مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی؛

خطر انقراض گونه های جانوری خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۳۳ گونه از مجموع گونه‌های جانوری خراسان رضوی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

گونه های جانوری خراسان رضوی در حال انقراضبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از میان مجموع مهره داران کشور ایران تعداد ۷۴ مهره دار در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (ICUC) قرار دارند و در رده‌های مختلف خطر انقراض قرار دارند.

وی تصریح کرد: از مجموع گونه‌های جانوری استان نیز تعداد ۳۳ گونه در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارد که خوشبختانه امسال با بارندگی‌های صورت گرفته وضعیت زیستی این گونه‌های جانوری بهتر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی اظهار داشت: آهو شاخص گونه‌های جانوری خراسان رضوی است و هم اکنون طبق سرشماری‌ها افزون بر دو هزار و ۵۰۰ رأس آهو در خراسان رضوی وجود دارد ضمن اینکه کل و بز و قوچ و میش در استان زیست دارند که بارندگی‌ها شرایط زیستی این گونه‌ها را هم ارتقا داده است.

همتی افزود: این استان دارای ۴۱ منطقه تحت حفاظت است و وسعت این مناطق معادل دو و نیم میلیون هکتار است که از این منظر و به لحاظ تعداد مناطق زیستی تحت حفاظت این استان رتبه اول کشور را داراست.

وی تصریح کرد: تنوع بالای زیستی در خراسان رضوی ناشی از تنوع زیستگاه‌های آن است و ادامه رشته کوه البرز در این استان، وجود قله بینالود، دشت سرخس، همجواری با صحرای قره قوم ترکمنستان، نزدیکی با رودخانه هریرود و مجاورت با کویر مرکزی ایران از جمله شرایط جغرافیایی و زیستگاهی متنوعی است که این استان را جز استان‌های برتر کشور در زمینه تنوع زیستی قرار داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و همه این مساحت با بارندگی‌های خوب امسال سبزپوش شده است.
 
انتهای پیام // ف. ک
 

انقراض گونه های جانوری در خراسان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار