وزیر ارشاد: سپاه بخش مهم هویت ملی و تاریخی ٤٠ سال اخیر کشور ماست

سید عباس صالحی گفت: آمریکا باید بداند سپاه پاسداران بخش مهم هویت ملی و تاریخی ٤٠ ساله اخیر ایران بزرگ اسلامی است.

وزیر ارشاد: سپاه بخش مهم هویت ملی و تاریخی ٤٠ سال اخیر کشور ماستبه گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر ارشاد ۲۰ فروردین ماه در ابتدای دیدار نوروزی‌اش با کارکنان این وزارتخانه ضمن تبریک سال جدید و اعیاد شعبانیه با اشاره به مصیبت‌ها و مشکلات ناشی از سیل در برخی مناطق کشورمان گفت: توجه به مسائل و مشکلات پس از بحران یکی از نکات پر اهمیت است و نباید مسئولیت اجتماعی پس از بحران سیل مغفول بماند.

سیدعباس صالحی با اعلام این مطلب افزود: دیدار نوروزی امسال مقارن با اعیاد شعبانیه است و این ترکیب عید ملی و اعیاد بزرگ مذهبی و دینی را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این روز‌ها پشتوانه‌ای برای اقدامات خوب در سال ٩٨ باشد.

وی گفت: کشور در سال ٩٨ در شرایط خاص طبیعی قرار گرفته و اتفاقات سیل و بارندگی که از روز‌های پایانی سال ٩٧ آغاز شد تا امروز ادامه دارد که اتفاق کم سابقه‌ای از لحاظ تاریخ طبیعی و جغرافیایی ایران در ١٠٠ سال اخیر است.

صالحی با اشاره به خسارت‌های مادی و غیر مادی ناشی از سیل به مناطق مختلف کشور ادامه داد: سیل امسال اتفاق نادری است و با اینکه کشور ما در معرض بلا‌های طبیعی است، ولی سیل امسال از لحاظ وسعت جغرافیایی و طول زمانی کم سابقه بوده است. با این حال سهمگین‌تر از خسارت‌های مادی خسارت‌های روحی و روانی است که بر جامعه مصیب زده در سیل اخیر حاکم است.

وی در عین حال گفت: طبیعی است که این سیل با جنبه‌های ایجابی و مثبت قابل توجهی نیز همراه است و بخشی از برکت‌های آن را نباید نادیده گرفت. به عنوان مثال در برخی استان‌ها مثل اصفهان در سال گذشته با مسائل تلخ کم آبی و خشکسالی مواجه بودیم که مشکلات متعددی را ایجاد کرده بود، ولی امسال حدود ٥ برابر از مهر ٩٧ تا ١٧ فروردین امسال آب داشتیم. ٣٥ سد کشور پر آب شده است و ٤٠ تالاب که خشک بوده‌اند در حال حاضر پر آب هستند. برخی قنات‌ها و چشمه‌ها دوباره جوشیده‌اند و مشکلات زیست محیطی که از طریق ریز گرد‌ها پدید آمده‌اند، کم خطر‌تر شده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در سال ٩٨ به مسئولیت اجتماعی توجه حداکثری داشته باشیم. روز گذشته نیز در شورای معاونان این وزارتخانه به این موضوع پرداخته شد و بر توجه به مشکلات ناشی از سیل تاکید شد.

وی ادامه داد: ادارات کل استانی، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات متعددی در این زمینه انجام داده‌اند که نشان داده‌اند برای مردم و در کنار مردم هستند.

صالحی با اشاره به برخی اقدامات هنرمندان از جمله پیشکسوتان در بحران سیل اخیر افزود: حمایت پیشکسوتان از حرکت‌های امدادی و اطلاع رسانی‌های به موقع از سوی این وزارتخانه از جمله این اقدامات است. همچنین قرار شد تمامی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحران سیل در کارگروهی تجمیع و تقویت شود و باید امکانات موجود خود را در خدمت به کاهش آلام و آسیب‌های هموطنان سیل زده خود به کار بگیریم.

وی در عین حال تصریح کرد: وظیفه مهمتر در این زمینه پس از بحران است که وقتی شدت و اصل بحران مرتفع شد بدانیم که عواقب و پیامد‌های آن همچنان وجود دارد. آسیب‌های روحی و روانی این بحران کم نیست. کودکان، زنان و تمامی مردم این مناطق این اتفاق را لمس کرده‌اند و بعد از این بحران حتماً دچار عوارض روحی و روانی ناشی از آن می‌شوند و باید به کمک آن‌ها آمد، زیرا در مناطقی که در گذشته زلزله آمده بود همچنان عوارض روحی و روانی آن پابرجاست.

صالحی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عادی سازی و کاهش پیامد‌های پس از بحران سیل وظایفی دارد و باید در این زمینه تلاش کنیم. به این منظور کارگروهی نیز با این هدف تشکیل شد که پس از بحران چه کار‌هایی باید انجام داد؛ بنابراین باید مسئله سیل زدگان را به طور خاص به عنوان مسئله جدی خود قرار دهیم.

دولت تدبیر و امید از ابتدا به طرف اعتماد سازی اجتماعی و جهانی حرکت کرد

وی در ادامه گفت: نکته دیگر توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است که بر کشور حاکم است و دولت تدبیر و امید از ابتدای دولت یازدهم به طرف اعتماد سازی اجتماعی و جهانی حرکت کرد و گام‌های زیادی هم در این زمینه برداشته است.

صالحی افزود: ما با طرف خود عهدی بستیم و به آن وفادار بودیم تا بهانه‌های موجود را از بین ببریم، اما اتفاقی که از سوی آمریکا ایجاد شد مسیر‌هایی را پدید آورد که امسال نیز این شرایط ادامه دارد. شرایط تحریمی که بر جامعه ایران تحمیل کردند و به زعم خود قصد زمین‌گیر کردن آن را داشتند، ولی نتوانستند به مقاصد شوم خود دست یابند و ما امسال شرایط ویژ‌ه ای را پیش رو داریم.

ملت ما همیشه در کنار یکدیگر در برابر دشمنان خود ایستاده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش هستیم تا بتوانیم رضایت شغلی کارکنان و همچنین رضایت اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را پدید آوریم. کشور ما همانطور که در جنگ تحمیلی از هویت، ملیت و نظام خود در برابر دشمنان دفاع کرد در این شرایط نیز از هویت و نظام خود دفاع خواهد کرد و برغم ائتلاف دشمنان ملت ما همیشه در کنار یکدیگر در برابر دشمنان خود ایستاده‌اند.

ملت ایران همواره نشان داده است که شوخی بردار نیست

وی تاکید کرد: با این ایستادگی ملت ایران همواره نشان داده است که ملت ایران شوخی بردار نیست و با آتش نمی‌توان بازی کرد.

صالحی ادامه داد: به طور طبیعی شرایط تحریم سختی‌هایی را به دنبال دارد و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و آمریکا با اقدام روز گذشته خود که سپاه پاسداران را به عنوان تروریست معرفی کرد، باید بداند سپاه پاسداران بخش مهم هویت ملی و تاریخی ٤٠ ساله اخیر ایران بزرگ اسلامی است.

وی گفت: ما مسئولان سختی‌ها را نادیده نمی‌گیریم و با همدلی و همزبانی سعی می‌کنیم، شرایط را تبیین و با مردم گفتگو کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به حضور اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و دین به عنوان بخش بزرگی از مخاطبان این وزارتخانه ادامه داد: فلسفه وجودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه است و امسال تلاش می‌کنیم با توجه به شرایط سخت حاکم بر کشور تمام تلاش خود در رفع مشکلات آن‌ها را داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات رفاهی این وزارتخانه برای کارکنان گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات کارکنان این وزارتخانه در حوزه‌های رفاهی مرتفع و یا به حداقل برسد.

ضرورت روان سازی ارتباطی و عاطفی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

وی ادامه داد: خدمت به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باید مسئله اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و باید رضایت آن را فراهم کنیم، زیرا وضعیت مالی و معیشتی آن‌ها متوسط رو به پایین است و علاوه بر روان سازی خدمات باید به روان سازی ارتباطی و عاطفی با آن‌ها نیز بپردازیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید به اعتماد سازی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نیز توجه داشته باشیم. در این حوزه نیز این وزارتخانه اقداماتی داشته است. در بخش شفافیت اقداماتی صورت گرفته است. در سال ٩٧ قراردادها، مجوزها، خدمات، حمایت‌ها و … در معرض دید قرار گرفت و تلاش شد فضا به سمت اعتماد متقابل برود.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیوار سیمانی بین خود و مراجعانش نیست بلکه فضای شیشه‌ای است که می‌توان از طریق این دیوار شیشه‌ای همه اقدامات را به طور شفاف دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید منابع محدود باشد، اما چگونگی توزیع آن جلب اعتماد بیشتر میکند. حمایت‌هایی که می‌تواند اتفاق افتد مسیر خود را تا حدی طی کرده است. مثلاً حوزه‌های بیمه هنرمندان ٨٧ درصد افزایش یافته است. در برخی موارد مانند حوزه‌های رسانه‌ای و کاغذ تلاش بر افزایش حمایت‌ها است.

وی در پایان گفت: امیدوارم سال ٩٨ را با توفیق و کامیابی بیشتر پیش ببریم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار