بارندگی‌های اخیر، باعث پرآب شدن تالاب‌های فارس شد.

احیای تالاب‌های فارس در بارندگی اخیربه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نبی الله مرادی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در بارندگی‌های اخیر برخی تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس پر آب شده و پس از سال‌ها خشکی و کم آبی حیاتی دوباره یافته اند.

وی بیان کرد: بارندگی‌ های شدید در بالا دست دریاچه‌های طشک و بختگان در شرق استان فارس موجب شد تا هر دو دریاچه پر آب شوند.

مردای تصریح کرد: بر اساس ارزیابی کارشناسان محیط زیست دریاچه بختگان بیش از ۳۰ درصد آبگیری شده و حجم قابل توجهی از آب‌ها به سمت این دریاچه در حال حرکت است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس آبگیری دریاچه طشک در شرق استان را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: ورود آب به دریاچه طشک موجب بهبود شرایط اقلیم بر پیرامون این دریاچه می‌شود و می‌تواند علاوه بر ترمیم اثرات مخرب خشکسالی بر محیط زیست، کشاورزی و باغداری شهرستان‌های اطراف تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: آبگیری دریاچه مهارلو و تالاب کمجان  حدود ۹۰ درصد است که آبگیری این دو تالاب و دریاچه موجب افزایش  پرندگان آبزی و کنار آبزی در اطراف این دو اثر زیست محیطی است.

مرادی با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از آب به سمت دریاچه پریشان در شهرستان کازرون در حال حرکت است اضافه کرد: به دلیل فراوانی چاه‌های مجاز و غیر مجاز اطراف این دریاچه هنوز آب قابل توجهی جمع نشده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: ورود آب و مرطوب ماندن خاک تورب در پریشان می‌تواند منطقه را از خودسوزی خاک‌ها و بروز آتش سوزی و آلودگی‌های زیست محیطی حفظ کند.

وی تاکید کرد: دریاچه کافتر در شمال استان فارس و دریاچه‌های فصلی پراکنده در سایر مناطق نیز در بارندگی‌های اخیر پر آب شده است.

بر اساس اعلام هواشناسی استان فارس میانگین بارندگی این استان از ابتدای سال زراعی تاکنون ۳۱۱.۲ میلیمتر بوده که مقایسه این آمار با سال زراعی پارسال ۹۴.۶ میلیمتر بوده و  افزایش ۲۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

گفتنی است، بیشترین میزان بارش‌های این استان از ابتدای سال زراعی به ترتیب در ایستگاه‌های هواشناسی اردکان با بیش از ۸۲۶ میلیمتر، ممسنی با ۶۳۴ میلیمتر و سد درودزن با بیش از ۵۳۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ت

احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس در بارندگی اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار