پاسخ رئیس‌جمهور کوبا به مقامات آمریکایی: آقایان امپریالیست، ما کوبایی‌ها تسلیم نمی‌شویم

دولت ترامپ اعلام کرده است کوبا مسئول ابقای رئیس‌جمهور ونزوئلاست و به همین دلیل تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرده است.

پاسخ رئیس‌جمهور کوبا به مقامات آمریکایی: آقایان امپریالیست، ما کوبایی‌ها تسلیم نمی‌شویمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، میگل دیاز-کانل (Miguel Diaz-Canel) رئیس‌جمهور کوبا دولت ترامپ را متهم به این کرد که باعث شده است روابط این کشور با آمریکا به بدترین سطح در دهه‌های اخیر برسد.

میگل دیاز-کانل در سخنرانی خود در پایان نشست مجمع ملی (پارلمان) کوبا از مردم کشورش خواست اقتصاد و بخش دفاعی کشورشان را تقویت کنند. وی گفت آمریکا در ”آزار و اذیت مالی خفقان آوری مشارکت دارد که واردات کالا و منابع نیاز‌های اساسی را بسیار دشوار می‌سازد“.

افزایش تحریم‌های آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ دریافت اعتبارات از نهاد‌های مالی را برای کوبا که با کمبود شدید نقدینگی رو به روست، دشواتر کرده است.

آلخاندرو گیل فرناندز، وزیر اقتصاد کوبا صبح شنبه از دولت خواست مخارج خود را بیش از پیش کاهش دهد و با توجه به کاهش درآمد ارزی و دشوارتر شدن کسب اعتبار برای تامین‌کنندگان و سرمایه‌گذاری، به دنبال راه‌های جایگزین برای واردات باشد. وی افزود: ”برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، صادرات رو به رشد نیست. سطح سرمایه‌گذاری خارجی که اقتصاد نیاز دارد، صورت نمی‌گیرد. می‌توان پیش‌بینی کرد که طرح واردات محقق نخواهد شد، چرا که اعتبار‌هایی که نیاز داریم، به علت به تعویق افتادن پرداخت بدهی‌ها قابل برگشت نیست“.

کوبا برای بخش عمده آنچه تولید و مصرف می‌کند، از جمله سوخت و مواد غذایی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم متکی بر واردات است و این اقلام را با استفاده از ارز حاصل از صادرات و کسب اعتبار خریداری می‌کند. دولت کوبا در حفظ رشد اقتصادی خود به گونه‌ای که بدهی نداشته باشد و همچنین تحقق رشد یک و نیم درصدی برای امسال، پس از افزایش رشد اقتصادی یک ممیز دو دهم درصدی در سال گذشته مشکل داشته است.

دولت ترامپ گفته است کوبا مسئول ابقای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلاست و به همین دلیل تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرده است، در حالیکه پیش از این نیز با اعمال تحریم تجاری علیه کوبا، تلاش‌های اوباما برای تنش‌زدایی با این کشور را به باد داد.

آمریکا این ماه کشتی‌ها و شرکت‌هایی را که نفت ونزوئلا را در ازای خدمات بهداشتی و دیگر خدمات فنی به کوبا منتقل می‌کنند، تحریم کرد؛ تحریم‌هایی که شبکه انرژی و حمل و نقل را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور کوبا در سخنرانی روز شنبه خود گفت: ”آقایان امپریالیست، پاسخ ما، نه است. ما کوبایی‌ها تسلیم نمی‌شویم.“ وی افزود اوضاع موجود به این معناست که ”ما دو اولویت قطعی داریم: تدارک دیدن برای جنگ دفاعی و اقتصادی همزمان“.

به گفته تجار و دیپلمات‌های غربی، کوبا چندین سال نتوانست پول تامین‌کنندگان را بپردازد و در نتیجه در مدت کوتاهی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بدهی بالا آورد. بنابر اعلام دولت، حجم مبادلات تجاری این کشور از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۲۵ درصد کاهش یافت و سال گذشته نیز دوباره کاهش یافت.

علاوه بر بحران ونزوئلا، روی کار آمدن یک دولت راست افراطی در برزیل سال گذشته منجر به بر هم خوردن توافقی به ارزش سالانه ۳۰۰ میلیون دلار بین برزیل و کوبا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار