مینایی پور در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ابلاغ اجرای طرح مدارس خواهر خوانده به استان‌ها/ انتصابات مدیران زن روند رو به رشد، اما کندی است/ رویکرد حداکثری تحقق عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش

مدیرکل امور زنان و خانواده آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد این دفتر در سال گذشته به تبیین برنامه‌ها و اولویت‌های کاری در سال ۹۸ پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش عمده وزارت آموزش و پرورش را زنان شامل می‌شود و بیشترین مسئولیت و مشارکت در امور آموزش و پرورش را بر عهده دارند هرچند نقش بانوان در امور مدیریتی چندان پر رنگ نیست البته گام‌های هر چند کوچک برای توسعه نقش زنان در پست‌های مدیریتی برداشته شده است، اما آنچنان که باید و شاید خود را نشان نداده است.

دفتر امور زنان و خانواده در وزارت آموزش و پرورش بخشی است که قرار است متولی امور زنان و خانواده این وزارتخانه باشد؛ حالا به دنبال تغییر ساختاری دچار ابهاماتی در جایگاهش شده است و شائبه‌های بسیاری از حذف این دفتر تا ارتقای جایگاه آن مطرح است و در این میان بحث و بررسی‌های بسیاری از عملکرد این دفتر مطرح شده است.

گفتگویی با فرحناز مینایی پور مدیرکل امور زنان و خانواده آموزش و پرورش داشتیم تا از چند و چون عملکرد این دفتر در سال گذشته و چگونگی طی کردن مسیر در سال ۹۸ جویا شویم که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

ابلاغ اجرای طرح مدارس خواهر خوانده به استان‌ها/ انتصابات مدیران زن روند رو به رشد، اما کندی است/ رویکرد حداکثری تحقق عدالت جنسیتی  در آموزش و پرورش

باشگاه خبرنگاران جوان: خانم مینایی پور با توجه به تاکیدی که  دولت دوازدهم بر جایگاه زنان دارد و شما هم متولی دفتر امور زنان آموزش و پرورش با جمعیت بسار گسترده هستید، عملکرد یکساله این دفتر در سال گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید و مهم‌ترین اقدامات در سال ۹۷ چه بوده است؟

مینایی پور: فعالیت‌ها در دفتر امور زنان در چندین بخش انجام شده است از جمله آن می‌توان به همکاری‌های مشترک با سایر نهاد‌ها همچون انعقاد موافقتنامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره سه طرح ارتقای مهارت‌های پرورشی مربیان مدارس دخترانه، همکاری با تهیه کنندگان سیمای جمهوری اسلامی در ساخت برنامه «خانم»، سفارش انجام ۲ پروژه به پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با موضوع بررسی نقش وسیمای زن در محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و بررسی وشناسایی مولفه‌های توانمندسازی ارتقا جایگاه مدیریتی زنان فرهنگی در آموزش وپرورش و ارائه برنامه جامع اشاره کرد.

برگزاری سلسله نشست‌های هم اندیشی، علمی تخصصی در خصوص تحقق ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه، برگزاری سلسله نشست با موضوع تحکیم بنیان خانواده (ماده ۱۰۲ برنامه ششم)، نشست علمی تخصصی غنی سازی روابط زوجین با تاکید بر تکنیک‌های نوین روانشناسی، برگزاری نشست هم اندیشی مشترک با موضوع خانواده با انجمن اولیا و مربیان و برگزاری نشست هم اندیشی مشترک با موضوع تفاو تهای سبک مدیریت زن ومرد با دانشگاه شهید رجایی از دیگر برنامه‌ها در سال ۹۷ بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: طرح‌ها و تعاملات با کارکنان زن شاغل در آموزش و پرورش چطور بوده است؟

مینایی پور: در حوزه تعامل با دانش آموزان دختر و کارکنان زن شاغل در این وزارتخانه هم طرح‌های متعددی در نظر داشتیم که می‌توان به اجرای طرح ارتقای مهارت‌های پرورشی مربیان مدارس دخترانه ویژه ۹۶ نفر از مدرسان کشوری، اجرای طرح تکریم زنان ایثارگر و خانواده‌های فرهنگی ایثارگر و شاهد، ارائه طرح پرورش مدیران زن آینده، تهیه تبصره اختصاص ۳ ساعت در هفته در وقت اداری (۳ روز در هفته، هرروز یک ساعت) به منظور انجام فعالیت‌های ورزشی زنان فرهنگی شاغل اداری والحاق تبصره به طرح جامع ورزش، اجرای طرح سواد زندگی با رویکرد ازدواج، تعیین شاخص‌های عدالت جنسیتی وزارت آموزش و پرورش و تصویب در ستاد ملی زن و خانواده و ایجاد بانک مدیران زن آموزش و پرورش اشاره کرد.

همچنین طراحی و سفارش انجام پروژه‌های پژوهشی با موضوعات دختران و زنان در آموزش و پرورش، شناسایی زنان فرهنگی توانمند و معرفی جهت انتصاب در پست‌های مدیریتی (تحقق ۳۰ درصد انتصاب زنان در پست‌های مدیریت) و سیاستگذاری و برنامه ریزی برای حضور زنان در صندوق ذخیره فرهنگیان هم مورد توجه بود.

طرح های نیمه تمام در سال گذشته نداشتیم

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین کار‌هایی که در سال ۹۷ نیمه تمام ماندند، کدام است؟

مینایی‌پور: برنامه‌های اجرایی عموما دارای برش‌های چند ساله و بعضا دارای چند فاز اجرایی است بنابراین دفتر دارای برنامه ناتمام نبوده و حتی برخی شاخص‌های عملکردی برنامه‌ها تا ۲۷۰ درصد دستیابی را نشان می‌دهد، اما برخی برنامه‌ها دارای برش‌های دو ساله وسه ساله ودارای فاز‌های متعددی است که تا سال ۱۴۰۰ هم ادامه خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان: مصادیقی از برنامه‌ها و طرح‌های طولانی مدتی که برای دفتر امور زنان در نظر گرفتید، چیست؟

مینایی پور: برنامه‌هایی از جمله طرح گفتگو، آموزش مشارکت‌های اجتماعی، آموزش حقوق شهروندی، خوب زیستن در مسیر زندگی مشترک، طرح پرورش مدیران زن آینده، طرح پرورش مهارت‌های پرورشی مربیان مدارس و طرح بشری جز برنامه‌هایی است که همچنان اجرای آن تداوم خواهد داشت.

ابلاغ اجرای طرح مدارس خواهر خوانده به استان‌ها/ انتصابات مدیران زن روند رو به رشد، اما کندی است/ رویکرد حداکثری تحقق عدالت جنسیتی  در آموزش و پرورش

اولویت‌های عملکردی حوزه زنان در سال ۹۸

باشگاه خبرنگاران جوان: اولویت برنامه‌ها برای برنامه ریزی در سال آینده دفتر چیست؟

مینایی پور: دستیابی به ماموریت و وظایف اصلی دفتر مبنی بر سیاستگذاری وتعیین خط مشی در امور زنان ودختران دانش آموز وتقویت ارتباطات بین بخشی، تمرکز بر تعلیم وتربیت دختران مبتنی بر سند تحول بنیادین ومبانی نظری وبرنامه درسی ملی با رویکرد دستیابی حداکثری به شاخص‌های عدالت جنسیتی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ۹۸ ماست.

علاوه بر آن اجرایی کردن سیاست‌های حوزه‌های مرتبط تاثیر گذار بر امور زنان ودختران، دستیابی به هدف گذاری‌های به عمل آمده در برنامه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین که دفتر امور زنان متولی عملیاتی کردن آن است، در دستور کار قرار می‌گیرد همچنین به سرانجام رساندن طرح‌های در حال اجرای دفتر ونظارت بر تحولات محیطی تاثیر گذار بر امور زنان ودختران را مورد توجه داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه بخش عمده کارکنان آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند آیا توجه کافی به زنان شده است ودفتر امور زنان توانسته کارکرد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد؟

مینایی پور: بی شک موفقیت‌های سازمانی متاثر از یک مجموعه عوامل وشرایط تاثیرگذاربوده و است که فراهم شدن بستر آن بر اثربخشی آن تاثیرگذار خواهد بود، اما دفتر امورزنان بنا بر وظایف وماموریت‌های خود طرح پرورش مدیران زن آینده، توانمندسازی ودانش افزایی با موضوع پرورش مهارت‌های مربیان پرورشی، انجام سه ساعت ورزش در سه روز از هفته در ساعات کاری وشناسایی وگردآوری مشخصات مدیران زن در ۴۰ سال انقلاب وسلسله نشست‌های توامندسازی ودانش افزایی را اجرایی کرده است ومی توان گفت: از موفق‌ترین برنامه‌های دفتر در سال ۹۷ است.

 انتظار از تغییر ساختار ارتقای دفتر امور زنان است

باشگاه خبرنگاران جوان: بنا بر قانون برنامه ششم توسعه قرار بر این است که نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد افزایش یابد و در آموزش و پرورش به نظر نمی‌رسد بتوان قانون را در موعد تعیین شده اجرا کند، با وجود حضور پر رنگ بانوان، چرا نقش آن‌ها در پست‌های مدیریتی کمرنگ است و آیا برنامه‌هایی برای بهبود این روند دارید؟

مینایی پور: اکنون انتصابات مدیران روند رو به رشد دارد اگرچه فرایند آن کند است؛ دیر زمانی از ایجاد بستر قانونی آن نمی‌گذرد (مردادماه سال ۹۶) و تاثیر عوامل فرهنگی مقدم بر بستر قانونی است لذا هم در بحث ایجاد آمادگی در بانوان برای قبول مسئولیت وکسب مهارت‌های لازم و هم ایجاد باور در آقایان برای اعتماد به قابلیت‌های وتوانمندی بانوان نیازمند زمان بیشتری هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: بلا تکلیفی در تعیین تکلیف ساختار امور زنان را چه قدر بر عملکرد این دفتر تاثیر گذار می‌دانید؟

مینایی پور: به دلیل طرح موضوع چابک سازی دولت و کوچک کردن ساختار با آغاز برنامه ششم توسعه آمادگی لازم برای تغییر ساختار اداری از مدت‌ها قبل در کارکنان وزارت آموزش وپرورش و به تبع آن همکاران دفتر امور زنان ایجاد شده بود وقریب الوقوع بودن آن مسلم بود.

انتظار از تغییر ساختار ارتقا دفتر امور زنان و منتقل شدن به زیر مجموعه دفتر وزارتی بودکه بحث‌های اخیر هم دلالت برآن دارد وهمچنان منتظر انجام آن هستیم.

ابلاغ اجرای طرح مدارس خواهر خوانده به استان‌ها/ انتصابات مدیران زن روند رو به رشد، اما کندی است/ رویکرد حداکثری تحقق عدالت جنسیتی  در آموزش و پرورش

استفاده از ساعت ویژه مدرسه در اجرای طرح گفتگوی بین نسلی

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه گفتگوی بین نسلی رابرای دانش آموزان آغاز کردید آیا این طرح تداوم دارد یا خیر؟ و چه باز خوردی از آن گرفتید؟

مینایی پور: برنامه نمادین انجام گفتگوی بین نسلی (دانش آموزان با مسئولان) در حضور وزیر آموزش و پرورش و خانم ابتکار معاون امورزنان وخانواده ریاست جمهوری در ۱۴ آذر سال ۹۷ به اجرا درآمد و پس از آن شیوه‌نامه طرح با تعیین برش‌های استانی برای اجرا ابلاغ شده وحتی المقدور سازوکار اجرای آن هم فراهم آمده است.

طرح به دلیل اهمیت وضرورتش وجای خالی آن در خانواده‌ها با اقبال فراوان از سوی استان‌ها رو به رو شده لذا بسیار فراتر از برش‌های تعیین شده در حال اجراست.

این طرح که دارای چهار لایه گفتگو با همسال، گفتگو با اولیای دانش آموزان، گفتگو با اولیای مدرسه وگفتگوبا مسئولان محلی است؛ مراحل پایانی خودرا سپری می‌کند و تعدادی از استان‌ها از ساعت برنامه درسی ویژه مدارس استفاده کرده اند وهدفمندتر آن را پیگیری می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: طرح مدارس خواهر خوانده تاکنون اجرا شده است وچه برنامه‌ای برای توسعه آن دارید؟

مینایی پور: طرح حامی یا خواهر خوانده پس از طی فراز وفرود فراوان در مراحل کارشناسی و نهایی شدن طرح وپس از اجرای پایلوت آن میان چهارمنطقه از شهرتهران و ۴ استان کشور (سیستان وبلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان وهرمزگان) و دریافت بازخورد وپیش بینی سامانه متناسب با آن، طرح  برای اجرا به استان‌های کشور در اسفندماه ابلاغ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: همراهی حوزه ستادی آموزش و پرورش را با دفتر امور زنان چه طور ارزیابی می‌کنید؟

مینایی پور: به طور کلی سال ۹۷ یکی از بهترین سال‌ها برای دفتر امورزنان در زمینه جلب همکاری‌های بین بخشی وفرابخشی در زمینه توسعه فضای فیزیکی، منابع انسانی و تامین تجهیزات و امکانات و اعتبارات و تخصیص‌ها بوده است و اجرای سیاست‌ها از طریق حوزه‌های ذیربط است.

مشارکت در طرح نماد (معاونت پرورشی وفرهنگی)، طرح توسعه ورزش بانوان فرهنگی (معاونت تربیت بدنی وسلامت)، برگزاری مراسم بزرگداشت مقام زن (معاونت پرورشی وفرهنگی)، برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی (شورای عالی آموزش وپرورش، سازمان نهضت سوادآموزی) از جمله این موارد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
یکی از مشکلات کار کردن خانم ها در مکانی که نباید کار کنند هستش
که مرد ها بیکار شدند و مجرد و...
مجلس باید به فکرش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
من خانم هستم با شما موافقم واقعا چرا باید مردهارو بیکار کنیم که خانم کار کنه???!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
چه عدالت ؟ . آموزش و پرورش فقط خانم ها نیرو گرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
من با کار کردن خانم ها مخالفم چرا ما باید کار کنیم وقتی خدا تکلیفی برامون نگذاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
اتقاقا خانم ها در ادارات نظم دارند برعکس آقایان است بی نظم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
چرا واقعا ؟
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۱۲:۲۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
احسنت نکته خوبی رو اشاره کردید.متأسفانه رویکرد غلط(وبه نظرم تعمدی) بین برخی ها شکل گرفته که تلاش میکنند به خود دیگران بقبولانند که عدالت جنسیتی یعنی برخورداری و کارکرد یکنواخت زن ومرد! درصورتی که این عین ظلم است چراکه هریک برای نقش کاملا متفاوت و مهمی ساخته شده اند که جابجایی هرکدام هم برای خودشان هم برای جامعه به شدت آسیب زاست.اتفاقآ جامعه مصنوعی ما هم که ساخته دست بشر است پر از اینگونه تفاوتهایی است که هر عقل سالمی به مفید و عادلانه بودن آنها معترف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
احسنت شما
آخرین اخبار