خطبه امیرالمومنین (ع) درباره نگاه پیامبر (ص) به دنیا

امام علی (ع) فرمودند: پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از جان و دل به دنیا پشت کرد، و یاد آن را در دلش میراند. دوست می‌داشت که زینت‌های دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهیّه نسازد.

خطبه امام علی (ع) درباره نگاه پیامبر (ص) به دنیابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند: پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) دنیا را کوچک شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه داد. آن را خوار می‌شمرد و در نزد دیگران خوار و بی مقدار معرّفی فرمود؛ و می‌دانست که خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید.

پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) از جان و دل به دنیا پشت کرد، و یاد آن را در دلش میراند. دوست می‌داشت که زینت‌های دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخری تهیّه نسازد، یا اقامت در آن را آرزو نکند، و برای تبلیغ احکامی که قطع کننده عذرهاست تلاش کرد، و امّت اسلامی را با هشدار‌های لازم نصیحت کرد، و با بشارت‌ها مردم را به سوی بهشت فراخواند، و از آتش جهنّم پرهیز داد.

متن حدیث:

قَدْ حَقَّرَ الدُّنْیَا وَ صَغَّرَهَا وَ أَهْوَنَ بِهَا وَ هَوَّنَهَا وَ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ زَوَاهَا عَنْهُ اخْتِیَاراً وَ بَسَطَهَا لِغَیْرِهِ احْتِقَاراً فَأَعْرَضَ عَنِ الدُّنْیَا بِقَلْبِهِ وَ أَمَاتَ ذِکْرَهَا عَنْ نَفْسِهِ وَ أَحَبَّ أَنْ تَغِیبَ زِینَتُهَا عَنْ عَیْنِهِ لِکَیْلَا یَتَّخِذَ مِنْهَا رِیَاشاً أَوْ یَرْجُوَ فِیهَا مَقَاماً بَلَّغَ عَنْ رَبِّهِ مُعْذِراً وَ نَصَحَ لِأُمَّتِهِ مُنْذِراً وَ دَعَا إِلَی الْجَنَّةِ مُبَشِّراً وَ خَوَّفَ مِنَ النَّارِ مُحَذِّراً.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

برچسب ها: احادیث ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدعلی
۱۷:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسم الله الرحمان الرحیم * الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم * سلام و صلوات خدا بر حضرت محمد مصطفی (ص) و جانشین بلافصل ایشان حضرت امام علی بن ابیطالب (ع)، روحی و ارواح العالمین له الفدا
ای خدای متعال ما را شیعه و یاور و قدایی حقیقی ایشان و مجاهد و شهید حقیقی راه خود بفرما * آمین یا رب العالمین