آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مهار سیلاب منطقه سیستان از زبان استاندار

استاندار سیستان و بلوچستان آخرین اقدامات انجام شده در خصوص مهار سیلاب این منطقه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیلابی بیش از ۳ هزار متر مکعب در ثانیه وارد منطقه شده که بخشی از این آب به دلیل عدم کشش رودخانه سیستان به کانال نیاتک هدایت شده است.

وی افزود: کانال نیاتک بیش از ۲۱ سال از عمرش می‌گذرد و در این مدت از آن استفاده‌ای صورت نگرفته که در سیل اخیر آب به این کانال هدایت شده و از مسیری که به ظاهر سالم بوده، ولی حفره‌هایی توسط حیوانات ایجاد شده و یا در برخی نقاط عملیات عمرانی صورت گرفته مثل انتقال کابل فیبر نوری استحکام‌بخشی این کانال آسیب دیده که این امر منجر به از بین رفتن داکت حفاظتی آن شده و منجر به بروز مشکلاتی در این منطقه گردیده که بر این اساس دو روستا دچار آبگرفتگی و ۵ روستا در محاصره سیل قرار گرفتند و بیش از ۲۵۰ خانوار این روستا‌ها تخلیه شده و در نقاط امن توسط هلال احمر مستقر شده اند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولین در این محل برگزار شده نقطه نظرات مسئولین و همچنین مردم محلی اخذ شده و گزینه‌های پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که در نهایت این پیشنهادات در دو جبهه کاری در حال اجراست.

موهبتی ادامه داد: جبهه اول مهار و اصلاح و استحکام دیواره کانال نیاتک میباشد و جبهه دوم روان‌سازی آب برای عبور به سمت هامون و بستن مسیر از نقطه‌ای دیگر است که در اختیار تیم عملیاتی سپاه قرار گرفته و ماشین آلات مورد نیاز برای این موارد تامین شده و عملیات اجرایی آغاز شده است.

استاندار گفت: عملیات اجرایی که در حال حاضر در حال انجام است اگر تا ظهر امروز به نتیجه نرسد جاده شکافته خواهد شد و آب از طریق جاده عبور خواهد کرد، اما در تصمیم این موضوع باید چند ساعتی تحمل کنیم و وضعیت پیشرفت گزینه‌های قبلی را مشاهده و ارزیابی نماییم.

وی گفت:شدت آب در شرایط فعلی افزایش پیدا کرده که به جهت بستن نهر لشکرگاه در افغانستان که در فاصله ۱۰ کیلومتری نقطه ورودی آب به ایران است و از جنوب زرنج بسته شده که میزان آب را از مقدار پیش بینی شده بیشتر کرده است و خساراتی را در این حوزه وارد کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا در سایر مناطق سیستان تهدیدی برای سیلاب وجود دارد، افزود: ما می‌توانستیم میزان ورودی آب به رودخانه سیستان را با باز کردن دریچه‌های سد زهک اضافه کنیم و آب خروجی از سد افزایش یابد، ولی با توجه به نقاط آسیب پذیر در مسیر منطقه پل قرآن و پل نهراب و در ادامه مسیر، تصمیم بر این شد تا آب در کانال نیاتک هدایت شود، اما مشکلی وجود دارد که پل‌های این مسیر به اندازه میزان آب ورودی نیست که بعد‌ها بعداً باید در این جاده در این مسیر اصلاحاتی صورت گیرد و پل جدیدی اضافه گردد.

 

انتهای پیام/ت

تلاش برای مهار سیلاب در سیستان و بلوچستان

برچسب ها: سیل ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار