از خود تا خدا؛

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

عرفه روزی که زائران کوی دوست، با تضرع به درگاه الهی امید به آمرزش و تولدی دوباره دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛سلام بر برترین روز خدا،روز بازگشت به فطرت پاک الهی،سلام بر عرفه روزی که خدا در‌های مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی بندگان خود  می‌گشاید،روزی که انسان از ضمیر وجود خود رها می شود و  به خدا می رسد.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

 

این روز از روز‌های مهم برای تمامی مسلمانان و همچون عید خوانده شده‌ است،و از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیارت امام حسین(ع) در این روز بسیار توصیه شده است.

حجت الاسلام نجف زاده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: روز نهم ذی الحجه روز عرفه به معنای فهم و شناخت نفس انسانی که مقدمه‌ای برای خداشناسی است و رسیدن به خداست.


او با اشاره به این که روز عرفه طبق روایات اهل بیت مهم‌ترین و اثرگذارترین روز‌ها و شب‌ها است گفت:امام محمد باقر فرمودند:وقتی که غروب روز عرفه می‌رسد، خداوند متعال خطاب به ملائکه می‌فرماید بر زمین پخش شوید و هرکه عرفه را درک کرد هر آنچه که می‌خواهد خدا به او به اعطاء می‌نماید.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

اعمال روز و شب عرفه

این کارشناس مذهبی در ادامه در خصوص اعمال این روز بزرگ گفت: دعای امام حسین در روز عرفه از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود، عید قربان پس از روز عرفه قرار دارد،در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

او ادامه داد:احیا و نماز و عبادت در شب عرفه ،  و زیارت امام حسین (ع) در شب عرفه بسیار سفارش شده است،

حجت الاسلام نجف زاده عنوان کرد:روزه روز عرفه ،اگر سبب ضعف و مانع از دعا و مناجات نشود و قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام که بهتر است بعد از نماز عصر باشد.

قرائت دعای عرفه امام سجاد علیه السلام که در صحیفه سجادیه موجود است.و از همه مهم تر اعتراف و اقرار به گناهان.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

 

وی در ادامه در مورد نماز این روز گفت:دو رکعت نماز که در رکعت اول بعد از حمد، سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره کافرون خوانده می‌شود، سپس چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، پنجاه مرتبه سوره توحید قرائت می شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در روایات آمده غسل این روز و پاک کردن بدن مقدمه‌ای است بر طهارت و برای رسیدن به خدا همچنین نماز دعا و استغفار و از جمله مهم‌ترین دعا‌های که برای عرفه ذکر شده دعای عرفه ابا عبدالله الحسین دعای عرفه‌ای که در آن حضرت شناخت و تصویرسازی بسیار دقیقی را از انسان ترسیم می‌کند.


مهم‌ترین فراز عرفه


این کارشناس مذهبی بیان کرد:امام حسین (ع) در این دعا می‌فرمایند:خدایا‌ ای کسی که در امانت خیانت نمی‌کنی و بهترین امانت داری خودم خانواده ام دینم و ملت و عزیزان را به او می‌سپارم او کسی است که در امانت خیانت نمی‌کند.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است

او افزود:مشخصات و مولفه‌های ظاهری انسان، اعضاء و جوارح ظاهری انسان از چشم و رگ‌ها و مویرگ ها‌ی بدن و جز به جز اعضا و جوارح که دراین دعا به آن اشاره شده و زبان انسان قاصر از شکرگزاری تمامی این نعمت‌ها است.


مهم‌ترین فراز که حضرت به آن می‌رسد اشک  حضرت جاری می‌شود دست‌ها را به سمت آسمان بالا می‌برد و اوج عشقبازی حضرت با خدا است که در این فراز می‌گویند خدایا طوری دستم را بگیر تو را دارم می‌بینم.مهم‌ترین درس این دعا انسان شناسی به همراه خدا شناسی است.

 امام حسین (ع) در یکی از فراز‌های دعای عرفه می‌فرمایند: من کسی هستم که از روی نادانی و  عمدا گناه کردم یعنی می‌دانستم گناه است، ولی انجام دادم. تنها روزی که در روایات ما چنین دعایی وارد شده، روز عرفه است. مثلا ما در زیارت ابو حمزه می‌گویم که خدایا گناهان ما را که از روی غفلت به آن دچار شده ایم، ببخش. این فقط مخصوص دعای روز عرفه است که خدا کسانی که گناه را عمدا انجام داده است، می‌بخشد و دست رد به سینه هیچ یک از بندگانش نمی‌زند.

عرفه روز آمرزش

فخر روحانی کاشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، اظهار کرد:صحرای عرفات دامنه کوه جبل الرحمه است مکانی که حضرت آدم در آن آمرزیده شد.


آدم وقتی از بهشت رانده شد چهل روز به درگاه تضرع کرد و خدا گناهش را بخشید.دامنه کوه جبل الرحمه خاطره عفو و بخشش انبیا اوصیا اولیا‌ی خدا در آن عبادت و تضرع می‌کردند.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است


او ادامه داد:اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود در روز عرفه بخشیده می‌شود خداوند در سه مکان افراد را مورد آمرزش قرار می‌دهد ،و در این روز به سه مکان و سه گروه از انسانها، توجه ویژه دارد:کربلا و زائران امام حسین (ع)، صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.

فخر روحانی گفت:حضرت سیدالشهدا، امام حسین (ع) نیز بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و گروهی از اصحاب از خیمه های خود در صحرای عرفات بیرون آمدند و رو به دامن کوه رحمت نهادند و در سمت چپ کوه رو به کعبه همایشی تشکیل دادند که موضوع آن شناخت و سازندگی بود. این همایش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلکه شناخت با عمل و سازندگی و تزکیه و خودسازی بود.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است


او ادامه داد:ابابصیر از اصحاب امام صادق علیه السلام روز عرفه مرتب برای دیگران دعا می‌کرد از او پرسیدند چرا برای خود دعا نمی‌کنی گفت:دعا درحق دیگری صفی از هزاران فرشته است که در حق انسان اجابت است.

بخش زیبای دعا به اجزای نعمت اشاره می‌کند.روز عرفه با سیدالشهدا گره خورده است.


در این دعا امام حسین به شیوه گفتگو با خدا را آموخته و در نقطه ایدر مورد نعمت‌های خدا ذره ذره نعمت‌ها که ناتوان بر شکرگزاری بر آن هاست.

روزی که خدا از همیشه نزدیکتر است


امام حسین می‌آموزد چگونه شکر کنیم که شکر کمترین اعمال است در برابر تمام لطف و نعمت‌هایی که خدا به انسان داده است.

انگار فرصت‌هایی که از دست داده بودیم، دوباره سراغ ما آمدند و در خانه هایمان را می‌زنند. انگار منادی فریاد می‌زند؛ آن‌هایی که شب‌های قدر را درک نکردید و از آن بهره نبردید، عرفه را از دست ندهید.

این فرصت گرانبها حالا فرا رسیده و همه کسانی که کم یا زیاد از خدا فاصله گرفته اند، فرصت بازگشت به سمت معبودشان را دارند.

امروز روز استجابت دعا است و چه دعایی بهتر و  بالاتر از دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج)،چرا که ظهورش پایانی است بر تمام تاریکی های جهان.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.