هر بام خانه یک کار آفرینی

استان کرمانشاه به لحاظ موقعیت جغزافیایی مستعد بهره وری از نورخورشید است، ظرفیتی که اگر جامه عمل پوشانده شود نمونه بارز رونق تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، رفته رفته با صنعتی شدن شهر‌ها و مضرات سوخت‌های فسیلی، فکر‌ها به سمت استفاده از سوخت‌های پاک کشانده شد.

از طرفی نگرانی‌هایی از بابت سوخت‌های تجدید ناپذیر وجود دارد که بالاخره روزی از بین می‌روند و باید از همین حالا به فکر انرژی‌های جایگزین باشیم.

سوخت‌های پاک، انرژی‌های تجدید ناپذیر بهترین گزینه برای مقابله با آلودگی هوا و جایگزینی با سوخت‌های فسیلی است، تکنولوژی که سال هاست به کشور ایران آمده و تقریبا جای خود را باز کرده است و حالا وقت آن رسیده که در کشور گسترش یابد.

انرژی خورشیدی عظیم‌ترین منبع انرژی در جهان است، پاک، ارزان، بی پایان و در دسترس بودن از قابلیت‌های این انرژی است، فن­آوری­‌های جدیدی که می‌توان از آن برای تامین گرما، آب گرم، الکتریسیته و حتی سرمایش منازل مسکونی، مراکز تجاری و صنعتی بهره برد.

استان کرمانشاه نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته هرچد تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش دارد، اما کلید این کار می‌تواند سرآغاز تحول بزرگی در زمینه اشتغال و تولید انرژی باشد.


هر بام خانه یک کار آفرینی

سرمایه گذاری های کوچک آغاز اشتغال زایی بزرگ

شهبازی مجری طرح تولید پرکنده و انرژِی تجدید پذیر شرکت برق منطقه‌ای کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: سازمان انرژِی تجدید پذیر و بهره وری ایران ساتبا به سمت سرمایه گذاری‌های کوچک و نیروگاه‌های زیر ۱۰۰ کیلو بایت حرکت می کند، نیروگاه‌های زیر ۱۰۰ کیلو وات کارایی بیشتری دارند به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی آن‌ها دو برابر نیروگاه‌های بزرگ است هزینه ساخت کمتری دارد و تلفات انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

شهبازی گفت:هر دکل ۲۳۰ ولت حدود ۵ میلیارد تومان هزینه دارد در صورتیکه ایجاد نیروگاه‌های کوچک تولید در محل مصرف می‌شود هزینه تلفات و اتصال را از بین می‌برد و به توسعه شبکه نیاز نیست.

اما این تازه بخشی از مزیت‌های نیروگاه‌های خانگی است، اهمیت فراوان این پنل‌های خورشیدی در توسعه گام‌های اشتغالی در خانوار است.

وی با بیان اینکه هشت درصد عوارض برق مصرف کنندگان خانگی و تجاری برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر مصرف می‌شود گفت: منازل مسکونی بهترین گزینه برای تولید برق و درآمد زایی در استان کرمانشاه است، اگر ۵۰۰ منزل مسکونی هر کدام یک نیروگاه کوچک خانگی ۵ کیلو وات راه اندازی کنند یک نیروگاه عظیم ۲/۵ مگا واتی در نقطه مصرف داریم که هزینه به مراتب بسیار کمتری نسبت ساخت نیروگاه‌های بزرگ دارد.

شهباز پور به اهمیت فرهنگسازی برای احداث نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: باید مزایای تولید انرژی پاک برای مردم بازگو شود هم چنین در آمد زایی آن نکته قابل توجهی است که اگر بانک‌ها پای کار بیایند و تسهیلات در اختیار مردم قرار دهند می‌توان شاهد توسعه این پنل‌های خورشیدی باشیم و به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده ایم.

هر بام خانه یک کار آفرینی
 


احداث نیروگاه های کوچک خانگی سالی ۸ میلیون تومان درآمدزایی دارد

 
 
وی به میزان هزینه برای احداث نیروگاه ها‌ی کوچک خانگی اشاره کرد و گفت: هر پنل خورشیدی ۵ کیلو وات  نیاز به ۷۵  متر مربع زمین دارد و احداث  ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه  و سالی ۸ میلیون تومان درآمد حاصل از خرید برق دارد هزینه این نیروگاه ظرف سه سال بر می‌گردد و ۱۷ سال  در آمد زایی برای خانوار درپی دارد که از این جهت امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

اگر با خواندن این مطالب شما هم به سرمایه گذاری در احداث پنل‌های خورشیدی علاقه‌مند شدید باید بدانید این تنها بخشی از مزایای این طرح است فواید دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شهباز پور گفت: ساتبا نیز در این زمینه طرح‌های تشویقی برای مصرف کننده‌ها در نظر گرفته که اگر از تجهیزات داخلی استفاده کنند تا ۳۰ درصد خرید را افزایش می‌دهند.

وی بیان کرد:مهم‌ترین نکته در نیروگاه‌های خورشیدی این است که تعمیر و نگهداری مراقبت خاصی نیز ندارد و تنها نیاز به نظافت  و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار بر روی صفحات دارد.

شهباز پور با بیان اینکه در استان کرمانشاه  آمار بالای بیکاری اهمیت کسب و کار‌های کوچک و پایدار بیش از پیش است افزود:  استفاده از پنل‌های خورشیدی برای اقشار کم در آمد به صرفه است و با توجه به برگشت سرمایه می‌تواند تا حد زیادی اثر گذار باشد.

هر بام خانه یک کار آفرینی

گرمای خورشید در میان خانه های نیازمندان

چند سالی است که توزیع پنل‌های خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی در بین مددجویان و جامعه هدف روستا‌های محروم آغاز شده است کاری که می‌تواند اقتصاد خانوار‌های نیازمند را تامین کند و مانع از از بین رفتن جنگل‌ها و منابع طبیعی شود.

معاون اشتغال کمیته امداد استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: کمیته امداد با شناسایی خانوار‌های نیازمند طرح‌های اشتغالزایی اجرا می‌کند که یکی از این طرح‌های نصب و راه اندازی پنل‌های خوشیدی است.

جلیلیان با اشاره به اجرای طرح راه اندازی پنل‌های خورشیدی در روستا‌های محروم گفت: تاکنون ۵۱ پروژه پنل خورشیدی به ارزش دوازده میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون ریال در این مناطق نصب شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها برای خانوار‌های مددجو مانند سالمندان و معلولان صورت گرفته است و اجرای این پروژه در درآمد زایی خانوار‌ها و ماندگاری آن‌ها در روستا‌ها بسیار موثر است و کاهش مهاجرت به شهر‌ها را نیز در پی دارد.

وی بیان کرد: طی یک قرار داد ۲۰ ساله برق تولید شده خریداری می‌شود و تقریبا ماهی ۸۰۰ هزار تومن درآمد زایی دارد.

 


هر بام خانه یک کار آفرینی
نصب آبگرمکن خورشیدی بر بام خانه‌های روستایی

محمدی کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه گفت: از سال ۸۵ نصب آبگرمکن خورشیدی بر بام خانه‌های روستایی در دستور کار قرار گرفته است تا با تغییر الگوی مصرف وابستگی روستاییان حاشیه نشین جنگل‌ها به منابع طبیعی و مراتع کاهش یابد.

وی گفت: با تخصیص اعتبارات از طرح‌های ملی و استانی تاکنون ۲۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی عقد قرار داد شده است که ۱۸۰ مورد نصب و ۷۰ آبگرمکن دیگر قرار داد منعقد شده است.

به گفته محمدی هر آبگرمکن در حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد که به صورت رایگان در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: در روستا‌های مرزی که برای گرم کردن آب از چوب درختان استفاده می‌کردند که طی بررسی‌های انجام شده و شناسایی این روستا‌ها برای جلوگیری از این امر، آبگرمکن‌های خورشیدی جایگزین شدند.

کارشناس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه گفت: این روستا‌ها در مناطق محروم شهرستان‌های دالاهو و جوانرود اجرا شد که با این اقدام تا حدود بسیار زیادی تخریب جنگل‌ها و پوشش طبیعی جلوگیری شد.

دولت نیز برای استقرار پنل‌های خورشیدی طرح‌های تشویقی نیز در نظر گرفته است تا بتوان از این راه شاهد توسعه تولید انرژی‌های پاک در سطح کشور باشیم.

با یک حساب سر انگشتی می‌توان به مزایای اشتغالزایی این طرح‌ها پی برد گزینه‌ای که این روز‌ها برای استان کرمانشاه نیاز است همین کسب و کار‌های کوچک و پایدار است، اما نیازمند همراهی دستگاه‌ها فرهنگسازی مردم و پای کار امدن بانک‌ها هستیم تا بتوانیم اقتصاد استان کرمانشاه را در مسیر شکوفایی پیش ببریم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اشتغال ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.