تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی

وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حفظ و ترویج اصالت‌های ملی و فرهنگی است.

تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ آیین تکریم و معارفه حجت الاسلام و المسلمین عباس دانشی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و تودیع جناب آقای محسن شریفی، امروز در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

فقهی زاده، معاون امور قرآنی و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حضور موثر و اهتمام جدی نشان دادن به عرصه فرهنگ میتواند به جنبه‌های گوناگون فرهنگی، هنری، صنعتی و علمی کشور نشاط و طراوت ببخشد.

فقهی زاده با اظهار شناختی که از حجت الاسلام والمسیلمین دانشی داشته است گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیروی گزیده‌ای از میان نیرو‌های موجود در وزارت فرهنگ را انتخاب کرده اند که امیدواریم حق فرهنگ در این دیار شایسته بدرخشد.

وی با اشاره به سابقه درخشان استان مرکزی گفت: استان مرکزی سابقه پربار و فرهنگی و علمی و نخبه‌های برجسته ملی ارائه کرده است و هم در عرصه‌های صنعتی بیش از ۱۰ درصد از کل صنعت کشور امروز وامدار استان مرکزی است.

وی افزود: یکی از وظیفه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب فعالیت‌های اداره کل استانها، حفظ و ترویج اصالت‌های ملی و فرهنگی است که باید با بهره گیری از ابزار هنر، رسانه و نشاط بخشیدن به حوزه‌های گوناگون فرهنگی این امر تحقق می‌یابد.

معاون امور قرآنی و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفتگوی موثر با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را زا دیگر وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: همه‌ی حوزه‌های فرهنگی و هنری میتوانند نشاط و شادابی را به مردم ببخشند و نباید فکر کنیم که نشاط و شادابی با انسانیت و دینداری فاصله دارد.

افزایش سرمایه اجتماعی و مقابله هوشمندانه با آسیب‌های اجتماعی

بهروز اکرمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این مراسم ضمن اشاره به جایگاه فرهنگ در جامعه گفت: در کشور ما ۲۷ سازمان و اداره و نهاد در ارتباط با فرهنگ جامعه در حال فعالیت هستند، زیرا ساختار جامعه بشری بر دوش فرهنگ می‌باشد و اگر ما میخواهیم در عرصه‌های مختلف موفق باشیم باید به این مقوله بیشتر توجه کنیم.

وی افزود: جامعه ما در چند روز گذشته دچار مشکلی بنام سیل زدگی شد و در پی آن حجم عظیمی از همه انسان‌ها با هر تفکر و دیدگاهی به سمت هموطنان سیل زده برای کمک شتافتند و نیروی محرکه‌ای که ما را به سمت یاری مردم سیل زده سوق داد فرهنگ ما ایرانی بود لذا باید در عرصه فرهنگ روز به روز رشد کنیم و اگر اشکالی در این عرصه وجود دارد باید به آن بپردازیم.

اکرمی با اشاره به اینکه استان مرکزی بعنوان استان مفاخر شناخته شده است گفت: ما به نوعی یک استان فرهنگی شناخته شدیم و افراد بزرگی همچون امیرکبیر و پروفسور حسابی و... را به جامعه بشری عرضه داشته ایم و امروز جامعه ما باید از این مفاخر بهره ببرد و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یکی از نهاد‌هایی است که میتواند در این عرصه موثر ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد و همکاران در عرصه فرهنگ و هنر تلاش دارند که ما در سال ۹۸ در بحث نشاط اجتماعی، اقدامات عینی انجام بدهیم و با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور ما وجود دارد ما باید حداقل ساعاتی در طول شبانه روز این دغدغه‌ها را از ذهن مردم دور کنیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: جامعه امروز ما نیازمند افزایش سرمایه اجتماعی و مقابله هوشمندانه با آسیب‌های اجتماعی است و این امر با تلاش و همکاری هنرمندان و فرهنگیان و اصحاب رسانه تحقق می‌یابد و زبانی زیباتر از زبان هنر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و برنامه ریزی هوشمندانه با استفاده از ابزار هنر و فرهنگ و رسانه برای افزایش سرمایه اجتماعی لازم و ضروری است.

رشد فعالیت‌های فرهنگی استان مرکزی در سال‌های گذشته

محسن شریفی در این مراسم با بیان اینکه درصد رشد بالایی در فعالیت‌های فرهنگی استان وجود داشته است گفت: در حوزه فعالیت قرآنی حدود ۱۱ درصد رشد داشتیم و سالانه ۱۰۰ میلون خرید کتاب داشته ایم و در حوزه‌ی اهدای کتاب در سال گذشته ۳۰۰ جلد کتاب به مدارس و کتابخانه‌های مساجد و متقاضی کتاب اهدا گردیده است.

وی افزود: با ابتکار و همکاری توانستیم یک تغییر مخاطب در حوزه‌ی فیلم فجر داشته باشیم و در حوزه‌ی فیلم کودکان و در بخش نمایشی پروانه، استان مرکزی تنها استانی بود که ۵ روز اکران را برای کودکان داشت.

شریفی بیان کرد: جمع رشد فعالیت‌های سال ۹۶ نسبت به ۹۵ در استان مرکزی حدود ۶۳۸ درصد و رشد فعالیت‌های سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۶۳ درصد بوده است.

وی ادامه داد: جشنواره نشریات و فضای مجازی روستا‌ها و عشایر کشور برای اولین بار در استان مرکزی با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار شد.

وی با اشاره به همایش روز فرهنگ و هنر استان مرکزی در نمایشگاه کتاب گفت: استان مرکزی تنها استانی بوده است که دو سال متوالی اولین روز نمایشگاه کتاب را به نام خود رقم زده است.

شریفی در پایان به دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: جشنواره موسیقی عشایر و ایلات را به صورت منطقه‌ای در زرندیه و ساوه داشتیم که به همکاری این دو شهرستان انجام شد و نخستین جشنواره تاتر فجر با همکاری انجمن نمایش در سال ۹۶ رقم خورد و همچنین پس از ۴۰ سال، نخستین جشنواره موسیقی فجر را با همکاری انجمن موسیقی در استان مرکزی داشتیم.

افزایش ظرفیت‌ها با پیوند بین عرصه‌های صنعتی و تجاری و فرهنگی و هنری

حجت الاسلام و المسلمین عباس دانشی در این مراسم گفت: خدمت به عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه تاثیری که عرصه های فرهنگی و هنری در همه ی جامعه ما دارد افتخار بزرگی است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم فقط بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کنیم امکان پذیر نیست و امکانات و بودجه‌ها کافی نمی باشد و باید در سطح استان مرکزی، صنایع و مراکز مهم صنعتی و اقتصادی به میدان بیایند و پیوند بین عرصه‌های صنعتی و تجاری و فرهنگی و هنری استان مرکزی محکمتر و موثر باشد.

انتهای پیام/ ر

آیین تکریم و معارفه حجت الاسلام دانشی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.