افزایش ۵۰ درصدی کنترل روان آب‌ها در بارندگی‌های اخیر کرمان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به میانگین بارش هفت ماهه نخست سال زراعی، توانستیم ۲۶۸ میلیون متر مکعب روان آب را مدیریت کنیم.

مهدی رجبی زاده مدیر کل طبیعی و آبخیز داری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: در استان کرمان ۷ هزار و ۴۱۱ سازه آبخیزداری و کنترل روان آب وجود دارد که علاوه بر جمع آوری روان آب‌ها به حفظ منابع موجود و ذخایر سفره‌های زیر زمینی نیز کمک می کند.

رجبی زاده افزود: در هفت ماه نخست سال زراعی ۹۶ و ۹۷، میزان کنترل روان آب‌ها تا ۵۰ درصد افزایش داشته که توانستیم در این سازه‌های موجود ۲۶۸ میلیون متر مکعب روان آب را ذخیره و کنترل و از حوادث احتمالی و خطر سیلاب جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: امسال میزان کنترل روان آب‌ها نسبت به سال زراعی گذشته ۱۲۵ درصد بوده است.

رجبی زاده میانگین بارش سال زراعی جدید را ۱۱۶ میلیمترعنوان کرد و یادآور شد: در این مدت، با توجه به بیلان موجود در استان که ۸۰۰ میلیون متر مکعب هدر رفت منفی داشته، توانستیم این میزان را به ۶۴۰ میلیون متر مکعب یعنی ۲۰ درصد کاهش دهیم و اکنون بیلان منفی استان در آب‌های سطحی و روان آب‌ها از ۸۰۰ میلیون متر مکعب به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه شمال استان کرمان ۶ حوزه برزگ آبریز و ۱۴۰ زیر حوزه دارد، گفت: ۹ میلیون هکتار از حوزه آبخیز شمال استان کرمان، هنوز اقدامات آبخیز داری و ساخت سازه انجام نشده است و اگرقرار باشد این اقدام صورت بگیرد، نیاز به ۵ هزار میلیارد تومان داریم.

 جبران بیلان منفی روان آب‌های سطحی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و افزایش ذخایر زیر زمین آبی از مهمترین مزایای ایجاد سازه‌های منابع طبیعی و آبخیز داری محسوب می شود.

در بارندگی‌های اخیر با وجود ۷ هزار و ۴۱۱ سازه آبخیزداری و منابع طبیعی استان کرمان ذخیره روان آب‌های سطحی ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

انتهای پیام /ب

وجود ۷ هزار و ۴۱۱ سازه آبخیزداری در استان کرمان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار