طرز تهیه سوپ مینسترونه

سوپ مینسترونه یک سوپ ایتالیایی غلیظ است که در اصل با سبزیجات درست می‌شود، معمولا پاستا یا برنج یا گاهی هر دو به آن اضافه می‌شوند. مواد اصلی آن شامل لوبیا، پیاز، کرفس، هویج، استاک و گوجه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هیچ دستورالعمل خاص و منحصر بفردی که به عنوان رسپی اورجینال شناخته شود برای این سوپ وجود ندارد، چون معمولا هر کس با توجه به منطقه و فصلی که در آن به سر می‌برد، سبزیجاتی را که در دسترس دارد در سوپ استفاده می‌کند.

طرز تهیه سوپ مینسترونه

تاریخچه سوپ مینسترونه

بعضی از تاریخ نگاران منشا سوپ مینسترونه را به قبل از اینکه روم به امپراطوری تبدیل شود، نسبت می‌دهند یعنی وقتی که رژیم غذایی بیشتر بر پایه سبزیجات بود و معمولا شامل سبزیجاتی همچون پیاز، عدس، کلم، سیر، لوبیا، قارچ، هویج، مارچوبه و ترب بود. در طول زمان این سوپ دچار تحولات بسیاری شد تا این که به شکل امروز یعنی سبزیجات مختلف و پاستا و گاهی هم گوشت درآمد. مینسترونه تغییر یافته واژه minestra به معنای سوپ است.

مواد این سوپ چیست؟

این سوپ یکی از آن سوپ‌های انعطاف پذیر است. شما می‌توانید با هر آنچه که در دست دارید یک سوپ مینسترونه خوشمزه و عالی درست کنید بدون آنکه کسی به شما ایراد بگیرد که این رسپی اشکال دارد. من خودم اولین بار که درست کردم نه عصاره مرغ داشتم نه پاستای شکلدار و نه گوشت و یا حتی کرفس. اسپاگتی را جایگزین پاستا کردم و با سایر سبزیجاتی که در دست داشتم یک سوپ خوشمزه درست کردم.

من سوپ مینسترونه را به شیوه کلاسیک گیاهی به شما آموزش خواهم داد، اما شما می‌توانید در آن تغییراتی ایجاد کنید مثلا به جای استاک سبزیجات، استاک گوشت استفاه کنید. حتی می‌توان برش‌های ظریف گوشت را برای درست کردن یک سوپ گوشتی استفاده کنید. در دستور کلم نیامده، اما شما می‌توانید کلم را به صورت بسیار ظریف خرد کنید.

پیش از آموزش دستورالعمل یک نکته در مورد ادویه این سوپ بگویم همانطور که بعدا خواهید دید ادویه این سوپ نمک و فلفل است و سبزیجات معطر هم طعم دهنده هستند بنابراین بر خلاف سوپ عدس که از کاری، زردچوبه و زیره برای طعم دهی استفاده می‌کردیم نباید از ادویه‌های معمول خورش‌ها استفاده کنیم چه اینکه اغلب ما برای درست کردن سوپ‌ها همان ادویه‌های خورش را به کار می‌بریم.

مواد لازم

روغن زیتون بکر: ۴ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد متوسط خرد شده
هویج: ۲ عدد متوسط، پوست گرفته و خرد شده
رب گوجه: ۱/۴ پیمانه
سبزیجات فصلی خرد شده: ۲ پیمانه (سیب زمینی، کدوی حلوایی، کدو سبز، کدوی گردویی، لوبیا سبز یا نخود سبز هر کدام که موجود است)
سیر، رنده شده یا له شده: ۴ حبه
پونه کوهی: ۱/۲ قاشق چایخوری
آویشن خشک شده: ۱/۲ قاشق چایخوری
گوجه فرنگی کنسروی: ۱ قوطی یا ۵ عدد گوجه متوسط جوشانده و پوست گرفته
استاک سبزیجات: ۴ پیمانه
آب: ۲ پیمانه
نمک دریا خیلی ریز: ۱ قاشق چایخوری
برگ بو: ۲ عدد
فلفل قرمز خشک خرد شده: کمی
فلفل سیاه تازه آسیاب شده: به میزان دلخواه
لوبیا سفید پخته: ۱ و ۱/۲ پیمانه
پاستا شکل دار: ۲ پیمانه یا نودل بدون گلوتن (بدون گلوتن در صورت حساسیت به گلوتن)
آب لیمو: ۲ قاشق چایخوری
پنیر پارمزان تازه رنده شده: برای تزئین (اختیاری)

طرز تهیه سوپ مینسترونه

دستورالعمل

۱. سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک قابلمه سرامیکی یا قابلمه سوپ روی حرارت متوسط گرم کنید. وقتی روغن گرم شد، پیاز نگینی شده، هویج، کرفس، رب گوجه و کمی نمک را اضافه کنید. آن‌ها را بپزید، گاهی بهم بزنید تا زمانی که سبزیجات نرم شوند و پیاز‌ها تغییر رنگ دهند یعنی حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه.

۲. سبزیجات مورد نظر، سیر، پونه کوهی و آویشن را اضافه کنید. آن‌ها را تا زمانی بپزید که عطرشان بلند شود در عین حال که همزمان بهم می‌زنید یعنی حدودا ۲ دقیقه.

۳. گوجه‌های خرد شده را به همراه آبشان به اضافه عصاره سبزیجات و آب اضافه کنید. نمک، برگ بود و فلفل قرمز خرد شده را بیفزایید. به میزان دلخواه با فلفل سیاه تازه خرد شده طعم دار کنید.

۴. حرارت گاز را مقداری بیشتر کنید و مخلوط را به حالت جوش برسانید، سپس درب قابلمه را کمی باز بگذارید یعنی حدود ۱ اینچ فاصله برای خارج شدن بخار. گرما را کاهش دهید تا سوپ به آرامی بپزد.

۵. به مدت ۱۵ دقیقه سوپ را بپزید، درب قابلمه را بردارید و پاستا، لوبیا و نخود سبز را اضافه کنید. به پختن مواد با درب قابلمه باز ادامه دهید تا زمانی که پاستا بپزد و نخود‌های سبز نرم شوند.

۶. قابلمه را از روی گاز برداشته، سپس برگ بو‌ها را بردارید. آب لیمو و باقی روغن زیتون را در آن بریزید. مزه کرده و با نمک و فلفل طعمدار کنید تا زمانی که به طعم دلخواه شما برسد. سوپ را در کاسه بکشید و روی آن را با پنیر پارمزان تزئین کنید.

۷. برای تزئین می‌توانید از کیل و اسفناج تازه خرد شده هم استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ مینسترونه

نکته:

می‌توانید حتی از روغن زیتون استفاده نکنید و در عوض روغن، ۲ قاشق غذاخوری آب را جایگزین کنید.

منبع: مجله قرمز

انتهای پیام/

طرز تهیه سوپ مینسترونه؛ ایتالیایی، کلاسیک و بدون گلوتن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار