کانال‌هایی که فوتبال در آن‌ها غرق شد/ دروغ‌های مجازی منجر به باور‌های واقعی

کانال‌های هواداری در فضای مجازی به یکی از مشکلات بزرگ فوتبال ما تبدیل شده و ادمین‌های این کانال‌ها بدون نظارت، بر روی مخاطبان میلیونی خود تاثیر می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، کری‌های فوتبالی یکی از جذابترین بخش‌های تماشای فوتبال است و باعث بالا رفتن هیجان تماشای فوتبال و رقابت تیم‌های مورد علاقه هواداران می‌شود، اما گاهی که این کری‌ها بیش از حد می‌شود، نه تنها هیجان فوتبال را از بین می‌برد بلکه باعث به جود آمدن اتفاقات ناگوار می‌شود.

بسیاری از کانال‌های هواداری در شبکه‌های مجازی با هدف کری خوانی برای تیم رقیب و حمایت از تیم خود و البته پوشش اخبار تیم مورد علاقه به وجود آمدند، اما کم کم از هدف اصلی خود خارج شدند تا جایی که امروز عامل بسیاری از اتفاقات ناگوار در فوتبال ایران همین کانال‌های به اصطلاح هواداری هستند.

این کانال‌ها در بدو تاسیس بیشتر به حمایت از تیم خود می‌پرداختند و گاهی کری هم به سبک طنز برای رقیب می‌خواندند، اما حالا روند متفاوتی پیش گرفتند و توهین به تیم و هواداران تیم رقیب، اکثر محتوای این کانال را شکل می‌دهد.

برخی از کانال‌های هواداری پرسپولیس و استقلال که مخاطب میلیونی دارند و در زاویه دار شدن رابطه هواداران تیم‌ها با یکدیگر نقش زیادی دارند. حتی در بازی نمایندگان کشورمان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، همین کانال‌ها باعث شدند تا طرفداران تیم رقیب، طرف تیم خارجی را بگیرند و از باخت نماینده کشورمان خوشحال شوند.

این اتفاقات در تمام بازی‌های پرسپولیس و استقلال با حریفان آسیایی رخ می‌دهد و کانال‌های استقلال از عمر سوما و عمر خربین مهاجمان سوریه‌ای تیم‌های عربی که به پرسپولیس گل زدند اسطوره سازی می‌کنند و کانال‌های پرسپولیس نیز از عمر عبدالرحمن و دیگر بازیکنانی که مقابل استقلال گلزنی کردند، اسطوره می‌سازند و باعث می‌شود تا مخاطبان این کانال‌ها حتی به صفحه‌های شخصی این بازیکنان بروند و از آن‌ها به دلیل گل زدن به نماینده‌های کشورمان تشکر می‌کنند که اتفاقی بسیار تاسف آور است.

کانال‌های منتسب به پرسپولیس و استقلال مدام مظلوم نمایی می‌کنند و معتقدند که به تیمشان ظلم می‌شود و وزیر ورزش، فدراسیون، سازمان لیگ، کمیته داوران و ... از تیم رقیب جانبداری می‌کنند و همه درصدد زمین زدن تیم آن‌ها هستند آن هم بدون هیچ دلیل منطقی. زمانی که ابتدای فصل، پرسپولیس بهتر از استقلال در نقل و انتقالات کار کرد، هواداران استقلال معتقد بودند که وزیر ورزش پرسپولیسی است و حالا که استقلال چند بازیکن خارجی گرفته و مدیران پرسپولیس نمی‌توانند، طلب برانکو را پرداخت کنند، هواداران پرسپولیس معتقدند وزیر استقلالی است.

به تازگی، اما کانال هوادارای منتسب به تیم تراکتورسازی که مخاطب چند صد هزار نفری هم دارد، پا را فراتر از توهین به تیم‌های رقیب به خصوص ۲ تیم پرطرفدار پایتخت گذاشته است و نقش به سزایی در تیم تراکتور و اتفاقات پیرامون این تیم دارد. اتفاقاتی که نه تنها باعث ایجاد حاشیه برای تیم خود و نفرت پراکنی نسبت به تیم مقابل می‌شود بلکه به راحتی به بازیکنان و افراد تهمت می‌زنند و باعث بهم خوردن آرامش تیم و یا بازیکن و مربی مورد نظر آن می‌شوند.

رد پای کانال مذکور در اتفاقات حاشیه‌ای تیم تراکتور در هفته‌های اخیر نیز کاملا مشهود است و به نوعی سرمنشا حاشیه‌های اخیر تراکتور همین کانال است که نه تنها هواداران بلکه مالک و مدیران باشگاه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بازی سپیدرود و تراکتور و حین مسابقه و در حالی که فروزان گل نخست را روی اشتباهی بد خورد، این کانال که از مدتی قبل از فروزان به دلیل حمایت از تیم سابقش استقلال در فضای مجازی کینه به دل داشت، بحث تبانی را پیش کشید. اتهامی که کاری به درست و غلط بودن آن نداریم، اما ادمین‌های این کانال بدون ارائه مدرکی این تهمت را زدند و پای تیم سپیدرود را نیز پیش کشیدند و آن‌ها را نیز متهم کردند. اتفاقی که خیلی زود مالک باشگاه، محمدرضا زنوزی را نیز تحت تاثیر قرار داد و فروزان را از تیم اخراج کرد.

به راه انداختن اختلافات این چنینی و فرارتر از بحث ورزش و تشدید آن باعث شد تا هواداران تراکتور دیگر تحمل باخت نداشته باشند و با هر باختی شائبه مهندسی لیگ در ذهن آن‌ها خطور کند و جنجال به پا کنند. همانطور که پس از شکست مقابل پیکان این کار را کردند و پس از باخت هواداران تراکتور با بازیکنان تیم خودی، ماموران نیروی انتظامی و حتی هواداران خودی درگیر شدند.

از نکات جالب دیگر این کانال این بود که، همه اتفاقات بازی با پیکان را گردن دو لیدر اخراجی تیم انداختند و احتمال دادند آن‌ها از وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس خط گرفته باشند و سپس پای امیر قلعه نویی را هم به این ماجرا کشاندند. از دیگر اقدامات مخرب این کانال می‌توان به تهدید هواداران پرسپولیسی که قصد دارند برای بازی تراکتور و پرسپولیس به ورزشگاه یادگار امام بروند و تهدید بازیکنان این تیم از جمله سید جلال حسینی کاپیتان سرخپوشان پایتخت اشاره کرد و اعلام کردند که به نفع این بازیکن است که برای بازی با تراکتور به تبریز نرود.

حتی نمایندگان استان‌های مربوطه در مجلس نیز وارد بحث مهندسی لیگ برتر فوتبال شدند و تمام این اتفاقات به پیروی از برخی اخبار غیر مستند در فضای مجازی بود.

همه این اتفاقات و تهدیدات در حالی میفتد که هیچکس با گردانندگان این کانال‌های هواداری که در جامعه و فوتبال ما شایعه پراکنی می‌کنند برخورد نمی‌کند و به راحتی به اقدامات و تهدیدات خود ادامه می‌دهند.

سعید فتاحی مدیر مسابقات سازمان لیگ در این باره و اتفاقات اخیر گفت: متاسفانه یکی از مشکلات ما همین فضای مجازی است. ادمین برخی از کانال‌ها در ایران هم نیستند و می‌خواهند جو را با سیاه نمایی متشنج کنند. این ادمین‌ها بسیاری از مسائلی که نباید مطرح شود را مطرح می‌کنند. در فضای رسانه‌ای مسائلی گفته می‌شود که واقعیت ندارد. من در فعالیت این کانال ها، باشگاه‌ها را هم مقصر می‌دانم، زیرا اگر آن‌ها سایت یا کانال مرجعی داشته باشند که مردم بدانند عضو آن‌ها باشند دیگر در اینگونه گروه‌ها فعالیت نمی‌کنند.

فتاحی درباره درخواست برخی نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان به دلیل اتفاق‌های اخیر باشگاه تراکتورسازی بیان کرد: اصلا اینگونه نیست. ای کاش نمایندگان مجلس به ورزش کمک کنند و به جای اینکه تیم تراکتورسازی را پلکان خود قرار بدهند از قبل با کمک هایشان فضا را بهتر می‌کردند.

شاید اگر فعالیت این کانال‌ها زیر نظر باشگاه‌ها بود و باشگاه‌ها مسئول هر آن چه در این رسانه‌ها تولید می‌شوند، بودند اینگونه اتفاقات کمتر رخ می‌داد و فعالیت این کانال‌ها در یک چارچوب قرار می‌گرفت. امیدواریم این اتفاق زودتر بیفتد و همه کانال‌های هواداری پر مخاطب زیر نظر باشگاه‌ها فعالیت کنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم.


بیشتر بخوانید:

نماینده مجلس در چالش بزرگ با فدراسیون فوتبال/ ماجرای محسن فروزان دردسر ساز شد

حضور صالحی امیری در فدراسیون فوتبال / وضعیت کرانچار مشخص می‌شود

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران امروز مشخص می‌شود؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
علی
۰۷:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی مدیریت نیست گلایه هم نیست ومدیری که انتخاب میشه تحت شرایط خاص هست اصلا شاید فوتبالی نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به هواداران پرسپولیس تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
پرسپولیس
۱۱:۴۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما هم به نوبه خودمون به شما تسلیت میگیم ، انشاالله، لیگ‌ و حذفی و‌ اسیای‌ سال آینده براتون خوش یمن‌ باشه
آخرین اخبار