فضاپیمای Clipper در آستانه پرواز به سمت قمر‌های سیاره مشتری+ تصاویر

فضاپیمایی فوق پیشرفته Clipper برای بررسی اسرار اقیانوس منجمد قمر اروپای سیاره مشتری به فضا پرتاب می‌شود تا فرضیه وجود حیات فرا زمینی اثبات شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند نمونه اولیه آنتن فضاپیمای ساخت ناسا به نام Clipper که قراراست به بررسی قمر اروپای سیاره مشتری بپردازد، در مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در ویرجینیا مورد آزمایش قرار گرفته است، محققان زمان راه اندازی این کاوشگر را بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۵ اعلام کرده اند. 
 
این کاوشگر با دارای بودن امکانات منحصر به فرد برای بررسی قمر‌های سیاره مشتری به ویژه اروپا به فضا پرتاب خواهد شد. دلیل بررسی قمر اروپا از نظر متخصصان، وجود یک اقیانوس یخی در اعماق این قمر است و کارشناسان امیدوار هستند به نشانه‌هایی مبنی بر وجود حیات خارج از سیاره زمین دست یابند.
 

وسعت اقیانوس یخ زده زیر زمینی در قمر اروپا ۲ برابر وسعت تمامی دریا و اقیانوس‌ها در کره زمین است. با توجه به قرار گرفتن اقیانوس در زیرلایه‌های سطحی قمر اروپا کار بررسی آن بسیار دشوار خواهد بود و به گفته کارشناسان ارسال کاوشگر برای تحقیق درباره قمر اروپای سیاره مشتری بسیار سخت‌تر از ارسال کاوشگر به سیاره مریخ است.
 
کارساخت کاوشگر Clipper در مراحل ابتدایی قرار دارد و کارشناسان به ویژه به طراحی نسل جدیدی از آنتن‌های مخابراتی در آن پرداخته اند که بتواند به راحتی با مرکز کنترل در زمین ارتباط برقرار کند.
 
با توجه به وجود عنصر‌های رادیو اکتیو در مدار قمر اروپای سیاره مشتری، کارشناسان کاوشگر Clipper را در مدار آن قرار نخواهند داد بلکه این کاوشگر به دور سیاره مشتری به گردش می‌پردازد و با ۴۵ بار شیرجه زدن و نزدیک شدن به قمر اروپا اطلاعات مورد نیاز درباره اقیانوس منجمد و وجود حیات در آن را به زمین ارسال خواهد کرد.
 
گردش به دور مشتری همچنین سبب کاهش مصرف سوخت و نیز ایمن ماندن تجهیزات بسیار حساس کاوشگر Clipper از محیط رادیواکتیو جو قمر اروپا می‌شود.
 

یکی از مهمترین اجزای کاوشگر Clipper، نوعی وسیله ارتباطی بین زمین و کاوشگر به نام HGA و حاصل همکاری مشترک تیم‌های پژوهشی آزمایشگاه فضایی ناسا JPL، آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز است.
 
کاوشگر Clipper حدود هفت سال طول می‌کشد تا به سیاره مشتری برسد و بازه زمانی تخمین زده شده برای ماموریت این کاوشگر برای پژوهش درباره قمر اروپا حدود سه سال است.
 

هدف از ساخت HGA پا برجا ماندن ارتباط بین کاوشگر با کره زمین است که حدود ۷۴۰ میلیون کیلومتر بین آن‌ها فاصله است.
 
کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به تجهیزات نصب شده در کاوشگر Clipper، اطلاعات علمی فراوانی در سال‌های آینده به زمین ارسال خواهد شد و به این ترتیب در نهایت وجود حیات در این قمر به اثبات خواهد رسید.
 
از جمله دیگر هدف‌های کارشناسان از ارسال کاوشگر Clipper بررسی امکان پذیر بودن زندگی در قمر اروپای سیاره مشتری برای انسان در سال‌های آینده است.
 
منبع: Newatlas
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار