسیل ویرانکن فقط در استان گلستان و ترکمن صحرا بود، می شد گفت که این وقایع اجتناب ناپذیر و غیر قابل کنترل هست، تمامی شهرهای ایران در مقابل سیل و باران و زلزله زیر ساختهای محکم و پیشگیرانه و حفاظ و مقاومتی ندارد، الان در هر شهر ایران که باران متوالی و شدید ببارد تبدیل به سیل ویرانگر می شود.
آخرین اخبار