مخالفانی که یک به یک ناپدید می‌شوند

سرنوشت مبهم شاهزاده سعودی پس از فراخوانده شدن به کاخ حکومتی در ریاض + عکس

العهد نوشت از «سلمان بن عبدالعزیز» که سال گذشته به همراه پدرش در عربستان بازداشت شده است، خبری در دست نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­پایگاه اینترنتی العهد نوشت: سلمان بن عبدالعزیز بن سلمان بن محمد آل سعود، شاهزاده سعودی از شب چهاردهم ژانویه ۲۰۱۸ ناپدید شده است. 

دوستان سلمان می‌گویند وی در منزلش نزدیک ریاض بود که به کاخ حکومتی در ریاض فرا خوانده شد. بلافاصله پس از حضور در کاخ، گفتگوی وی با سعود القحطانی به مشاجره تبدیل شد. سعود القحطانی در آن زمان مشاور دربار پادشاه سعودی و از افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بود که پس از قتل خاشقجی از مقامش برکنار شد.

دوستانش می‌گویند «این شاهزاده بازداشت و به زندان حائر خارج از ریاض که نگهبانان آن پرشمار است، منتقل شد». تا اینکه دادستان عربستان بطور رسمی اعلام کرد یازده شاهزاده در پی تجمع در کاخ پادشاهی و اعتراض به قطع اعتبارات لازم برای پرداخت قبض آب و برق شاهزاده‌ها، بازداشت شدند و پس از اینکه به آن‌ها ابلاغ شد رفتار و مخالفتشان با خروج از کاخ اشتباه است، فرمانی صادر شد که آن‌ها در پی مخالفت با ترک کاخ بازداشت و به زندان منتقل شوند تا مقدمه محاکمه شان فراهم شود.

دو روز پس از بازداشت شاهزاده سلمان، پدرش نیز بازداشت شد. پدرش برای پیگیری مسئله فرزندش به وکلای بین المللی متوسل شد. این در حالی است که مقامات سعودی به درخواست‌های پی در پی شبکه سی ان ان آمریکا برای کسب اطلاعات درباره این دو شاهزاده پاسخ ندادند.

سرنوشت مبهم شاهزاده سعودی پس از فراخوانده شدن به کاخ حکومتی در ریاض + عکس

علل بازداشت پانزده ماه قبل شاهزاده سلمان هنوز مشخص نیست، اما افراد نزدیک به وی گفتند وی به دنبال جلب حمایت برای آزادی شاهزاده ترکی بن محمد بن سعود الکبیر پسر عمویش بود. شاهزاده ترکی سی سال در وزارت امور خارجه فعالیت داشت و پس از سه ماه حبس، آزاد شد.

دوستان شاهزاده سلمان می‌گویند: «یکی از علل بازداشت وی احتمالا ارتباط با سناتور دموکرات آدام شف و اندی خواجه یکی از حامیان ستاد انتخابات هیلاری کلینتون رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ باشد. با اینکه این ملاقات جنبه سیاسی نداشت، اما دربار پادشاه که حامی ترامپ است را خشمگین کرد».

دفتر سناتور شف در گفتگو با سی ان ان گفت سناتور جزئیات گفتگویی را که انجام شد به خاطر ندارد، اما فرضش بر این است که درباره سیاست‌های خاورمیانه و عربستان سعودی گفتگو کردند. همچنین این شبکه از مقامات سعودی خواست علت بازداشت این دو شاهزاده یعنی سلمان و پدرش را توضیح دهند که چه اتهاماتی متوجه آن‌ها است و اجازه برقراری ارتباط با دوستان و خانواده فراهم شود، اما پاسخی ندادند.

از سوی دیگر پارلمان اروپا خواستار اطلاعاتی درباره این مساله شد. پییر آنتونیو بانزیری، رئیس کمیسیون حقوقی فوریه گذشته این مساله را با سفیر عربستان در بروکسل مطرح کرد، اما وی نیز پاسخی دریافت نکرد.

شاهزاده سلمان یکی از شاهزاده‌های مهم در خاندان حاکم نیست، اما با دختر ملک عبدالله، پادشاه سابق سعودی ازدواج کرد. این شاهزاده از همه امتیازاتی که شاهزاده‌های سعودی برخوردارند، بهره‌مند بوده، به سراسر جهان سفر کرده، به املاکش در فرانسه سر زده و در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کرده و به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه به راحتی حرف می‌زند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
لعنت ا... علیهم اجمعین
آخرین اخبار