۳۰ درصد از مدارس قزوین نیاز‌مند مقاوم سازی و بازسازی

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین گفت: ۱۷ درصد از مدارس استان به مقاوم‌سازی و ۱۳ درصد به تخریب و بازسازی نیاز دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  جوانبخت مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۰ درصد از مدارس قزوین نیاز‌مند مقاوم سازی و بازسازی گفت: هزینه بازسازی هر کلاس درس متری یک میلیون تومان است و برای تخریب و بازسازی کل مدارس استان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گفته جوانبخت، مدارس شهرستان‌های بویین‌زهرا و البرز بیشترین نیاز به مقاوم‌سازی رادارند.

جوانبخت سرانه فضای آموزشی کشور را به ازای هر دانش‌آموز به‌طور متوسط ۳۴/۱ مترمربع بیان کرد و گفت: این میزان در قزوین ۱۰/۲ مترمربع است.

وی همچنین میانگین کشوری سرانه زیربنا آموزشی و پژوهشی را ۱۸/۵ عنوان کرد و افزود: این میزان نیز در قزوین ۴۹/۵ مترمربع است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: استاندارد بین‌المللی فضای آموزشی ۳۹/۸ است که در ایران، استان یزد با ۸۴/۸ متر فضا سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز بیشترین فضای آموزشی را دارد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین هزار و ۷۰۴ ساختمان آموزشی داریم که یک سوم آن‌ها دو نوبته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در ادامه با اشاره به استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس گفت: در حال حاضر ۷ هزار و ۸۲ کلاس درس در استان سیستم استاندارد گرمایشی دارند.

جوانبخت افزود: هزار و ۶۴۱ کلاس درس هم از بخاری گازی استفاده می‌کنند که باید استاندارد سازی شوند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۸۳ کلاس درس دارای بخاری نفتی است، با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان شهریورماه امسال بخاری نفتی از کل مدارس استان حذف خواهد شد.

مدیر کل نوسازی مدارس استان گفت: برای اجرای این طرح چهار میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته‌شده است.

به گفته جوانبخت، درمجموع ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی گرمایشی نیاز است که در صورت تأمین تا پایان سال ۹۹ تمام مدارس قزوین ازلحاظ گرمایشی استاندارد می‌شوند.

وی افزود: اگر استان همکاری کند و اعتبارات لازم را در اختیار قرار دهد انجام این طرح تا پایان ۹۸ امکان پذیر است و اگر استان اعتبار تأمین نکند این طرح ظرف دو سال بااعتبار ملی صورت می‌گیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به ساخت مدرسه سبز گفت: استان قزوین سومین استان در کشور است که این مدرسه در آن ساخته می‌شود.

جوانبخت افزود: ساخت اولین مدرسه سبز خردادماه امسال در قزوین عملیاتی می‌شود که بیش از ۱۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای آن در نظر گرفته‌شده است و طی ۲۴ ماه ساخت آن تکمیل می‌شود.

وی عنوان کرد: این مدرسه ۱۲ کلاسه دوره اول دبیرستان است که در چهار هزار مترمربع ساخته می‌شود.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس گفت: در ساخت مدرسه سبز شاخصه‌های مختلفی از قبیل حیاط مرکزی بودن، معماری بومی، ساختار طرح، معماری سنتی، شاخص شهری و نماد فرهنگی، دودکش خورشیدی استفاده از انرژی‌های پاک، ساخت آلاچیق، انرژی کارا و مفهوم گرایی در فضاسازی مورد توجه است.

جوانبخت یادآور شد: برای بازتاب نور و دید داشتن هشتی‌ها راهرو‌های مدرسه به‌طورکلی یک‌طرفه است و تنها در یک‌طرف آن کلاس ساخته می‌شود و سعی شده از معماری مسجد جامع در آن استفاده شود.

وی با اشاره به اعتبارات موجود افزود: توانسته ایم اعتبارات خیران و اعتبارات ملی را دو برابرکنیم، اما اعتبارات استانی را از ما دریغ کردند.

مدیر کل نوسازی مدارس افزود: سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد اعتبار ملی آوردیم درحالی‌که از ۳۳ میلیارد تومان اعتبار استانی تنها ده میلیارد آن محقق شد که بخشی از آن تملک و دارایی بود.

وی در ادامه با اشاره به مدارس غیرانتفاعی گفت: اغلب مدارس غیردولتی در ساختمان‌های مسکونی ساخته‌شده است که استاندارد و استحکام لازم برای موسسه آموزشی را ندارند.

به گفته جوابخت، در حال حاضر ۲۱ هزار دانش‌آموز غیرانتفاعی در استان در حال تحصیلند که ۱۰ هزار نفر از آن‌ها در مدارس استاندارد تحصیل می‌کنند.

مدیر کل نوسازی مدارس افزود: ۱۹۹ مدرسه قزوین استاندارد نیستند و امکان تعطیل شدن آن‌ها وجود ندارد چراکه آموزش‌وپرورش فضای آموزشی لازم را ندارد بنابراین باید سطح این مدارس را ارتقا دهیم.

جوانبخت افزود: به مدارس غیراستاندارد دو سال زمان می‌دهیم که استاندارد لازم را فراهم آوردند.

مدیر کل نوسازی مدارس، از مدیریت شهری خواست که زمین با نرخ منطقه‌ای در اختیار مؤسسین مدارس غیرانتفاعی قرار دهند.

وی اضافه کرد: همچنین لازم است شورای پول با بانک‌ها برای اعطای وام هماهنگی کنند چراکه اصل سرمایه‌گذاری در مدرسه‌سازی است باید زمین و تسهیلات بدهیم تا مدرسه استاندارد بسازند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به اینکه بیست‌و‌یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز قزوین با رویکرد افزایش ایمنی مدارس برگزار می‌شود گفت: جشنواره سال گذشته باهدف ایمن‌سازی مدارس بود، که موفق شدیم بسیاری از مدارس را ایمن‌سازی کنیم.

انتهای پیام/ک

نشست خبری مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار