برگزاری همایش رویکرد بهینه از منابع آب و خاک در فارس

همایش رویکرد بهینه استفاده از منابع آب و خاک با حضور نماینده فائو در اتاق بازرگانی استان فارس برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رائو ماتا نماینده سازمان خوار و بار جهانی (F.A.O) در همایش رویکرد بهینه استفاده از منابع آب و خاک گفت: در برخی از نقاط جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه فشار دوگانه کاهش قابل تامل تولید محصولات همراه با افزایش فزاینده تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه توجه به تمام مسائل مرتبط با حوزه فعالیت‌های کشاورزی از مهم‌ترین عوامل توسعه صحیح این حوزه است، افزود: در هر توسعه یا ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی باید ارتباط غذا، آب و انرژی به صورت همزمان در نظر گرفته شود.

ماتا، با بیان اینکه تنش‌های آبی روی اقتصاد کشور تاثیر گذار است، افزود: آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی در حوزه کشاورزی پس از یک سطح خاص سرمایه‌گذاری برگشت ناپذیر و غیر قابل احیا هستند که این امر لزوم توجه بیش از پیش به این منابع را به خوبی نشان می‌دهد.

نماینده سازمان خوار و بار جهانی (F.A.O) تصریح کرد: بر این اساس سازمان خوار و بار جهانی با انجام برخی اقدامات در حوزه‌های مدیریت یکپارچه آب و خاک، وصل و ایجاد کردن شبکه‌های تکنولوژی در حوزه کشاورزی، مدیریت فعال در حوزه خشکسالی و نیز مدنظر قرار دادن مدیریت خشکسالی و تمامی موضوعات توسعه در سطح کشور‌ها همواره سعی در بهینه‌ سازی منابع موجود با توجه به شرایط خاص کنونی را کرده است.

وی با اشاره به برخی از تحقیقات موردی سازمان فائو ادامه داد: با ارزیابی اطلاعات به دست آمده حاصل از پژوهش‌ها، به تمام مسئولان و بهره‌برداران توصیه می شود از اطلاعات تحقیقاتی و آماری در تارنمای این سازمان استفاده کنند.

همچنین طینوش جمالی محقق موسسه Iamo آلمان نیز به بررسی جنبه‌های اقتصادی حوزه کشاورزی پرداخت و اضافه کرد: مسئله تولید غذا بدون در نظر گرفتن موضوع آب، انرژی و غذا موجب تخریب منابع آب و خاک است.

وی اظهار کرد: توسعه طرح‌های آبی بدون در نظر گرفتن ارزش دقیق اقتصادی آب از جنبه‌های مختلف به استفاده تخریبی و غیر موثر از منابع منجر می‌شود که توسعه بازار‌های آب زیر زمینی در شرایط وجود یارانه‌های عظیم انرژی تنها نابودی منابع آب را به دنبال دارد.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به ادامه روند خشکسالی بلند مدت، ترسالی به وقوع پیوسته را مختص به سال آبی امسال عنوان و بیان کرد: مدیریت تقاضای آب با روش‌های مختلف از جمله توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه و اجرای آبیاری نوین مورد تاکید در استان فارس است.

انتهای پیام/ت

برپایی همایش رویکرد بهینه از منابع آب و خاک در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار