ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روابط تهران- دمشق علی رغم خواست آمریکا محکم‌تر شده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: روابط ایران- سوریه عی رغم خواست آمریکایی‌ها که سعی در مخدوش کردن آن داشتند، محکم تر شده است.

روابط تهران- دمشق علارغم خواست آمریکا محکم‌تر شده استبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیئتی سیاسی به سوریه سفر کرده و با مقامات بلند پایه این کشور دیدار و حول محورهای مسائل منطقه ای، تعاملات دو جانبه و مسائل بین‌ المللی گفت‌وگو و رایزنی کردند.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با سطح تعاملات تهران- دمشق و زمینه‌های تعاملات دو کشور اظهار کرد: روابط ما با سوریه به چند بخش تقسیم می‌شود؛ نخست بحث امنیت منطقه‌ای پس از سقوط داعش است که یک بار دیگر روابط ایران و سوریه بیش از پیش مستحکم شد و علی رغم خواست آمریکایی‌ها که قصد مخدوش کردن این رابطه را داشت، پس از ترک عمده نیروهای ایالات محده از منطقه غرب آسیا معنا و مفهوم دیگری پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: نکته دوم بحث بازسازی سوریه است که پس از مرگ داعش و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی متحدان دیرین سوریه یعنی تهران و مسکو زمینه بیشتری برای فعالیت دارند.

ساجدی با اشاره به سفر مقامات کشورمان به سوریه اظهار کرد: پیرو سفر جهانگیری و رایزنی‌هایش با مقامات سوری درمورد آینده این کشور و در ادامه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور که هفته گذشته انجام شد، می‌تواند از حیث گسترش تعاملات و همکاری‌ها حائز اهمیت باشد؛ نکته بعدی موضوعی است که بین روابط اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی پیش آمده است، بار دیگر روابط و قدرت ایران و سوریه مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با سفر ظریف به سوریه عنوان کرد:‌ سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به سوریه می‌تواند دارای چند جنبه باشد و از این نظر در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد تحولات خوبی در منطقه باشیم.

وی در رابطه با مهمترین و بارزترین نکته سفر ظریف به دمشق تصریح  کرد: یکی از مهمترین نکات اتحاد استراتژیک بیشتر ایران و سوریه است زیرا اسرائیلی‌ها، عربستان و آمریکا به شدت به دنبال مخدوش کردن روابط دو کشور هستند به خصوص پس از بمباران‌های رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان و نواحی آن انتظار داشتند حضور ایران در سوریه کمرنگ شود و این سفر می‌تواند به نوعی پاسخگوی این ادعاها باشد.

ساجدی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که پس از اجلاس آستانه دو و تشکیل اتحاد جدید در آینده سوریه نقش ایران از این لحاظ کمرنگ‌تر شده بود و این سفر می‌تواند تأثیرگذاری ایران را بیش از پیش نمایان کند و قدرت منطقه‌ای کشورمان که از یاران قدیمی دمشق هم هست را مطرح کند، سفری هم که اخیرا بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ایران داشت و ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب انجام داد به این مسئله تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۲۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
روابط دمشق و تهران از وجود یک رهبر فرزانه هست که خیلی روابطه خوبی هست.
آخرین اخبار