خطری پنهان و باورنکردنی که جان فضانوردان را تهدید می‌کند

آزمایش نکردن یکی از اصلی‌ترین سیستم‌ها برای نجات جان فضانوردان در مواقع خطر هنگام پرتاب به فضا سبب بی اعتمادی ناسا به عملکرد اسپیس ایکس و بوئینگ شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند سیستم‌های لغو اضطراری پرواز که به طور ویژه باید در کپسول‌های فضایی وجود داشته باشد و به گفته متخصصان اسپیس ایکس و بوئینگ در کپسول‌های فضایی ساخت آن شرکت‌ها وجود دارد تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است.
 

سیستم لغو پرواز خودکار، در تمامی کپسول‌های فضایی وجود دارد و استفاده از آن در مواقع اورژانسی و اضطراری برای حفظ جان فضانوردان است، با کمک این سیستم درصورت بروز هرگونه نقص فنی زمان پرتاب کپسول فضایی در موشک حامل آن، فضانوردان می‌توانند با راه اندازی سیستم و بدون نیاز به انجام عملیات خاصی به سلامت به زمین باز گردند.
 
نمونه آزمایش شده این سیستم اکتبر سال ۲۰۱۸ روی داد که فضانوردان راهی ایستگاه فضایی بین المللی درمسیر رسیدن به ایستگاه دچار مشکل شدند و با فعال شدن این سیستم به سلامت به زمین بازگشتند.
 
کارشناسان اعلام کرده اند با وجود نصب و تعبیه این سیستم در کپسول‌های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ هیچ یک از این دو شرکت تاکنون سیستم خودکار بازگشت به زمین در مواقع اضطراری را آزمایش نکرده اند.
 
به تازگی کپسول فضایی اسپیس ایکس در جریان آزمایش ثابت موتور‌های خود دچار آتش سوزی نسبتاً شدیدی در موتور‌ها شد، همچنین به دلیل نقص فنی و سقوط چندین هواپیمای مکس پرتاب کپسول فضایی شرکت بوئینگ به فضا به تعویق افتاده است و کارشناسان ناسا تا زمان اطمینان از ایمنی کپسول اجازه پرتاب و حمل فضانورد با آن را نمی‌دهند.
 

آزمایش سیستم فرود خودکار اولین بار به وسیله ناسا در پروژه مرکوری مورد استفاده قرارگرفت، این سیستم در ماموریت‌های آپولو به کره ماه نیز مورد استفاده قرارگرفته بود. امروزه این سیستم در کپسول‌های فضایی سایوز روسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و درسال گذشته سبب نجات جان دوفضانورد شد.
 
اسپیس ایکس و بوئینگ نسل جدیدی از سیستم فرار و بازگشت خودکار کپسول‌های فضایی را ابداع کرده اند که با نمونه‌های گذشته متفاوت است، اما هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته اند.
 
افزون بر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ، ناسا اکنون به تکمیل و ساخت نسل جدید سفینه‌های فضایی با نام اوریون پرداخته است و سعی دارد با این سفینه فضایی ماموریت بازگشت دوباره به کره ماه را درسال ۲۰۲۴ انجام دهد.
 
مقام‌های ناسا اعلام کرده اند آزمایش سیستم بازگشت اضطراری کپسول فضایی اوریون در ماه ژوئن سال میلادی جاری انجام خواهد شد.
 
زمان پرتاب کپسول فضایی کرو دراگون همراه با سرنشینان انسانی به ایستگاه فضایی بین المللی برای روز ۲۵ جولای سال جاری پیش بینی شده است، اما به دلیل آزمایش نشدن سیستم فرود اضطراری و نیز آتش گرفتن موتور بدنه کپسول به احتمال زیاد به تعویق خواهد افتاد.
 
منبع:Space
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار