امنیت بوستان ها؛ مطالبه شهروندان، اقدام پلیس

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در یاداشتی نوشت؛ استفاده مطلوب از این فضا‌های شهری، تنها زمانی امکان پذیر است که فرد در آن احساس امنیت و آرامش کند.

امنیت بوستان ها؛ مطالبه شهروندان، اقدام پلیسبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ بابک نمک شناس رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در یادداشتی نوشت؛ امروزه مقوله امنیت شهری در فضا‌های عمومی به ویژه پارک‌ها و تفرجگاه‌های عمومی که به عنوان اماکنی برای تفریح و آسایش شهروندان در نظر گرفته شده اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این نوع اماکن، برای تفرج عامه مردم به خصوص قشر متوسط و کم توان جامعه، به دلایلی از قبیل هزینه ناچیز استفاده از آن‌ها و هوای پاکیزه و دسترسی آسان، محبوب‌ترین گزینه‌ها به شمار رفته و همچنین پتانسیل تبدیل به محیطی مناسب از حیث فعالیت‌های اجتماعی، آسایشی، تفریحی و امور خانوادگی برای شهروندان را دارا هستند.

اما متاسفانه گروهی از هنجار شکنان با رفتار‌ها و سبک لباس پوشیدن و اعمال خلاف عرف و قانون موجب می‌شوند که گاهی خانواده‌ها حضور کمتری در این فضا‌ها به عمل آورند.

شایع‌ترین انواع جرائم بزهکارانه در پارک ها، مصرف و توزیع مواد مخدر، درگیری و نزاع، دزدی و مزاحمت به نوامیس و بانوان است. از عمده‌ترین عوامل جلوگیری کننده از حضور مردم در بوستان‌ها و فضا‌های سبز شهر، ترس از بزه دیده واقع شدن و یا مورد تعرض رفتار‌های غیر مدنی و خشونت واقع شدن است. تجمع معتادین متجاهر و افراد بزهکار نیز، از جمله موارد برهم زننده امنیت شهروندان است.

استفاده مطلوب از این فضا‌های شهری، تنها زمانی امکان پذیر است که فرد در آن احساس امنیت و آرامش کند. وجود برنامه‌های امنیتی در پارک‌ها و فضا‌های سبز به قوت گرفتن ساختار‌های امنیتی فضا‌های عمومی منجر می‌گردد.
بر همین اساس برقراری امنیت پارک‌ها و مراکز تفریحی از ضروریات جامعه بوده و نیروی انتظامی به عنوان مسئول اصلی تامین امنیت، وظیفه دارد که امنیت مردم را در این‌گونه مکان‌ها تامین کند.
افزایش حضور خانواده‌ها در پارک‌ها و مراکز تفریحی برای گذران اوقات فراغت و استفاده از طبیعت، در گرو بالارفتن احساس امنیت و آسایش آنان است و چنین فضا‌هایی برای ارائه خدمات به مردم ساخته شده و بر پایه همین امنیت است که به همراه خانواده خود گوشه‌ای از اوقاتشان را در این پارک‌ها می‌گذرانند.
نیروی انتظامی، طی چند سال اخیر با اقداماتی مانند ایجاد نیرو‌هایی تخصصی همچون پلیس کوهستان و پلیس پارک، به اجرای طرح امنیت و انضباط اجتماعی پرداخته و با استقرار و گشتزنی مستمر در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهر، با افرادی که برای خانواده‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنند و یا با مشاهده تخلف یا جرم با آن‌ها برخورد می‌کنند.

در عین حال علاوه بر نیروی انتظامی و دستگاه قضا که به برخورد قاطع با برهم‌زنندگان نظم عمومی می‌پردازند، استفاده از روش هایی، چون فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی، در بین شهروندان نیز می‌تواند به تأمین امنیت کمک نموده و در این بین ارگان‌هایی مانند شهرداری، قابلیت یاری رسانی به نیروی انتظامی در اجرای چنین طرح‌هایی را دارا می‌باشند.

در عین حال نباید از مساعدت و همراهی مردم برای نیل به این مقاصد غافل بود که خود یاری دهنده پلیس در ارتقای امنیت هستند.

با عنایت به خواست مشترک و جمعی شهروندان تهرانی نسبت به ایجاد امنیت در پارک‌ها و استمرار طرح‌های مبارزه با اراذل و اوباش، نیروی انتظامی تهران بزرگ بنابر تدابیر سردار "حسین رحیمی"، رئیس پلیس پایتخت، هفته گذشته اجرای طرح امنیت و انضباط اجتماعی را آغاز کرد تا با هدف ارتقاء امنیت در ۳۸۴ محله و ۲ هزار پارک و بوستان به صورت شبانه روزی به برخورد قانونی با خرده فروشان موادمخدر، معتادان متجاهر و خصوصا سارقان خرد، اراذل و اوباش و مخلان نظم عمومی، اقدام کرده و برای ایجاد وضعیتی مطلوب در محلات و بوستان‌ها برای شهروندان و خانواده‌ها قدم‌های محکم و استواری بردارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پلیس ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار