امروز انجام شد؛

رونمایی از ۴٠ اثر جدید انتشارات وزارت امور خارجه

در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۴٠ اثر جدید انتشارات وزارت امور خارجه رونمایی شد.

رونمایی از ۴٠ اثر جدید انتشارات وزارت امور خارجهبه گزارش  خبرنگار   حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  مراسم «رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب‌های جدید منتشر شده توسط مرکز نشر وزارت امور خارجه» امروز (سه شنبه) در محل نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور مدیران کل پژوهشی - مطالعاتی و اسناد وزارت امور خارجه و همچنین سخنرانی تنی چند از اساتید و پژوهشگران دانشگاهی کشور برگزار شد.
کتاب‌های تازه منتشر شده وزارت امور خارجه در حوزه‌های علوم سیاسی، روابط بین الملل، روابط تاریخی، مطالعات منطقه ای، مطالعات اسنادی و همچنین حقوق بین الملل برای بازدیدکنندگان در سرای اهل قلم، سالن علامه دهخدا به نمایش گذاشته شده است.
احمد حاجی حسینی معاون اسناد دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این مراسم گفت: نشر وزارت امور خارجه مانند وزارت امور خارجه جای محدودی است، ولی با همکاری دوستان در عرصه نشر ادبیات روابط بین‌الملل و علوم سیاسی فعالیت‌هایمان را با وجود سختی‌های بازار نشر ادامه داده‌ایم و امسال از ۴۰ عنوان کتاب رونمایی می‌شود.
همچنین در این مراسم مرتضی دامن‌پاک جامی معاون پژوهشی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و نویسنده کتاب دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نشر وزارت امور خارجه اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که مهمترین آن، ترویج ادبیات حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و تاریخ دیپلماسی ایران و جهان است.
وی ادامه داد: نشر وزارت امور خارجه سعی می‌کند به نشر و معرفی وزارت امور خارجه در عرصه سیاست خارجی و تشریح و معرفی خاطرات نسل اول سفرای انقلاب اسلامی در مجموعه تاریخ شفاهی بپردازد که در این بخش در مجموع تاکنون ۱۵ عنوان اثر منتشر کرده ایم که چهار عنوان مربوط به امسال بوده است.
معاون دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تلاش ما معرفی جامعه ایرانی و همسایگان است، تصریح کرد: در حال حاضر در نشر وزارت خارجه تنها متون انگلیسی ترجمه نمی‌شود بلکه از زبان‌های عربی، آلمانی، روسی، فرانسه و... نیز آثاری ترجمه می‌شود.
دامن پاک جامی افزود: علاوه بر این کتاب‌های ایرانی را به زبان‌های دیگر ترجمه می‌کنیم که در این راستا آخرین کتاب آقای ظریف و سجادپور توسط ناشر اردنی به زبان عربی ترجمه و در دنیای عرب ترویج شد.
وی به دیگر اقدامات معاونت پژوهشی دفتر مطالعات هم اشاره و خاطرنشان کرد: در دولت روحانی در راستای اهداف دولت و وزارت امور خارجه، نشر وزارت امور خارجه ۲۰۰ عنوان تالیفی و ۸۰ عنوان فصلنامه بدون وقفه منتشر کرده است.
دامن پاک جامی افزود: تلاش‌های دیگری نظیر برگزاری نمایشگاه تخصصی انجام شده که در این راستا، ۲۰ نمایشگاه تخصصی در تهران و استان‌ها برگزار شده است. ضمن این که با همکاری مراکز مطالعاتی و پژوهشی دیگر کشور‌ها هم برخی کتاب‌های به صورت چند زبانه منتشر شده‌اند.
نویسنده کتاب دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هم درباره کتابش ابراز داشت: این کتاب حدود ۹۰۰ صفحه است که ماحصل تجربه ۳۰ سال کاری در حوزه دیپلماسی اقتصادی و مجامع بین‌المللی و تلاش ۱۵ ساله آکادمیک است و سعی شده با نگاهی نو عرصه شود.
وی اضافه کرد: دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است و خیلی از کشور‌ها از جمله کشور‌های عضو بریکس و اقتصاد‌های نوظهور مورد توجه قرار گرفته است.
دامن‌پاک جامی با تاکید بر اینکه اگر بین سیاست خارجی و اقتصاد رابطه تعاملی برقرار شود، می‌تواند مورد توجه در عرصه دیپلماسی باشد، بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی بعد از جنگ مورد توجه وزارت امور خارجه قرار گرفت که در این کتاب، روند این شیوه از دیپلماسی در دولت‌های مختلف، و فراز و نشیب‌های آن بررسی شده است.

وی اضافه کرد: در این کتاب با در نظر گرفتن عوامل ملی، بین المللی، فردی و منطقه ای، تلاش بر این بوده که مشخص شود در پسابرجام با چه فرصت‌هایی روبه رو بودیم و اکنون با چالش‌هایی مواجه هستیم.

رونمایی از ۴٠ اثر جدید انتشارات وزارت امور خارجه


در ادامه این نشست، عبدالرحیم گواهی سفیر اسبق ایران در ژاپن، سوئد و نروژ که کتاب خاطراتش در این مراسم رونمایی شد، طی سخنانی گفت: به دو دلیل نوشتن خاطرات مهم است؛ زیرا ما از این نظام و وزارت امور خارجه حقوق گرفته‌ایم و باید مورد قضاوت مردم قرار بگیریم و از سویی باید برای عبرت تاریخ خاطرات‌مان را بگویم.
گواهی ادامه داد: مردم باید بدانند من در دوران سفارتم چه کردم و چه اقدام مفید و چه اقدام اشتباهی انجام دادم. تا دقیق قضاوت کنند. قطعا ما ناکامی و اشتباه داشتیم و به همین خاطر باید مردم بدانند و قضاوت کنند.
محمدرضا دهشیری استاد روابط بین‌الملل دانشکده وزارت امور خارجه که کتاب دیپلماسی شهری وی در جمع تازه‌های نشر وزارت خارجه قرار دارد، گفت: کتاب دیپلماسی شهری در چارچوب پروژه دانشکده روابط بین‌الملل به تعدادی از اساتید روابط بین‌الملل نوشته شده است. این پروژه به خاطر تحولی است که در مفاهیم علوم سیاسی و روابط بین‌المللی رخ داده است.
دهشیری با بیان اینکه اهمیت مفهوم‌سازی در روابط بین‌الملل به خاطر تغییری است که در بازیگران، عرصه‌ها و هم عوامل تاثیرگذار شاهدیم، گفت: در کنار دیپلماسی رسمی مفهوم پارادیپلماسی نیز ظهور کرده و که به نقش آفرینی بازیگران جدید اشاره می‌کند.
وی یادآورشد: دیپلماسی شهری نیز از جمله این مفاهیم است. شهر‌های خلاق، شهر‌های پایدار، شهر‌های یادگیرنده، شهر‌های آینده و شهر هوشمند در این چارچوب قرار می‌گیرند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در جهانِ شهری شده و شهر‌های جهانی زندگی می‌کنیم، اظهارداشت: شهر‌ها به عنوان بازیگران فرو ملی عمل می‌کنند. در دنیای جهانی شده، نقش دولت‌ها فروکاسته نشده بلکه برخی از نقش‌هایشان را با شهر‌ها تعویض کرده‌اند.
مدیرکل کنسولی و تشریفات وزارت امور خارجه و نویسنده کتاب آداب تشریفات نیز در مراسم گفت: متاسفانه در اوایل انقلاب و حتی اکنون، خیلی‌ها به معنای واقعی موافق تشریفات نیستند. کتاب آداب تشریفات در مورد تشریفات و قرار دادن افراد در جای واقعی خود است.
محمد رییسی اضافه کرد: باید بین تشریفات و اتیکت تفاوت قایل شد این که چه افرادی در راه رفتن و نشستن حق تقدم دارند، هنوز بعد از ۴۰ سال چندان رعایت نمی‌شود.
کیهان برزگر استاد دانشگاه و عضو شورای نشر وزارت امور خارجه نیز به عنوان سخنران پایانی این نشست گفت: یکی از مهمترین وظایف سیاست خارجی هر کشوری آشنا ساختن جامعه با روند‌های بین المللی در عرصه‌های مختلف است.
وی یادآورشد: ما در میانه افراط گرایی و تروریسم هستیم که هزینه‌های بسیاری را برای کشور به همراه داشته است. این وضعیت ایران را مجبور به در پیش گرفتن سیاست پیچیده بازدارنده کرده است.
رییس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ادامه داد: در تاریخ ایران نظیر ندارد موضوعات مربوط به امنیت ملی در سیاست داخلی تا این اندازه اثرگذار باشند. ما شاهد شیفت پارادایم در عرصه سیاست خارجی هستیم و تولیدات آینده نشر وزارت امور خارجه باید بر اساس نگاه به آینده شکل بگیرد.
بزرگر ادامه داد: در عصر جهانی شدن دولت‌ها موفقیتی برای خود نمی‌بینند، اما ما شاهد دو و سه‌جانبه‌گرایی هستیم که ارزش سیاست خارجی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. در عین حال باید نگاه به همسایگان و اتصال منطقه‌ای را افزایش دهیم.
وی با بیان این که باید نگاه مبتنی بر تاریخ کاربردی با همسایگان و ژپولتیک اثربخش در دستور کار نشر وزارت خارجه باشد، اظهارداشت: اگر تاریخ به صورت کاربردی عملیاتی شود، موفق می‌شویم. اگر حضور منطقه‌ای وجود نداشت شاید نقشی که اکنون در سوریه و عراق داریم، موفق نمی‌شدیم یا در مساله ناتوی عربی که این روز‌ها مطرح است، اعراب به غیر از جنگ کویت نمونه موفق همکاری با یکدیگر ندارند؛ بنابراین اگر تاریخ را به طور کاربردی وارد سیاست خارجی کنیم، وفق خواهیم شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اثربخشی ژپولیتک اظهار داشت: توجه به عوامل انسانی و اتصال منطقه‌ای باعث می‌شود سیاست خارجی موثرتر عمل کند.

رونمایی از ۴٠ اثر جدید انتشارات وزارت امور خارجه

در این نمایشگاه کشورهای اتریش٬ هند٬ کره جنوبی٬ افغانستان و چین حضور دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار